Vanha testamentti 2022
14.–20. helmikuuta. 1. Mooses 18–23: ”Onko Herralle mikään mahdotonta?”


”14.–20. helmikuuta. 1. Mooses 18–23: ’Onko Herralle mikään mahdotonta?’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”14.–20. helmikuuta. 1. Mooses 18–23”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
Saara pitelee Iisak-vauvaa

Saara ja Iisak, Scott Snow

14.–20. helmikuuta

1. Mooses 18–23

”Onko Herralle mikään mahdotonta?”

Kun pyrit täyttämään opettamiesi lasten tarpeita, harkitse tästä opetusehdotuksesta sekä vanhemmille että nuoremmille lapsille tarkoitettuja ideoita.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Auta lapsia kertomaan, mitä he jo tietävät luvuista 1. Moos. 18–23, näyttämällä kuvia yhdestä tai useammasta näiden lukujen tapahtumasta ja pyydä lapsia kertomaan, mitä he muistavat kertomuksesta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

1. Moos. 18:9–14; 21:1–7

Voin luottaa siihen, että Jumala pitää antamansa lupaukset.

Vaikka Jumala oli luvannut, että Saara ja Abraham saisivat pojan, niin kun he kävivät vanhemmiksi, tuntui epätodennäköiseltä, että tämä lupaus täyttyisi. Kuinka voit hyödyntää tätä kertomusta ja auttaa lapsia uskomaan, että Jumala pitää aina antamansa lupaukset?

Mahdollisia toimintoja

  • Esitä lyhyesti Jumalan lupaus Abrahamille ja Saaralle, että nämä saisivat lapsen, ja tämän lupauksen toteutuminen (ks. 1. Moos. 17:15–19; 18:9–14; 21:1–7). Tai kutsu joku pariskunta seurakunnasta pukeutumaan Abrahamiksi ja Saaraksi sekä kertomaan heistä. Auta lapsia ymmärtämään, että Abraham ja Saara olivat liian vanhoja saamaan lapsia. Esitä heille jakeen 1. Moos. 18:14 kysymys: ”Onko Herralle mikään mahdotonta?” Todista, että Herra voi täyttää lupauksensa, vaikka ne tuntuisivat mahdottomilta.

  • Anna lapsille jokin lupaus, jonka täytät oppitunnin lopussa (esim. että annat heidän värittää jonkin kuvan). Muistuta heitä antamastasi lupauksesta koko oppitunnin ajan ja täytä se sitten. Selitä, että Herra pitää aina antamansa lupaukset.

  • Pyydä lapsia kertomaan tilanteesta, jolloin heidän on pitänyt odottaa jotakin, mitä he ovat todella halunneet. Laula lasten kanssa jokin Jumalan lupauksista todistava laulu, kuten ”Käskyjä seuraa” (Lasten laulukirja, s. 68–69). Auta lapsia huomaamaan asioita, joita Jumala on luvannut meille, jos olemme uskollisia.

  • Näytä kuvaa kasteesta tai sakramentista (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 103, 104, 107, 108). Auta lapsia oppimaan, mitä lupauksia me annamme Jumalalle ja mitä Jumala puolestaan lupaa meille, kun meidät kastetaan ja kun nautimme sakramentin. (Ks. Lujana uskossa, s. 55–59.)

1. Moos. 22:1–14

Abraham oli kuuliainen Herralle.

Abrahamin oli hyvin vaikeaa noudattaa käskyä uhrata poikansa. Pohdi, kuinka voit asianmukaisella tavalla hyödyntää tätä kertomusta kannustaaksesi lapsia olemaan kuuliaisia Jumalalle silloinkin, kun se on vaikeaa tai kun he eivät täysin tiedä syitä Hänen käskyihinsä.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa Abrahamista ja Iisakista (ks. aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotus) ja kerro sen avulla kertomus Abrahamista ja Iisakista (ks. myös ”Aabraham ja Iisakin uhraaminen” julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia). Näytä kuvaa Jeesuksesta Kristuksesta ja puhu lasten kanssa siitä, kuinka kertomus Abrahamista ja Iisakista voi muistuttaa meitä siitä uhrista, jonka taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ovat antaneet meidän vuoksemme.

  • Leikkikää yksinkertaista leikkiä, joka edellyttää sitä, että lapset noudattavat ohjeita. Ohjeet voisivat johtaa esimerkiksi Vapahtajaa esittävän kuvan luo, joka on piilotettu luokkaan. Mitä taivaallinen Isä on pyytänyt meitä tekemään? Auta lapsia ymmärtämään, että Hänen käskyjensä pitäminen auttaa meitä palaamaan Hänen ja Jeesuksen Kristuksen luo asumaan.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

1. Moos. 18:9–14; 21:1–7

Herra täyttää lupauksensa silloinkin kun ne tuntuvat mahdottomilta.

