Nieuwe Testament 2023
27 november–3 december. 1–3 Johannes; Judas: ‘God is liefde’


‘27 november–3 december. 1–3 Johannes; Judas: “God is liefde”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘27 november–3 december. 1–3 Johannes; Judas’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2023

Afbeelding
Jezus Christus en kinderen zitten glimlachend bij elkaar

Volmaakte liefde, Del Parson

27 november–3 december

1–3 Johannes; Judas

‘God is liefde’

De brieven van Johannes en Judas spreken van de liefde en het licht van onze hemelse Vader. Denk er bij uw studie van deze les over na waarom de kinderen in uw klas behoefte hebben aan zijn licht en liefde. Denk eraan dat u alle activiteiten in dit schema mag gebruiken, niet alleen die welke bij uw leeftijdsgroep staan vermeld.

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de kinderen hoe ze de liefde van hun hemelse Vader en Jezus hebben gevoeld, en waarom onze hemelse Vader en Jezus volgens hen een licht voor ons zijn.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

1 Johannes 1:5–7; 2:8–11

Jezus volgen vult mijn leven met licht.

Johannes schreef over licht om de invloed van onze hemelse Vader en Jezus in ons leven duidelijk te maken. Bedenk hoe u de kinderen iets kunt bijbrengen over het licht dat Zij ons bieden.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen voorwerpen noemen die licht geven. Spreek met ze over de voordelen van licht: het helpt bijvoorbeeld planten groeien, zorgt dat we dingen kunnen zien en geeft warmte. Laat de kinderen om de beurt een zaklamp op een afbeelding van Jezus Christus richten en zeggen: ‘God is licht’ (1 Johannes 1:5). Zo begrijpen ze beter dat Jezus ons licht brengt. Getuig dat onze hemelse Vader en Jezus Christus licht in ons leven kunnen brengen als wij proberen te doen wat Zij zeggen.

  • Laat de kinderen om de beurt een afbeelding van een gloeilamp of kaars vasthouden. Laat degene die de afbeelding vasthoudt een manier noemen waarop we het licht van Jezus Christus in ons leven kunnen brengen.

1 Johannes 4:10–11, 20–21

Ik laat God zien dat ik van Hem houd als ik lief ben voor anderen.

Maak de kinderen duidelijk dat er een verband is tussen de liefde die zij voor hun hemelse Vader voelen en de liefde die zij zijn kinderen betonen.

Mogelijke activiteiten

  • Lees 1 Johannes 4:11 voor en zing een liedje over Gods liefde, zoals ‘Mijn hemelse Vader is goed voor mij’. (Kinderliedjes, p. 16–17.) Laat enkele kinderen vertellen hoe ze weten dat onze hemelse Vader van ze houdt. Laat de kinderen zichzelf na elk antwoord omhelzen en zeggen: ‘God is liefde en God houdt van mij’.

  • Lees 1 Johannes 4:21 voor. Laat de kinderen manieren bedenken of uitbeelden waarop ze een vriendje of vriendinnetje liefde kunnen betonen, zoals een knuffel geven of een kaartje schrijven. Hoe voelt de ontvanger zich dan? Hoe voelt onze hemelse Vader Zich als wij iets voor anderen doen?

1 Johannes 2:3–5; 5:3

Ik toon mijn liefde voor God door zijn geboden te onderhouden.

Johannes zegt dat Gods geboden ‘geen zware last’ zijn (1 Johannes 5:3). Onze gehoorzaamheid aan de geboden is juist een manier waarop we onze liefde voor Hem uiten.

Mogelijke activiteiten

  • Lees 1 Johannes 5:3 en vraag de kinderen hoe we volgens dat vers kunnen tonen dat we God liefhebben. Laat de kinderen zo veel mogelijk geboden opnoemen. Hoe voelen we ons als we de geboden van onze hemelse Vader gehoorzamen?

  • Laat de kinderen een manier tekenen waarop ze hun liefde voor onze hemelse Vader kunnen tonen. Ze kunnen bijvoorbeeld tekenen hoe ze een van de geboden onderhouden.

