Det nye testamente 2023
8.‒14. mai. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18: “Hva er det så jeg mangler?”


“8.‒14. mai. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18: ‘Hva er det så jeg mangler?’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“8.‒14. mai. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
arbeidere i en vingård

8.‒14. mai

Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18

“Hva er det så jeg mangler?”

Les og grunn på Matteus 19–20; Markus 10 og Lukas 18, og legg merke til tilskyndelsene du mottar. Skriv ned disse tilskyndelsene, og bestem deg for hvordan du vil handle ifølge dem.

Skriv ned inntrykkene du får

Hvis du hadde muligheten til å stille Frelseren et spørsmål, hva ville det være? Da en rik, rettskaffen ung mann traff Frelseren for første gang, spurte han: ‘Hva godt skal jeg gjøre for å få evig liv?’ (Matteus 19:16). Frelserens svar viste både verdsettelse for de gode tingene den unge mannen allerede hadde gjort, og kjærlig oppfordring til å gjøre mer. Når vi grunner på muligheten for evig liv, kan vi kanskje på lignende måte undres på om det er noe mer vi burde gjøre. Når vi spør, på vår egen måte: “Hva er det så jeg mangler?” (Matteus 19:20), kan Herren gi oss svar som er akkurat like personlige som hans svar til den rike unge mannen. Uansett hva Herren ber oss om å gjøre, vil det å handle ifølge hans svar alltid kreve at vi stoler mer på ham enn på vår egen rettskaffenhet (se Lukas 18:9–14) og at vi “tar imot Guds rike som et lite barn” (Lukas 18:17; se også 3 Nephi 9:22).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 19:3–9; 10:2–12

Ekteskap mellom en mann og en kvinne er innstiftet av Gud.

Denne samtalen mellom Frelseren og fariseerne er en av de få nedtegnede hendelsene der Frelseren underviser konkret om ekteskap. Etter å ha lest Matteus 19:3–9 og Markus 10:2–12, kan du lage en liste over noen uttalelser du føler sammenfatter Herrens syn på ekteskap. Du kan deretter studere noen av ressursene i “Marriage” (Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org) og legge til flere uttalelser til listen. Hvordan påvirker din kunnskap om Faderens frelsesplan dine tanker og følelser med hensyn til ekteskap?

Matteus 19:3–9; 10:2–12

Forkynte Jesus at skilsmisse aldri er akseptabelt, eller at fraskilte mennesker ikke skulle gifte seg igjen?

I en tale om skilsmisse sa president Dallin H. Oaks at vår himmelske Fader har til hensikt at ekteskapet skal være evig. Gud forstår imidlertid også at skilsmisse noen ganger er nødvendig. President Oaks forklarte at Herren “tillater skilte personer å gifte seg på nytt uten å få den umoralske plett på seg som spesifiseres i den høyere lov. Med mindre et skilt medlem har begått alvorlige overtredelser, kan han eller hun bli berettiget til tempelanbefaling på grunnlag av de samme verdinormer som gjelder andre medlemmer” (“Skilsmisse”, Liahona, mai 2007, 70).

Matteus 19:16–22; Markus 10:17–22; Lukas 18:18–23.

Hvis jeg spør Herren, vil han undervise meg om hva jeg må gjøre for å arve evig liv.

Beretningen om den rike unge mannen kan gjelde selv en trofast, livslang disippel. Hvilke tegn finner du på den unge mannens trofasthet og oppriktighet når du leser Markus 10:17–22? Hva følte Herren for denne unge mannen?

Denne beretningen kan få deg til å spørre: “Hva er det så jeg mangler?” (Matteus 19:20). Hvordan hjelper Herren oss å kompensere det vi mangler? (se Ether 12:27). Hva kan vi gjøre for å forberede oss til å godta hans irettesettelse og hjelp når vi prøver å forbedre oss?

Se også Larry R. Lawrence, “Hva er det så jeg mangler?”, Liahona, nov. 2015, 33–35; S. Mark Palmer, “Da så Jesus på ham og fikk ham kjær”, Liahona, mai 2017, 114–16.

Matteus 20:1–16

Alle kan motta det evige livs velsignelse, uansett når de tar imot evangeliet.

Kjenner du deg igjen i opplevelsen til noen av arbeiderne i vingården? Hvilke lærdommer finner du til deg selv i disse skriftstedene? Eldste Jeffrey R. Hollands budskap “Arbeiderne i vingården” (Liahona, mai 2012, 31–33) kan hjelpe deg å se nye måter å anvende denne lignelsen på. Hvilke ytterligere tilskyndelser gir Ånden deg?

Bilde
ydmyk mann og fariseer

The Repentant Publican and the Self-Righteous Pharisee in the Temple [Den angrende tolleren og den selvgode fariseeren i tempelet], av Frank Adams

Lukas 18:9–14

Jeg skulle stole på Guds barmhjertighet, ikke min egen rettferdighet.

Hvordan vil du sammenfatte forskjellen på de to bønnene i denne lignelsen? Grunn på hva du føler du bør gjøre for å bli mer lik tolleren i denne historien og mindre lik fariseeren.

Se også Filipperne 4:11–13; Alma 31:12–23; 32:12–16.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Markus 10:13–16; Lukas 18:15–17.For å hjelpe familiemedlemmene å grunne på beretningen i disse versene, kan dere synge en relevant sang sammen, for eksempel “Hver gang når jeg leser i Bibelen min” (Barnas sangbok, 35). Hvordan kan det ha vært å være blant barna Jesus velsignet? Hva kan det bety å “[ta] imot Guds rike som et lite barn”? (Markus 10:15).

Markus 10:23–27.Hva er forskjellen på å ha rikdom og å sette sin lit til rikdom? (se Markus 10:23–24). Når du leser vers 27, kan du gjerne påpeke Joseph Smiths oversettelse: “For mennesker som setter sin lit til rikdom, er det umulig, men ikke umulig for mennesker som setter sin lit til Gud og forlater alt for min skyld, for slike er alt mulig” (Joseph Smiths oversettelse, Markus 10:27). Hvordan viser vi som familie at vi setter mer lit til Gud enn til materielle ting?

Matteus 20:1–16.For å illustrere prinsippene i Matteus 20:1–16 kan du arrangere en enkel konkurranse, for eksempel et kort løp. Etter at alle har fullført konkurransen gir du alle den samme premien, der du begynner med den som kom sist i mål, og slutter med den som kom først. Hva lærer dette oss om hvem som mottar det evige livs velsignelser i vår himmelske Faders plan?

Matteus 20:25–28; Markus 10:42–45.Hva betyr utsagnet “den som vil være den første blant dere, skal være de andres trell”? (Matteus 20:27). Hvordan viste Jesus Kristus dette prinsippet ved sitt eksempel? Hvordan kan vi følge hans eksempel i vår familie, vår menighet eller gren, og vårt nabolag?

Lukas 18:1–14.Hva lærer de to lignelsene i disse versene oss om bønn?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Salmeforslag: “Kjære barn, din Gud er nær deg”, Salmer, nr. 49.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Finn en tid som fungerer for deg. Det er oftest lettest å lære når du kan studere Skriftene uten å bli avbrutt. Finn en tid som fungerer for deg, og gjør ditt beste for konsekvent å studere på denne tiden hver dag.

Bilde
Kristus og den rike unge mannen

Christ and the Rich Young Ruler [Kristus og den rike unge mannen], av Heinrich Hofmann

Skriv ut