Abrahamille ja Saaralle kerrottiin, että he saisivat pojan, mutta se tuntui mahdottomalta – Abraham oli 100 vuotta vanha ja Saara oli 90 vuotta vanha (ks. 1. Moos. 17:17). Jumala täytti antamansa lupauksen, ja tämä kertomus voi auttaa opettamiasi lapsia vahvistamaan uskoaan Jumalan heille antamiin lupauksiin.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita jakeen 1. Moos. 18:14 ensimmäisen virkkeen jokainen sana erilliselle paperille ja anna yksi kullekin lapselle. Pyydä luokan jäseniä sitten laittamaan sanat oikeaan järjestykseen. Lue lasten kanssa 1. Moos. 18:9–14; 21:1–7, niin löydätte Saaran ja Abrahamin elämästä yhden esimerkin siitä, kun Herra on tehnyt jotakin mahdottomalta tuntuvaa. Mitä sellaista voimme oppia Saaran ja Abrahamin kokemuksesta, mikä voi kannustaa meitä luottamaan Jumalan lupauksiin?

  • Näytä kuvia pyhien kirjoitusten kertomuksista, joissa Jumala on tehnyt jotakin, mikä on tuntunut epätodennäköiseltä tai vaikealta (ks. esim. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 7, 8, 25, 26). Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät näissä kuvissa kuvatuista tapahtumista, ja auta heitä huomaamaan, kuinka Herra täytti antamansa lupaukset jokaisessa tapauksessa. Kerro, kuinka Herra on pitänyt antamansa lupaukset sinun elämässäsi tai tuntemiesi ihmisten elämässä (ks. esimerkkejä Herran lupauksista: Mal. 3:10; Joh. 14:26–27; OL 89:18–21). Anna lasten kertoa samanlaisista esimerkeistä, joista he tietävät.

1. Moos. 19:15–26

Voin paeta jumalattomuutta.

Kertomus siitä, kun Loot perheineen pakenee jumalattomasta kaupungista, voi innoittaa opettamiasi lapsia pakenemaan pahoja vaikutteita elämässään.

Kuva
Kuva Lootista ja tämän perheestä, kun he pakenevat Sodomasta ja Gomorrasta

Pako Sodomasta ja Gomorrasta, Julius Schnorr von Carolsfeld

Mahdollisia toimintoja

  • Esitä lyhyesti 1. Moos. 19:15–26 selittämällä, että Lootin perhe asui hyvin jumalattomassa kaupungissa, ja enkelit kehottivat heitä lähtemään. Lukekaa yhdessä jakeet 15–17, 26, ja auta lapsia miettimään, mitä heille tänä päivänä mahtaa tarkoittaa ”pakene” pahaa ja ”älä katso taaksesi” (jae 17).

  • Näytä kuvaa Vapahtajasta ja pyydä lapsia astumaan askel sitä kohti, kun he kertovat yhden tavan, jolla he voivat paeta jumalattomuutta ja tulla lähemmäksi Kristusta.

  • Keskustelkaa tilanteista, joissa ystävä saattaa kehottaa lapsia tekemään jotakin, minkä he tietävät olevan väärin. Kuinka me ”pakenisimme” näitä tilanteita? Mitä voisimme sanoa ystävällemme?

1. Moos. 22:1–14

Taivaallinen Isä lähetti Poikansa, joka antoi uhrina itsensä meidän vuoksemme.

Kun kerrot Abrahamin auliudesta uhrata Iisak, huomioi lasten tuntemukset. Auta lapsia tämän kertomuksen avulla vahvistamaan rakkauttaan Vapahtajaa kohtaan ja kiitollisuuttaan Hänen uhristaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia oppimaan jakeiden 1. Moos. 22:1–14 kertomus lukemalla heille jakeet ja pyytämällä heitä piirtämään kuvia siitä, mitä luet. Miksi Abrahamin on mahtanut olla vaikea pitää Herran antama käsky uhrata Iisak? Mitä opimme tämän kertomuksen perusteella Abrahamista?

  • Hyödynnä kuvia Abrahamista ja Iisakista sekä ristiinnaulitsemisesta (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 9, 57), kun vertaat luvun 1. Moos. 22 kertomusta Vapahtajan uhriin (ks. Matt. 27:26–37). Mitä voimme oppia taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta sen pohjalta, mitä kerrotaan Abrahamista ja Iisakista sekä ristiinnaulitsemisesta?

  • Laulakaa yhdessä jokin Vapahtajan uhrista kertova laulu, kuten ”Hän antoi Poikansa” (Lasten laulukirja, s. 20–21). Pyydä lapsia puhumaan siitä, kuinka Jeesuksen uhri osoittaa taivaallisen Isän rakkautta meitä kohtaan.

Kuva
learning icon

Kannusta oppimiseen kotona

Pyydä lapsia kertomaan perheelleen tilanteesta, jolloin Jumala on siunannut heitä, kun he ovat noudattaneet yhtä Hänen käskyistään.

Näin kehitymme opettamisessa

Edistä kunnioitusta. Voit tarpeen mukaan luokan aikana muistuttaa lapsia kunnioittavana olemisesta. Voisit tehdä tämän laulamalla hiljaa tai hyräilemällä jotakin laulua tai näyttämällä kuvaa Jeesuksesta.

Tulosta