Nieuwe Testament 2023
11–17 december. Openbaring 6–14: ‘Zij hebben […] overwonnen door het bloed van het Lam’


‘11–17 december. Openbaring 6–14: “Zij hebben […] overwonnen door het bloed van het Lam”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘11–17 december. Openbaring 6–14’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2023

Afbeelding
Jezus staat tussen de sterren

Samengestelde kunst, Eric Johnsen: De grote raadsvergadering, Robert T. Barrett; sterrencluster met dank aan het Europees Ruimtevaartinstituut

11–17 december

Openbaring 6–14

‘Zij hebben […] overwonnen door het bloed van het Lam’

Denk aan de kinderen in uw klas terwijl u Openbaring 6–14 leest. De Heilige Geest kan u helpen bepalen welke beginselen voor hen relevant zijn.

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Toon enkele afbeeldingen die de kinderen herinneren aan wat ze onlangs thuis of in het jeugdwerk hebben geleerd. Laat de kinderen vertellen wat ze over de afbeeldingen weten.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Openbaring 7:9, 13–14

Dankzij Jezus Christus kan ik rein worden.

Johannes zag een menigte mensen van wie de gewaden ‘wit [waren] gemaakt in het bloed van het Lam’ (vers 14). Hoe kunnen de kinderen door dat visioen begrijpen hoe belangrijk het is dat wij door de verzoening van Jezus Christus worden gereinigd?

Mogelijke activiteiten

  • Toon de kinderen (een afbeelding van) witte kleding en een afbeelding van Jezus. Lees Openbaring 7:9, 13–14 voor. Laat de kinderen naar de afbeelding en de kleding wijzen als ze het woord wit of witte horen. Leg uit dat witte kleding reinheid voorstelt en ons eraan herinnert dat Jezus Christus ons van onze fouten kan reinigen.

  • Geef de kinderen een stuk witte stof of wit papier en laat ze er met een pen of modder vlekken op maken. Leg uit dat ongehoorzaamheid aan de geboden ons het gevoel kan geven dat we vuile plekken op onze kleding hebben. Toon een afbeelding van Jezus in Gethsémané (zoals Evangelieplatenboek, nr. 56). Leg het vuile stuk stof of papier weg en toon de kinderen een schoon exemplaar. Getuig dat we door Jezus Christus rein kunnen worden.

  • Zing een liedje over de doop, zoals ‘Als ik gedoopt ben’ (Kinderliedjes, p. 53.) Getuig dat we dankzij Jezus rein worden als wij ons laten dopen.

Openbaring 12:7–11

In het voorsterfelijk leven heb ik mijn geloof in Jezus Christus getoond.

Gods getrouwe kinderen hebben de oorlog in de hemel van Satan gewonnen door ‘het woord van hun getuigenis’ en door geloof in Jezus Christus te tonen (Openbaring 12:11). Dat doen ze nog steeds.

Mogelijke activiteiten

  • Om de kinderen duidelijk te maken wat het betekent om iemands voorbeeld te volgen, wijst u een kind aan om de ‘leider’ te zijn. Vraag de andere kinderen om hem of haar in alles na te doen. Laat daarna andere kinderen de leider zijn. Lees Openbaring 12:7–11 voor. Leg uit dat wij vóór onze geboorte hebben gekozen om Jezus en niet Satan te volgen.

  • Zing met de klas een liedje over het voorsterfelijk leven, zoals ‘Ik werk mee aan Gods plan voor mij’ of ‘Lang geleden in de hemel’ (Kinderliedjes, p. 86–87, 144). Vraag bijvoorbeeld: ‘Wat gebeurde er in de hemel voordat we geboren waren?’ en ‘Waar kozen we voor?’ (Zie ook ‘Inleiding: het plan van onze hemelse Vader’ in Verhalen uit het Nieuwe Testament, 1–5, of de bijbehorende video op ChurchofJesusChrist.org.)

Openbaring 14:6–7

Het evangelie is in onze tijd hersteld.

Johannes schreef over een engel die ‘het eeuwige Evangelie’ zou brengen (Openbaring 14:6). De bespreking van Openbaring 14:6–7 is een mooie gelegenheid om van de herstelling van het evangelie van Jezus Christus in onze tijd te getuigen.

Mogelijke activiteiten

  • Lees Openbaring 14:6 voor en toon een afbeelding waarop Moroni met Joseph Smith praat. (Zie Evangelieplatenboek, nr. 91.) Laat de kinderen de engel op de afbeelding aanwijzen. Vertel ze over Moroni’s bezoek. (Zie ‘Hoofdstuk 3: De engel Moroni en de gouden platen’, in Verhalen uit de Leer en Verbonden, 13–17, of de bijbehorende video op ChurchofJesusChrist.org.)

