Uusi testamentti 2023
21.–27. elokuuta. 1. Korinttilaiskirje 1–7: ”Pitämään keskenänne yhtä”


”21.–27. elokuuta. 1. Korinttilaiskirje 1–7: ’Pitämään keskenänne yhtä’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2023, 2022

”21.–27. elokuuta. 1. Korinttilaiskirje 1–7”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2023

Kuva
muinainen Korintti

Korintti, Etelä-Kreikka, forum ja hallintokeskus, Balagen maalaus Balogh/www.ArchaeologyIllustrated.com

21.–27. elokuuta

1. Korinttilaiskirje 1–7

”Pitämään keskenänne yhtä”

Pyhä Henki auttaa sinua tietämään, mitkä lukujen 1. Kor. 1–7 sisältämät evankeliumin periaatteet auttavat opettamiasi lapsia. Kun rukoillen luet näitä lukuja, kirjoita muistiin ajatuksia ja tuntemuksia, joita saat Hengeltä.

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kysy lapsilta, kertoivatko he perheelleen jotakin, mitä he oppivat Alkeisyhdistyksessä viime viikolla. (Sinun pitää ehkä lyhyesti kerrata viime viikon oppiaihe.) Jos kertoivat, niin mitä?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

1. Kor. 2:11–14

Pyhä Henki opettaa minulle evankeliumin totuuksia.

Yksi Pyhän Hengen tehtävistä on opettaa meille totuutta. Mitä kokemuksia voisit kertoa lapsille auttaaksesi heitä ymmärtämään tämän?

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä tavaroita tai kuvia, jotka kuvastavat sitä, millä tavoin me opimme maailmasta (kuten koulu, kirja tai älypuhelin). Mitä me voimme oppia, kun hyödynnämme näitä? Selitä, että jakeissa 1. Kor. 2:11, 14 Paavali opetti, että me voimme oppia Jumalasta vain Jumalan Hengen eli Pyhän Hengen kautta. Mitä voimme tehdä oppiaksemme ”Jumalan Hengen puhetta”?

  • Taputa käsiäsi yhteen samalla kun lausut virkkeen ”Pyhä Henki opettaa meille totuutta” kunkin tavun. Pyydä lapsia taputtamaan käsiään ja toistamaan lause. Kerro lapsille jokin kokemus, jolloin Pyhä Henki auttoi sinua tietämään, että jokin on totta.

  • Laulakaa yhdessä jokin Pyhästä Hengestä kertova laulu, kuten ”Pyhä Henki” (Lasten laulukirja, s. 56). Auta lapsia löytämään laulusta sanoja ja ilmauksia, jotka opettavat, kuinka Pyhä Henki puhuu meille ja mitä Hän opettaa meille.

1. Kor. 3:10–11

Jeesus Kristus on perustukseni.

Lapset ovat luomassa todistuksensa perustusta, ja sinä voit auttaa heitä rakentamaan Jeesukseen Kristukseen pohjaavan lujan perustuksen.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille 1. Kor. 3:11 ja selitä, että Jeesus Kristus on meidän perustuksemme. Näytä lapsille muutamia kuvia asioista, joista meillä voi olla todistus, kuten kuva Jeesuksesta Kristuksesta. Auta heitä järjestämään kuvat niin, että kuva Jeesuksesta on alhaalla perustuksena ja muut kuvat ”rakentuvat” Häntä koskevan todistuksen varaan.

  • Keksi sopivia liikkeitä lauluun ”Viisas mies ja tyhmä mies” (Lasten laulukirja, s. 132) ja laula laulu lasten kanssa. Anna jokaiselle lapselle kivi, johon on kirjoitettu ”Jeesus Kristus on perustukseni”. Anna heidän viedä kivet kotiin muistuttamaan heitä siitä, mitä he ovat oppineet.

  • Näytä kuvia, jotka esittävät lempikertomuksiasi Vapahtajan elämästä, ja pyydä lapsia kertomaan sinulle, mitä kuvissa tapahtuu. Anna heidän kertoa lempikertomuksiaan Jeesuksesta. Lausu todistuksesi siitä, että Jeesus Kristus on uskosi perustus.

1. Kor. 6:19

Minun ruumiini on kuin temppeli.

Kuinka voit auttaa lapsia arvostamaan ruumistaan lahjana Jumalalta ja saamaan suuremman halun pitää siitä huolta?

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille kuvia temppeleistä (ks. tämän viikon oppimisehdotus aineistossa Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi) ja lue nämä jakeen 1. Kor. 6:19 sanat: ”Teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli.” Auta lapsia ymmärtämään, että taivaallinen Isä haluaa meidän pitävän ruumiimme puhtaana ja pyhänä kuten temppeli.

  • Näytä kuvaa lapsesta ja laita sen ympärille kuvia asioista, jotka ovat hyväksi ruumiillemme, ja asioista, jotka ovat haitaksi sille. Kehota lapsia vuorotellen mainitsemaan hyviä asioita ja poistamaan huonoja.