  • Zing met de klas een liedje over gehoorzaamheid, zoals ‘Kies het goede’. (Kinderliedjes, p. 82–83.) Hoe voelen we ons als we gehoorzaam zijn?

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

1 Johannes 2:8–11; 4:7–8, 20–21

Ik laat God zien dat ik van Hem houd als ik lief ben voor anderen.

Hoe kunt u de kinderen duidelijk maken dat God liefhebben inhoudt dat we van de mensen om ons heen houden, ook als ze erg van ons verschillen of als het moeilijk is om ze lief te hebben?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen zich voorstellen dat er op school of in de wijk een nieuw kind komt dat nog niemand kent. Hoe zou hij of zij zich voelen? Laat een kind 1 Johannes 4:7–8 voorlezen. Hoe moeten we dat kind volgens dit vers behandelen? Verzin soortgelijke scenario’s of vraag de kinderen in welke situaties ze hun liefde kunnen tonen.

  • Laat de kinderen 1 Johannes 4:7–8, 20–21 lezen. Laat ze de essentie van deze verzen in één zin samenvatten en opschrijven. Vertel vervolgens een verhaal uit uw eigen leven of uit de Vriend of Liahona dat illustreert waar het in deze verzen om gaat. (Zie bijvoorbeeld ‘Een welkom voor Halim!Vriend, juni 2019, V18–V19.) Laat de kinderen ook voorbeelden geven. Hoe tonen we liefde voor de mensen om ons heen?

1 Johannes 2:3–6; 4:17–18; 5:2–5

Ik toon mijn liefde voor God door zijn geboden te onderhouden.

De geboden onderhouden is makkelijker als we begrijpen wat er in 1 Johannes 5:3 staat. Hoe kunt u de kinderen duidelijk maken dat de geboden geen last zijn, maar eerder een manier om hun liefde voor God uit te drukken?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen op het bord een lijst maken van manieren waarop ze God hun liefde voor Hem kunnen tonen. Lees samen 1 Johannes 2:5–6; 5:2–5 voor aanvullende ideeën. Hoe komt het dat gehoorzaamheid aan de geboden toont dat we onze hemelse Vader liefhebben?

Afbeelding
gezin in gebed geknield

Wij kunnen de wereld overwinnen als we Gods geboden onderhouden.

  • Lees 1 Johannes 4:17. Leg uit dat ‘vrijmoedigheid […] hebben op de dag van het oordeel’ betekent dat we vol vertrouwen en gemoedsrust voor God staan om te worden geoordeeld. Hoe kunnen we volgens dat vers dat vertrouwen krijgen? Wat kunnen we nu al doen om vol vertrouwen voor God te staan?

Judas 1:18–22

Ik kan trouw blijven, zelfs als anderen mij uitlachen.

Anderen lachen ons soms uit om ons geloof of onze manier van leven omdat we een discipel van Jezus Christus zijn. In deze verzen vertelt Judas hoe we in dergelijke situaties trouw kunnen blijven.

Mogelijke activiteiten

  • Vraag de kinderen of zij of iemand die ze kennen weleens zijn uitgelachen omdat ze het goede deden. Laat de kinderen Judas 1:18–22 lezen en nagaan hoe we trouw kunnen blijven als we bespot of uitgelachen worden. Zet hun antwoorden op het bord en bespreek hoe ze die raad kunnen opvolgen.

  • Vat Lehi’s droom samen (zie 1 Nephi 8:1–35) en laat enkele kinderen daarbij 1 Nephi 8:26–28, 33 voorlezen. Bespreek in welke opzichten de mensen in het grote en ruime gebouw op de spotters lijken waar Judas het over had. Hoe kunnen we ons niet laten beïnvloeden door mensen die ons uitlachen of het niet eens zijn met wat wij geloven? (Zie 1 Nephi 8:30, 33.)

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om iets te bedenken waardoor ze thuis hun licht kunnen laten schijnen.

Ons onderwijs verbeteren

Kinderen zitten boordevol energie. U denkt misschien dat hun energie hun leerproces belemmert. Maar u kunt van hun energie gebruik maken door ze een evangeliebeginsel te laten uitbeelden, tekenen of er een liedje over te zingen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 25–26.)

Afdrukken