  • Laat de kinderen het verhaal van Moroni’s bezoek aan Joseph Smith uitbeelden (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:29–35). Vraag welke zegeningen we ontvangen doordat het evangelie van Jezus Christus is hersteld. Getuig van de herstelling.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Openbaring 9:1–2

Door het evangelie kan ik verleidingen beter weerstaan.

De rook die de lucht verduisterde in Openbaring 9:2 kan met verleidingen vergeleken worden (zie 1 Nephi 12:17).

Mogelijke activiteiten

  • Teken een zon en een donkere wolk, en knip ze uit. Laat de kinderen Openbaring 9:2 en 1 Nephi 12:17 lezen en op de donkere wolk schrijven wat de rook of de mist in deze verzen voorstelt. Hang de donkere wolk op het bord, en laat de kinderen een lijst maken van de verleidingen waarmee kinderen van hun leeftijd te maken krijgen. Hang vervolgens de zon op het bord en laat ze een lijst maken van hulpmiddelen die onze hemelse Vader ons heeft gegeven om de duisternis in de wereld te overwinnen.

  • Hoe kunnen we mensen helpen die zich in geestelijke duisternis bevinden? Laat de kinderen over die vraag nadenken terwijl u een deel (met name de tweede helft) van de video ‘Choose the Light’ (ChurchofJesusChrist.org) vertoont. Hoe kunnen wij het voorbeeld volgen van de persoon die de fietser in de tunnel hielp?

Openbaring 12:7–11

In het voorsterfelijk leven heb ik mijn geloof in Jezus Christus getoond.

De kinderen in uw klas zijn op aarde omdat ze in het voorsterfelijk leven geloof in Jezus Christus hadden en besloten Hem te volgen.

Mogelijke activiteiten

  • Lees met de klas Openbaring 12:7–11 en zet op het bord: draak, oorlog in de hemel, neergeworpen, getuigenis en Lam. Laat de kinderen deze verzen met behulp van de woorden op het bord samenvatten. Wat komen we in deze verzen over Jezus Christus (het Lam) te weten? Wat komen we te weten over de keuzes die we in het voorsterfelijk leven hebben gemaakt?

  • Teken op het bord drie kolommen met de titels Vóór dit leven, Tijdens dit leven en Allebei. Schrijf van tevoren uitspraken over het voorsterfelijk leven en over het sterfelijk leven op strookjes papier, zoals Wij hebben een lichaam, Wij hebben geen lichaam, Wij wonen bij God, Wij voeren oorlog tegen Satan, Wij oefenen geloof in Jezus Christus en Wij volgen Gods plan. Laat de kinderen om de beurt een strookje uitkiezen en zeggen in welke kolom het thuishoort. Zeg dat u ervan overtuigd bent dat de kinderen geloof in Christus kunnen blijven tonen.

Openbaring 14:6–7

Het evangelie zal als onderdeel van de herstelling aan de hele wereld gepredikt worden.

De kinderen in uw klas kunnen meehelpen om het evangelie ‘aan elke natie, stam, taal en volk’ te verkondigen (Openbaring 14:6).

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen Openbaring 14:6–7 doorlezen en woorden of zinsneden op het bord schrijven die betekenis voor ze hebben. Vraag waarom ze die woorden of zinsneden gekozen hebben. Leg uit dat deze verzen de herstelling van het evangelie in onze tijd beschrijven. Vraag hoe ze aan de verkondiging van het evangelie in de wereld kunnen bijdragen.

  • Laat de kinderen Openbaring 14:7 nog eens lezen en de boodschap van de engel voor de wereld in hun eigen woorden weergeven. U kunt ze de boodschap van de engel ook laten tekenen. Wat kunnen we anderen over het evangelie van Jezus Christus vertellen?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om een woord of zinsnede op te schrijven waardoor ze herinnerd worden aan iets wat ze vandaag in de les hebben geleerd. Laat ze thuis tonen wat ze hebben opgeschreven en vertellen wat ze hebben geleerd.

Ons onderwijs verbeteren

Onderwijs in de leer door middel van muziek. U kunt de leer die u vanuit de Schriften behandelt kracht bijzetten door liedjes met de kinderen te zingen. Er staan ideeën in ‘Gebruik muziek om leer te onderwijzen’ in het gedeelte ‘Instructies voor de zangperiode en het kinderprogramma in de avondmaalsdienst’ achterin dit boek.

Afdrukken