Det nye testamente 2023
1.‒7. mai. Lukas 12–17; Johannes 11: “Gled dere med meg, for jeg har funnet igjen sauen som jeg hadde mistet”


“1.‒7. mai. Lukas 12–17; Johannes 11: ‘Gled dere med meg, for jeg har funnet igjen sauen som jeg hadde mistet’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“1.‒7. mai. Lukas 12–17; Johannes 11”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
mann som omfavner sin sønn

The Prodigal Son [Den fortapte sønn], av Liz Lemon Swindle

1.‒7. mai

Lukas 12–17; Johannes 11

“Gled dere med meg, for jeg har funnet igjen sauen som jeg hadde mistet”

Når du leser Lukas 12–17 og Johannes 11, kan du med bønnens hjelp finne ut hva vår himmelske Fader vil at du skal vite og gjøre. Ditt studium av disse kapitlene kan åpne ditt hjerte for budskap som er ment akkurat for deg.

Skriv ned inntrykkene du får

I de fleste situasjoner vil 99 av 100 anses som utmerket – men ikke når slike tall står for Guds elskede barn (se Lære og pakter 18:10). Der det er tilfelle, fører til og med én sjel til en grundig leteaksjon “til [vi] finner den” (Lukas 15:4), som Frelseren underviste om i lignelsen om det tapte får. Da kan gleden begynne, for “slik skal det være større glede i himmelen over én synder som omvender seg, enn over nittini rettferdige som ikke trenger til omvendelse” (Lukas 15:7). Hvis dette synes urettferdig, kan det være nyttig å huske at det i sannhet ikke er noen som “ikke trenger til omvendelse”. Vi trenger alle å bli reddet. Og vi kan alle delta i redningsaksjonen og glede oss sammen over enhver sjel som blir frelst (se Lære og pakter 18:15–16).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lukas 12; 14–16

Jeg blir velsignet når jeg trakter etter evige ting.

Hvorfor sa Gud “du dåre” til en hardtarbeidende, fremgangsrik mann som hadde bygget store låver og fylt dem med fruktene av sitt arbeid? (se Lukas 12:16–21). I disse kapitlene i Lukas underviser Frelseren oss ved hjelp av en rekke lignelser som kan hjelpe oss å løfte blikket forbi det verdslige og mot det evige. Noen av disse lignelsene er oppført her. Hvordan vil du sammenfatte budskapet i hver av dem? Hva tror du Herren forteller deg?

Se også Matteus 6:19–34; 2 Nephi 9:30; Lære og pakter 25:10.

Lukas 15

Vår himmelske Fader gleder seg når de som var bortkommet, blir funnet.

Hva lærer du om hva vår himmelske Fader føler for dem som har syndet eller på annen måte er “bortkommet”, når du leser lignelsene Jesus forkynte i Lukas 15? Hva skulle en åndelig leder – eller hvem som helst av oss – føle for dem? Overvei hvordan fariseerne og de skriftlærde ville ha besvart disse spørsmålene (se Lukas 15:1–2). Jesu svar finnes i tre lignelser i Lukas 15. Mens du leser, kan du tenke på hva Jesus underviste de skriftlærde og fariseerne med disse lignelsene.

Du kan også vurdere å lage en liste over likheter og forskjeller mellom lignelsene. Du kan for eksempel finne ut hva som gikk tapt i hver lignelse og hvorfor det gikk tapt, hvordan det ble funnet og hvordan folk reagerte da det ble funnet. Hvilke budskap hadde Jesus til dem som er “tapt” – inkludert dem som ikke tror at de er tapt? Hvilke budskap hadde Jesus til dem som leter etter dem som er tapt?

Se også Lære og pakter 18:10–16; Jeffrey R. Holland, “Den andre fortapte sønn”, Liahona, juli 2002, 69–72.

Bilde
kvinne som leter etter en mynt

The Lost Piece of Silver [Den bortkomne sølvpengen], av James Tissot

Lukas 16:1–12

Hva underviste Kristus om i lignelsen om den urettferdige forvalteren?

