Det nye testamente 2023
14.‒20. august. Romerne 7–16: “Overvinn det onde med det gode”


“14.‒20. august. Romerne 7–16: ‘Overvinn det onde med det gode’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“14.‒20. august. Romerne 7–16”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
ruiner av antikkens Roma

14.‒20. august

Romerne 7–16

“Overvinn det onde med det gode”

Bare noen få av evangeliets prinsipper i Romerne 7–16 kan tas med i denne oversikten, så ikke begrens deg til det som er omtalt her. Vær oppmerksom på inspirasjonen du mottar mens du studerer.

Skriv ned inntrykkene du får

I begynnelsen av sitt brev til romerne hilste Paulus medlemmene ved å kalle dem “Guds elskede” som var “kalte og hellige”. Han sa at “i hele verden [ble] det talt om deres tro” (Romerne 1:7–8). Selv om Paulus brukte mange av sine brev til å korrigere misoppfatninger og feilaktig oppførsel, ser det ut som han også ønsket å forsikre disse nye kristne konvertittene om at de virkelig var hellige som var elsket av Gud. Hans kjærlige råd velsigner alle oss som strever med å føle Guds kjærlighet, og som det å bli en hellig kan føles uoppnåelig for. Med ydmyk empati erkjente Paulus at han til tider hadde følt seg som et “elendig menneske” (Romerne 7:24), men at Jesu Kristi evangelium hadde gitt ham kraft til å overvinne synd (se Joseph Smiths oversettelse, Romerne 7:22–27 [i Veiledning til Skriftene]). Med denne kraften, Frelserens forløsende kraft, kan vi “overvinne det onde” – både det onde i verden og det onde i oss selv – “med det gode” (Romerne 12:21).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Romerne 7–8

De som følger Ånden, kan bli “Kristi medarvinger”.

Til og med etter å ha trådt inn i “et nytt liv” ved dåpens ordinans (Romerne 6:4), har du kanskje følt noe av den indre konflikten Paulus beskrev i Romerne 7 – “striden” mellom det naturlige menneske og dine rettferdige ønsker (Romerne 7:23). Men Paulus snakket også om håp i Romerne 8:23–25. Hvilke grunner til dette håpet finner du i kapittel 8? Du kan også se etter velsignelser som kommer “så sant Guds Ånd bor i dere” (Romerne 8:9). Hvordan kan du mer fullstendig søke Den hellige ånds veiledning i ditt liv?

Romerne 8:16–39

Gaven som evig herlighet er, mer enn veier opp for mine prøvelser på jorden.

Bare noen få år etter at Paulus skrev dette brevet, led de hellige i Roma under fryktelige forfølgelser. Hva finner du i Romerne 8:16–39 som kan ha hjulpet disse hellige da forfølgelsen kom? Hvordan kan disse ordene gjelde deg og prøvelsene du nå opplever?

Se etter sammenhenger mellom disse versene og dette rådet fra søster Linda S. Reeves: “Jeg vet ikke hvorfor vi har så mange prøvelser, men det er min personlige oppfatning at belønningen er så stor, så evig og evigvarende, så gledelig og utenfor vår fatteevne at på den dagen vi mottar vår lønn, vil vi kanskje si til vår barmhjertige, kjærlige Fader: ‘Var det alt som var nødvendig?’ Jeg tror at hvis vi daglig kunne minnes og forstå dybden av den kjærlighet vår himmelske Fader og vår Frelser har til oss, ville vi være villige til å gjøre hva som helst for å komme tilbake i deres nærhet igjen, evig omgitt av deres kjærlighet. Hvilken rolle spiller det vi led her … hvis disse prøvelsene til slutt er nettopp det som gjør oss kvalifisert til evig liv og opphøyelse i Guds rike sammen med vår Fader og Frelseren?” (“Verdig til våre lovede velsignelser”, Liahona, nov. 2015, 11). Bestem deg for hva du vil gjøre for “daglig å kunne minnes og forstå” Guds kjærlighet til deg.

Romerne 8:29–30; 9–11

Hva mente Paulus med “forut bestemt”, “utvelgelse” og “forut kjente”?

Paulus brukte begrepene “forut bestemt”, “utvelgelse” og “forut kjente” til å forklare at før dette liv hadde Gud utvalgt noen av sine barn til å være en del av Israel, sitt paktsfolk. Dette betydde at de ville motta spesielle velsignelser og ansvarsoppgaver slik at de kunne velsigne alle mennesker i verden (se Veiledning til Skriftene, “Utvelgelse”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Paulus understreket imidlertid i Romerne 9–11 at alle Guds barn kan bli hans paktsfolk, og vi mottar alle evig liv på samme måte – ved tro på Jesus Kristus og lydighet mot hans bud.

Se også Efeserne 1:3–4; 1 Peter 1:2; Alma 13:1–5; Gospel Topics, “Foreordination”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Romerne 12–16

Paulus oppfordrer meg til å bli en sann hellig og etterfølger av Jesus Kristus.

De siste fem kapitlene av Romerne inneholder en rekke konkrete instruksjoner om å leve som hellige. Én måte å studere disse instruksjonene på er å se etter emner som gjentas. Hvordan vil du sammenfatte Paulus’ råd?

Du er kanskje ikke i stand til å anvende alle disse rådene på én gang, men Ånden kan hjelpe deg å finne ett eller to prinsipper du kan begynne å arbeide med i dag. Del dine ønsker med din himmelske Fader i bønn, og be om hans hjelp.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Romerne 8:31–39.Hva finner vi i Romerne 8:31–39 som lærer oss hva vår himmelske Fader og Jesus føler for oss? Når har vi følt Guds kjærlighet?

For å illustrere vers 38–39 kan familiemedlemmene finne eksempler på ting som, i likhet med oss og Guds kjærlighet, ikke kan skilles fra hverandre.

Bilde
far og datter som danser

Eldste Wilford W. Andersen sa: “Evangeliets musikk er den gledelige åndelige følelsen som kommer fra Den hellige ånd.”

Romerne 9:31–32.Eldste Wilford W. Andersens budskap “Evangeliets musikk” (Liahona, mai 2015, 54–56; se også videoen på ChurchofJesusChrist.org) kan være med på å illustrere hva Paulus lærer oss om loven, gjerninger og tro. Når dere har drøftet talen hans, kan dere prøve å danse med og uten musikk. Hvordan kan tro hjelpe oss å oppleve evangeliets glede?

Romerne 10:17.Merk noen vannglass med kilder til Guds ord (for eksempel Skriftene, personlig åpenbaring og generalkonferansen). Snakk om hvordan Guds ord styrker vår tro mens du heller hvert glass i en beholder merket “Tro”.

Romerne 12.Hva vil det si å gjøre oss selv til “et levende og hellig offer til Guds behag”? (vers 1).

Romerne 14:13–21.Familien kan ha nytte av å studere Paulus’ råd om å dømme og krangle om personlige preferanser. Dere kan gjerne drøfte passende måter å reagere på når andre, også familiemedlemmer, tar valg som er forskjellige fra deres. Hvordan kan vi “jage etter det som tjener til fred”? (vers 19).

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Min Frelsers kjærlighet”, Barnas sangbok, 42–43.

Vi kan forbedre vår undervisning

La barna uttrykke sin kreativitet. “Når du oppfordrer barna til å lage noe som er relatert til et prinsipp i evangeliet, hjelper du dem å forstå prinsippet … [Hjelp] dem å bygge, tegne, fargelegge, skrive og skape” (Undervisning på Frelserens måte25).

Bilde
Kristus med utstrakte hender

Abide with Me [Bli hos meg], av Del Parson

Skriv ut