  • Laulakaa yhdessä jokin ruumiista kertova laulu, kuten ”Pää, hartiat, polvet, varpaat” (Lasten laulukirja, s. 129), ja kysy lapsilta, miksi he ovat kiitollisia ruumiistaan.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

1. Kor. 1:23–25

Viisaus tarkoittaa luottamista Jumalan viisauteen.

Opettamasi lapset huomaavat – elleivät ole jo huomanneet – että jotkut ihmiset opettavat asioita, jotka ovat vastoin Jumalan viisautta. Jakeiden 1. Kor. 1:23–25 tarkasteleminen voi auttaa lapsia ymmärtämään, että voimme luottaa Jumalan viisauteen, koska se on suurempaa kuin meidän.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia lukemaan 1. Kor. 1:23–25 ja etsimään sanat viisaus ja hulluus. Selitä, että monet ihmiset pitivät Paavalin opetuksia hulluutena eli tyhmyytenä, mutta Paavali selitti, että uskominen Kristuksen evankeliumiin on todellista viisautta. Miksi on viisasta uskoa, mitä Jumala opettaa?

  • Auta lapsia esittämään roolileikkinä, kuinka he voisivat vastata ihmisille, joiden mielestä Jumalan käskyt ovat ”hulluutta” – kuten käsky uskoa Vapahtajaan, noudattaa viisauden sanaa tai kymmenysten lakia. He voisivat esimerkiksi todistaa siunauksista, joita koituu, kun elää näiden opetusten mukaan.

  • Kerro kokemus siitä, kun muut ovat pitäneet uskonkäsityksiäsi hulluutena, tai kerro esimerkki pyhistä kirjoituksista. Anna lasten kertoa samanlaisista kokemuksista. Kuinka 1. Kor. 1:25 voi auttaa meitä pysymään uskollisina, kun muut pitävät uskonkäsityksiämme hulluutena?

1. Kor. 2:11–14

Pyhä Henki opettaa minulle evankeliumin totuuksia.

Kuinka voit auttaa lapsia huomaamaan, että he tarvitsevat Pyhää Henkeä ymmärtääkseen sitä, ”mitä Jumalassa on”?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia laatimaan luettelo tavoista, joilla me opimme maailmasta – esimerkiksi kirjat, koulu ja internet. Lukekaa sitten yhdessä 1. Kor. 2:11–14. Mitä näissä jakeissa opetetaan siitä, kuinka me opimme sitä, ”mitä Jumalassa on”?

  • Kerro tilanteesta, jolloin olet oppinut jotakin Jumalan Hengen avulla. Auta lapsia tunnistamaan tilanteita, jolloin he ovat tunteneet Hengen vaikutusta. Mitä sellaista, ”mitä Jumalassa on” (1. Kor. 2:11), Henki on auttanut meitä ymmärtämään?

  • Kehota jokaista lasta lukemaan yksi näistä pyhien kirjoitusten kohdista: 1. Kor. 2:11–14; 1. Nefi 10:17; Moroni 10:3–5 ja OL 8:2–3. Pyydä lapsia kertomaan, mitä he oppivat näiden pyhien kirjoitusten kohtien pohjalta siitä, kuinka Pyhä Henki opettaa meitä. Miksi olemme kiitollisia Pyhän Hengen lahjasta?

1. Kor. 6:19–20

Minun pitää kohdella ruumistani kunnioittavasti ja pitää se pyhänä.

Sen ymmärtäminen, että ruumiimme on lahja taivaalliselta Isältä, auttaa lapsia pitämään ruumiinsa pyhänä silloinkin, kun he tuntevat houkutusta toimia toisin.

Mahdollisia toimintoja

  • Tuo laatikko, jonka sisällä on kuva lapsesta ja kuva temppelistä. Kehota lapsia lukemaan 1. Kor. 6:19–20 ja arvaamaan, mitä laatikon sisällä on. Anna heidän avata se, ja keskustelkaa siitä, kuinka meidän ruumiimme on kuin temppeli.

  • Puhu lasten kanssa siitä, kuinka meidän tulisi kohdella temppeliä. Jos meidän ruumiimme on kuin temppeli, kuinka meidän tulisi kohdella ruumistamme? Se, että lapset laulavat jonkin temppelistä kertovan laulun, kuten ”Minä sain Herralta temppelin” (Lasten laulukirja, s. 73), tai lukevat sen sanat, voi olla avuksi tähän kysymykseen vastaamisessa. Kun teemme virheitä, kuinka saamme oman ”temppelimme” jälleen puhtaaksi?

  • Lukekaa yhdessä ”Sinun ruumiisi on pyhä” (oppaassa Nuorten voimaksi, 2022, s. 22–29). Kehota lapsia kirjoittamaan taululle luettelo neuvoista, joita he löytävät siitä, kuinka pitää huolta ruumiistamme.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kannusta lapsia kertomaan perheelleen, minkä laulun he lauloivat luokassa ja mitä he oppivat siitä.

Näin kehitymme opettamisessa

Todista Jeesuksesta Kristuksesta. Yksi tärkeimpiä asioita, mitä voit tehdä opettajana, on todistaa Jeesuksesta Kristuksesta. Tämä auttaa lapsia vahvistamaan todistustaan ja tuntemaan Vapahtajan rakkautta heitä kohtaan.

Tulosta