Eldste James E. Talmage forklarte én lærdom vi kan få av lignelsen: “Vær flittig, for den dag da du kan bruke dine jordiske skatter, vil snart være forbi. Hent lærdom selv fra de uærlige og de onde. Om de er så fremsynte at de sørger for den eneste fremtid de tenker på, hvor meget mer skulle ikke dere, som tror på en evig fremtid, sørge for den! Hvis du ikke har lært å være klok og fremsynt når du bruker ‘urettferdig mammon’, hvordan kan du da bli betrodd med mer varige rikdommer?” (Jesus Kristus [1916], 342). Hvilke andre lærdommer finner du i denne lignelsen?

Lukas 17:11–19

Takknemlighet for mine velsignelser vil føre meg nærmere Gud.

Tror du at du ville ha vendt tilbake for å takke Frelseren hvis du hadde vært en av de ti spedalske? Hvilke ytterligere velsignelser fikk den takknemlige spedalske fordi han takket?

Du kan også grunne på Frelserens ord: “Din tro har frelst deg” (vers 19). Hva er etter din mening sammenhengen mellom takknemlighet og tro? Hvordan hjelper begge deler oss å bli frelst? Videoen “President Russell M. Nelson on the Healing Power of Gratitude” [President Russell M. Nelson om takknemlighetens helbredende kraft] (ChurchofJesusChrist.org) kan hjelpe deg å grunne på disse spørsmålene.

Se også Dale G. Renlund, “Overvei Guds godhet og storhet”, Liahona, mai 2020, 41–44.

Johannes 11:1–46

Jesus Kristus er oppstandelsen og livet.

Mirakelet med å oppvekke Lasarus fra de døde var et mektig og ubestridelig vitnesbyrd om at Jesus virkelig var Guds Sønn, og den lovede Messias. Hvilke ord, uttrykk eller detaljer i Johannes 11:1–46 styrker din tro på at Jesus er “oppstandelsen og livet”? Hva betyr det for deg at Jesus er “oppstandelsen og livet”?

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lukas 15:1–10.Forstår familiemedlemmene hvordan det føles å miste noe – eller å være bortkommet? Å snakke om deres erfaringer kan innlede en samtale om lignelsene om den bortkomne sauen og den tapte sølvpengen. Eller dere kan leke en lek der noen gjemmer seg, og de andre familiemedlemmene prøver å finne ham eller henne. Hvordan hjelper denne aktiviteten oss å forstå disse lignelsene?

Lukas 15:11–32.Hvordan kan vi være som faren i denne historien når noen av våre kjære er bortkommet? Hva kan vi lære av den eldre sønnens opplevelse som kan hjelpe oss å bli mer Kristus-lik? På hvilke måter er faren i denne lignelsen lik vår himmelske Fader?

Lukas 17:11–19.For å hjelpe familiemedlemmene å anvende beretningen om de ti spedalske, kan du be dem skrive hemmelige takkebrev til hverandre. Dere kan også synge “Kastes du på bølgen om i livet her” (Salmer, nr. 136) sammen, og nevne velsignelsene familien har mottatt.

Johannes 11:1–46.Familiemedlemmer kan gjerne se videoen “Lazarus Is Raised from the Dead” [Lasarus blir oppvekket fra de døde] (ChurchofJesusChrist.org) og bære vitnesbyrd om Jesus Kristus.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Salmeforslag: “Kjærlig er Herren, vår hyrde”, Salmer, nr. 145.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk historier og eksempler for å undervise i evangeliets prinsipper. Frelseren underviste ofte om prinsipper i evangeliet ved å bruke historier og lignelser. Tenk på eksempler og historier fra ditt eget liv som kan gjøre evangeliets prinsipper levende for familien (se Undervisning på Frelserens måte22).

Bilde
mann som kneler i takknemlighet foran Jesus

Where Are the Nine, [Hvor er de ni?], av Liz Lemon Swindle

Skriv ut