Det nye testamente 2023
29. mai–4. juni. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13: “Til minne”


“29. mai–4. juni. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13: ‘Til minne’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“29. mai–4. juni. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Det siste måltid

In Remembrance of Me [Til minne om meg], av Walter Rane

29. mai‒4. juni

Matteus 26; Markus 14; Johannes 13

“Til minne”

Mens du leser om hendelsene som er beskrevet i Matteus 26; Markus 14 og Johannes 13, kan du legge merke til eventuelle inntrykk du mottar, spesielt inntrykk som forsterker din tro på Jesus Kristus og ditt engasjement for ham.

Skriv ned inntrykkene du får

Dagen før han døde ga Jesus sine disipler noe å minnes ham ved. Han “tok … et brød, velsignet og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er mitt legeme. Og han tok en kalk, takket, ga dem og sa: Drikk av den alle. For dette er mitt blod” (Matteus 26:26–28).

Dette skjedde for rundt 2000 år siden, på et sted de fleste av oss aldri vil se og på et språk få av oss kan forstå. Men hver søndag på våre egne møtesteder, gjør prestedømsbærere som er bemyndiget til å handle i Jesu Kristi navn, nå det han en gang gjorde. De tar brød og vann, velsigner det og gir det til hver enkelt av oss, hans disipler. Det er en enkel handling – kan det finnes noe enklere, mer grunnleggende enn å spise brød og drikke vann? Men dette brødet og vannet er hellig for oss fordi det hjelper oss å minnes ham. Det er vår måte å si: “Jeg glemmer ham aldri”– ikke bare: “Jeg glemmer aldri det jeg har lest om hans læresetninger og hans liv.” Vi sier snarere: “Jeg kommer aldri til å glemme det han gjorde for meg.” “Jeg kommer aldri til å glemme hvordan han reddet meg da jeg ropte om hjelp.” Og “jeg kommer aldri til å glemme hans engasjement for meg og mitt engasjement for ham – pakten vi har inngått.”

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 26:6–13; 14:3–9

“Hun har … salvet mitt legeme til gravferden.”

Med en handling av ydmyk tilbedelse viste kvinnen som er beskrevet i disse versene, at hun visste hvem Jesus var og hva han snart skulle gjøre (se Matteus 26:12). Hvorfor tror du handlingene hennes var så meningsfylte for Frelseren? (se vers 13). Hva gjør inntrykk på deg ved kvinnen og hennes tro? Grunn på hvordan du kan følge hennes eksempel.

Se også Johannes 12:1–8.

Matteus 26:20–22; Markus 14:17–19

“Det er vel ikke meg, Herre?”

Hva lærer du om disiplene av deres spørsmål til Herren i disse versene? Hvorfor tror du de spurte om det? Overvei hvordan du kan spørre Herren: “Det er vel ikke meg?”

Se også Dieter F. Uchtdorf, “Det er vel ikke meg, Herre?”, Liahona, nov. 2014, 56–59.

Matteus 26:26–29; Markus 14:22–25

Nadverden er en mulighet til å minnes Frelseren.

Hva tror du disiplene kan ha tenkt og følt da Frelseren ga dem nadverden? Tenk over dette mens du leser om deres opplevelse i Matteus 26:26–29 og Markus 14:22–25. Hvorfor tror du Jesus valgte denne måten å minnes ham på? Du kan også grunne på opplevelser du har hatt under nadverden. Er det noe du kan gjøre for at opplevelsen skal bli mer hellig og meningsfylt?

Når du har lest og grunnet på disse versene, kan du skrive ned noe du føler deg inspirert til å huske om Frelseren. Du kan gjennomgå disse tingene neste gang du tar nadverden. Du kan også gjennomgå dem på andre tidspunkter, som en måte å “alltid minnes ham” (Moroni 4:3).

Se også Lukas 22:7–39; 3 Nephi 18:1–13; Lære og pakter 20:76–79; Gospel Topics, “Sacrament”, topics.ChurchofJesusChrist.org; “Always Remember Him” [Alltid minnes ham] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Johannes 13:1–17

Frelseren er vårt eksempel på ydmyk tjeneste for andre.

På Jesu tid var det tjenere som vasket andres føtter, ikke ledere. Men Jesus ønsket at hans disipler skulle tenke annerledes om hva det vil si å lede og tjene. Hvilke budskap finner du i Frelserens ord og handlinger i Johannes 13:1–17? I din kultur er det kanskje ikke vanlig å vaske andres føtter. Men overvei hva du kan gjøre for å følge Frelserens eksempel på ydmyk tjeneste.

Det kan også være interessant å legge merke til det Jesus visste og følte under denne hellige stunden sammen med sine apostler (se vers 1 og 3). Hva hjelper denne innsikten deg å forstå om Frelseren?

Se også Lukas 22:24–27.

Johannes 13:34–35

Min kjærlighet til andre er et tegn på at jeg er en sann Jesu Kristi disippel.

Tidligere hadde Jesus gitt en befaling om å “elske din neste som deg selv” (Matteus 22:39). Nå ga han “et nytt bud”. Hva tror du det vil si å elske andre slik Jesus elsker deg? (se Johannes 13:34).

Du kan også grunne på hvordan andre vet at du er en Jesu Kristi disippel. Hvordan kan du sørge for at kjærlighet er ditt fremste kjennetegn som kristen?

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Matteus 26:26–29; 14:22–25.Hvordan er familiens opplevelse under nadverden hver uke? Å lese om den første nadverden kan inspirere til en samtale om nadverdens betydning og hvordan dere kan forbedre opplevelsen av den. Vurder å vise bildet Nadverden deles ut (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 108) og utveksle ideer om hva dere kan gjøre før, under og etter nadverden.

Bilde
kvinne som tar nadverden

Nadverden hjelper oss å minnes Jesus Kristus.

Matteus 26:30.Vurder å synge en salme, slik Jesus og apostlene hans gjorde – kanskje en nadverdssalme. Hvordan kunne det å synge en salme ha vært til velsignelse for Jesus og apostlene hans akkurat da? Hvordan er salmer til velsignelse for oss?

Johannes 13:1–17.Du kan gjerne vise familien bildet på slutten av denne oversikten mens du leser disse versene. Hvilke sannheter forkynte Frelseren ved sine handlinger? Hvilke detaljer på bildet hjelper oss å forstå disse sannhetene? Familiemedlemmene kan kanskje snakke om hvordan det å etterleve disse sannhetene har gjort dem lykkelige (se Johannes 13:17).

Johannes 13:34–35.Når dere har lest disse versene, kan dere snakke om hvordan andre vet at dere er Jesu Kristi disipler. Hvordan ønsker Frelseren at hans tilhengere skal være kjent? Du kan gjerne be familiemedlemmene snakke om personer hvis kjærlighet til andre viser at de er sanne disipler av Jesus Kristus. Dere kan også drøfte hvordan dere kan vise mer kjærlighet som familie.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Elsk du din neste”, Barnas sangbok, 74.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Overvei. Skriftene har åndelige betydninger som vi kan gå glipp av hvis vi tar for lettvint på lesningen, slik vi ville med annet lesestoff. Ikke ha det travelt med å fullføre et kapittel. Ta deg tid til å tenke dypt på det du leser.

Bilde
Jesus vasker disiplenes føtter

Greatest in the Kingdom [Den største i riket], av J. Kirk Richards

Skriv ut