Det nye testamente 2023
15.‒21. mai. Matteus 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12: “Se, din konge kommer”


“15.‒21. mai. Matteus 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12: ‘Se, din konge kommer’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“15.‒21. mai. Matteus 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
mann i et tre idet Jesus nærmer seg

Zacchaeus in the Sycamore Tree [Sakkeus i morbærtreet], av James Tissot

15.‒21. mai

Matteus 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12

“Se, din konge kommer”

Les Matteus 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12 før du leser forslagene i denne oversikten. Skriv ned inntrykk som du kan dele med familien eller i en av Kirkens klasser.

Skriv ned inntrykkene du får

Frelseren var sulten etter å ha reist fra Betania til Jerusalem, og et fikentre langt borte så ut som en kilde til mat. Men da Jesus nærmet seg treet, så han at det ikke bar frukt (se Matteus 21:17–20; Markus 11:12–14, 20). På en måte var fikentreet som de hyklerske religiøse lederne i Jerusalem: deres tomme læresetninger og ytre demonstrasjoner av hellighet ga ingen åndelig næring. Fariseerne og de skriftlærde holdt tilsynelatende mange bud, men overså allikevel de to største budene: å elske Gud og å elske sin neste som seg selv (se Matteus 22:34–40; 23:23).

I motsetning til dette hadde mange begynt å se gode frukter av Jesu læresetninger. Da han kom til Jerusalem, hilste de ham velkommen med grener fra trærne som de la i hans vei, og kunne endelig glede seg over det en gammel profeti uttrykte: “Din konge kommer” (Sakarja 9:9). Når du leser denne uken, kan du tenke på fruktene av Frelserens læresetninger og sonoffer i ditt liv og hvordan du kan være en som “bærer … mye frukt” (Johannes 12:24).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lukas 19:1–10

Herren dømmer ikke etter det ytre, men etter hjertets ønsker.

På Jesu tid antok mange at tollerne, eller skatteoppkreverne, var uærlige og stjal fra folket. Så fordi overtolleren Sakkeus var velstående, kan han ha vært gjenstand for enda større mistanke. Men Jesus så på Sakkeus’ hjerte. Hva sier Lukas 19:1–10 om Sakkeus’ hjerte? Du kan gjerne notere ned ordene i disse versene som beskriver hva Sakkeus gjorde for å vise sin hengivenhet overfor Frelseren. Hva er ditt hjertes ønsker? Hva gjør du for å søke Frelseren, slik Sakkeus gjorde?

Se også Lære og pakter 137:9.

Matteus 23; Lukas 20:45–47

Jesus fordømmer hykleri.

Frelserens samtaler med de skriftlærde og fariseerne gir en interessant kontrast til hans samtale med Sakkeus. President Dieter F. Uchtdorf forklarte: “[Jesus] reiste seg i rettferdig harme mot hyklere som de skriftlærde, fariseerne og saddukeerne – de som prøvde å virke rettferdige for å vinne lovprisning, innflytelse og verdens rikdom, samtidig som de la byrder på det folk de skulle ha velsignet” (“Om å være ekte”, Liahona, mai 2015,81).

I Matteus 23 brukte Frelseren flere metaforer til å beskrive hykleri. Vurder å markere eller lage en liste over disse metaforene og legge merke til det de lærer oss om hykleri. Hva er forskjellen på hykleri og de menneskelige svakhetene vi alle må streve med når vi prøver å etterleve evangeliet? Hva blir du inspirert til å gjøre annerledes på grunn av Frelserens læresetninger?

Se også Bible Dictionary, “Hypocrite”.

Matteus 21:1–11; Markus 11:1–11; Lukas 19:29–44; Johannes 12:1–8, 12–16

Jesus Kristus er min Konge.

Da Jesus kom til Jerusalem bare noen dager før han utførte sin forsoning, viste de som gjenkjente ham som sin konge, sin hengivenhet ved å salve ham, legge klær og palmegrener langs veien inn til Jerusalem og rope lovprisninger. Overvei hvordan følgende ressurser kan styrke din forståelse av disse hendelsene, som begynte den siste uken av Frelserens liv.

Hvordan kan du hedre og ta imot Frelseren som din Herre og Konge?

Se også Gerrit W. Gong, “Hosianna og halleluja – den levende Jesus Kristus – gjenopprettelsens og påskens midtpunkt”, Liahona, mai 2020, 52–55; “The Lord’s Triumphal Entry into Jerusalem” [Herrens seierrike inntog i Jerusalem] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Matteus 22:34–40

De to største budene er å elske Gud og å elske andre som meg selv.

Hvis du noen gang føler deg overveldet når du arbeider med flid for å følge Jesus Kristus, kan Frelserens ord til den lovkyndige i Matteus 22 hjelpe deg å forenkle og fokusere i ditt disippelskap. Her er én måte å gjøre dette på: Lag en liste over noen av Herrens bud. Hvilken sammenheng har hvert punkt på listen din med de to store budene? Hvordan vil det å fokusere på de to store budene hjelpe deg å holde de andre?

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Matteus 21:12–14.Hva viser Jesu ord og handlinger i Matteus 21:12–14 om hva han følte for tempelet? Hvordan viser vi hva vi føler med hensyn til tempelet? Hva kan vi “drive ut” (se vers 12) av vårt liv for å gjøre hjemmet vårt mer likt tempelet? Vurder å synge en sang om tempelet, for eksempel “Jeg ser vår Herres tempel” (Barnas sangbok, 99).

Matteus 21:28–32.Hvilke lærdommer av lignelsen om mannen med de to sønnene kan være til hjelp for din familie? Du kan for eksempel bruke historien til å drøfte betydningen av oppriktig lydighet og omvendelse. Kanskje familien kan skrive et manus for å rollespille lignelsen og bytte på å spille forskjellige roller.

Matteus 22:15–22; Lukas 20:21–26Barn kan ha glede av å lage lekemynter med Jesu “bilde og … påskrift” på. På baksiden av myntene kan de skrive noe av “det som Guds er” (Matteus 22:21), som vi kan gi ham. Dere kan også snakke om hva det vil si å ha Frelserens “bilde og … påskrift” på oss (Matteus 22:20; se også Mosiah 5:8; Alma 5:14).

Johannes 12:1–8.Hvordan viste Maria sin kjærlighet til Frelseren? Hvordan kan vi vise vår kjærlighet til Gud?

Bilde
kvinne tørker Jesu føtter med håret sitt

Washing Jesus’s Feet [Jesu føtter vaskes], av Brian Call

Johannes 12:42–43.Hvilke konsekvenser i det sosiale liv gjør oss noen ganger motløse når vi skal uttrykke eller forsvare vår tro på Kristus? Du finner eksempler på mennesker som ikke ville gi etter for sosialt press, i Daniel 1:3–20; 3; 6; Johannes 7:45–53; 9:1–38; og Mosiah 17:1–4. Hvordan kan vi vise respekt for andre når de uttrykker eller forsvarer sin religiøse tro?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Salmeforslag: “Se, Herren konge er”, Salmer, nr. 43.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk kunst til å engasjere familiemedlemmene.Kunst isnpirert av evangeliet, bok og EvangeliebibliotekChurchofJesusChrist.org inneholder mange bilder og videoer som kan hjelpe [familien] å danne seg et bilde av begreper eller hendelser” (Undervisning på Frelserens måte, 22).

Bilde
Kristi seierrike inntog

Triumphal Entry [Det seierrike inntog], av Walter Rane

Skriv ut