Det nye testamente 2023
22.‒28. mai. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 24–25; Markus 12–13; Lukas 21: “Menneskesønnen skal komme”


“22.‒28. mai. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 24–25; Markus 12–13; Lukas 21: ‘Menneskesønnen skal komme’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“22.‒28. mai. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 24–25; Markus 12–13; Lukas 21”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Det annet komme

The Second Coming [Det annet komme], av Harry Anderson

22.‒28. mai

Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 24–25; Markus 12–13; Lukas 21

“Menneskesønnen skal komme”

Når du leser Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 24–25; Markus 12–13 og Lukas 21, kan du gjerne spørre: “Hvilke budskap har disse kapitlene til meg? til familien min? for kallet mitt?”

Skriv ned inntrykkene du får

Jesu disipler må ha funnet profetien hans oppsiktsvekkende: det mektige tempelet i Jerusalem, det åndelige og kulturelle senteret til det jødiske folk, ville bli så grundig tilintetgjort at “det skal ikke bli sten tilbake på sten”. Selvfølgelig ville disiplene vite mer. “Når skal disse ting skje?” spurte de. “Og hva er tegnet på ditt komme?” (Joseph Smith – Matteus 1:2–4). Frelserens svar viste at den store ødeleggelsen som skulle komme over Jerusalem – en profeti som ble oppfylt i år 70 e.Kr. – ville bli relativt liten sammenlignet med tegnene på hans komme i de siste dager. Ting som til og med syntes mer stabile enn tempelet i Jerusalem, vil vise seg å være midlertidige – solen, månen, stjernene, nasjonene og havet. Til og med “himmelens krefter skal rokkes” (Joseph Smith – Matteus 1:33). Hvis vi er åndelige oppmerksomme, kan denne uroen lære oss å sette vår lit til noe som virkelig er varig. Som Jesus lovet: “Selv om … himmel og jord skal forgå, skal likevel ikke mine ord forgå … Og den som skatter mitt ord, skal ikke bli bedratt” (Joseph Smith – Matteus 1:35, 37).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Hva er Joseph Smith – Matteus?

Joseph Smith – Matteus, som finnes i Den kostelige perle, er Joseph Smiths oversettelse av siste vers av Matteus 23 og hele Matteus 24. Joseph Smiths inspirerte revisjoner gjengir verdifulle sannheter som hadde gått tapt. Vers 12–21 viser til Jerusalems ødeleggelse i gammel tid. Vers 21–55 inneholder profetier om de siste dager.

Joseph Smith – Matteus 1:21–37; Markus 13:21–37; Lukas 21:25–38

Profetier om Frelserens annet komme kan hjelpe meg å møte fremtiden med tro.

Det kan være urovekkende å lese om hendelsene forut for Jesu Kristi annet komme. Men da Jesus profeterte om disse hendelsene, sa han til disiplene at de “ikke [skulle] la seg skremme” (Joseph Smith – Matteus 1:23). Hvordan kan du unngå å bli skremt når du hører om jordskjelv, kriger, bedrag og hungersnød? Tenk på dette spørsmålet når du leser disse versene. Marker eller skriv ned alle betryggende råd du finner.

Se også Gospel Topics, “Second Coming of Jesus Christ”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Joseph Smith – Matteus 1:26–27, 38–55; Matteus 25:1–13; Lukas 21:29–36

Jeg må alltid være forberedt til Frelserens annet komme.

Gud har ikke åpenbart “dagen eller timen” da menneskesønnen kommer (Matteus 25:13). Men han vil ikke at dagen skal komme “uventet” over oss (Lukas 21:34), så han har gitt oss råd om hvordan vi kan forberede oss.

Når du leser disse versene, kan du finne lignelsene og andre sammenligninger Frelseren brukte til å lære oss alltid å være forberedt til hans annet komme. Hva kan du lære av dem? Hva blir du inspirert til å gjøre?

Du kan også overveie hvordan Frelseren ønsker at du skal hjelpe til med å forberede verden for hans annet komme. Hva tror du det vil si å være rede til å ta imot Frelseren når han kommer? Eldste D. Todd Christoffersons budskap “Forberedelse til Herrens komme” (Liahona, mai 2019, 81–84) kan hjelpe deg å grunne på dette.

Se også Russell M. Nelson: “Omfavn fremtiden med tro”, Liahona, mai 2020, 73–76.

Matteus 25:14–30

Vår himmelske Fader forventer at jeg skal bruke hans gaver klokt.

I Frelserens lignelse var en “talent” en myntenhet. Men lignelsen om talentene kan få oss til å grunne på hvordan vi bruker hvilke som helst av våre velsignelser, ikke bare penger. Når du har lest denne lignelsen, kan du gjerne lage en liste over noen av velsignelsene og ansvarsoppgavene som vår himmelske Fader har betrodd deg. Hva forventer han at du skal gjøre med disse velsignelsene? Hvordan kan du bruke disse gavene på en klokere måte?

Matteus 25:31–46

Når jeg tjener andre, tjener jeg Gud.

Hvis du lurer på hvordan Herren vil bedømme ditt liv, kan du lese lignelsen om sauene og geitene. Hvorfor tror du omsorg for de trengende ville hjelpe deg å forberede deg til å arve Guds rike?

Hvordan kan denne lignelsen sammenlignes med de to andre i Matteus 25? Hvilke budskap har de tre til felles?

Se også Mosiah 2:17; 5:13.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Joseph Smith – Matteus.For å hjelpe familien å granske dette kapittelet, kan du be dem se etter Frelserens læresetninger om hvordan vi kan forberede oss til hans annet komme (se for eksempel, vers 22–23, 29–30, 37, 46–48). Hva kan vi gjøre for å følge dette rådet? Familien kan ha glede av å synge “Når Han kommer igjen” (Barnas sangbok, 46–47) og lage tegninger av hvordan de forestiller seg Frelserens annet komme.

Joseph Smith – Matteus 1:22, 37.Hva vil det si å skatte Guds ord? Hvordan kan vi gjøre dette personlig og som familie? Hvordan vil dette hjelpe oss å unngå å bli bedratt?

Matteus 25:1–13.Dere kan bruke bildet av de ti jomfruer som følger med denne oversikten, til å drøfte Matteus 25:1–13. Hvilke detaljer ser vi på bildet som er beskrevet i disse versene?

Du kan gjerne klippe papir i form av oljedråper og gjemme dråpene rundt i hjemmet. Du kan feste dråpene til gjenstander som Skriftene eller et bilde av tempelet. Når familiemedlemmene finner dråpene, kan dere snakke om hvordan disse tingene hjelper oss å forberede oss til Det annet komme.

Markus 12:38–44; Lukas 21:1–4Hva lærer disse versene oss om hvordan Frelseren ser på våre offergaver? Vis familien hvordan man betaler tiende og fasteoffer til Herren. Hvordan bidrar disse offergavene til å bygge opp Guds rike? Hva er noen andre måter vi kan gi “alt [vi eier]” til Herren på? (Markus 12:44).

Bilde
kvinne som legger en mynt i en eske

Widow’s Mite [Enkens skjerv], av Sandra Rast

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Når Han kommer igjen”, Barnas sangbok, 46–47.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Forbered omgivelsene dine. “Våre omgivelser [kan] ha stor innvirkning på vår evne til å lære og føle sannheten” (Undervis på Frelserens måte15). Prøv å finne et sted å studere Skriftene som vil innby Den hellige ånds innflytelse. Oppbyggende musikk og bilder kan også innby Ånden.

Bilde
kvinner som holder lamper

Five of Them Were Wise [Fem av dem var kloke], av Walter Rane

Skriv ut