Vanha testamentti 2022
11.–17. huhtikuuta. Pääsiäinen: ”Kuolema on nielty ainiaaksi”


”11.–17. huhtikuuta. Pääsiäinen: ’Kuolema on nielty ainiaaksi’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”11.–17. huhtikuuta. Pääsiäinen”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
hauta, jonka oviaukon edestä on vieritetty kivi

Kuva tyhjästä haudasta, Maryna Kriuchenko

11.–17. huhtikuuta

Pääsiäinen

”Kuolema on nielty ainiaaksi”

Kun valmistaudut opettamaan, pohdi, kuinka voit auttaa lapsia saamaan syvemmän ymmärryksen ja todistuksen Jeesuksen Kristuksen sovituksesta.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kysy lapsilta, miten heidän perheensä viettää pääsiäistä. Mitä he tekevät muistaakseen Jeesuksen Kristuksen ylösnousemusta?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Jeesus Kristus on minun Vapahtajani.

Pääsiäissunnuntai on hyvä tilaisuus opettaa lapsille Vapahtajan sovituksesta Getsemanessa ja Hänen kuolemastaan ristillä. Tämä voi auttaa heitä tuntemaan Jeesuksen rakkautta heitä kohtaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvia Vapahtajasta aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa tai muita kuvia Vapahtajan uhrista (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 56, 5758) ja anna lasten kertoa sinulle, mitä he tietävät kuvien tapahtumista. Kerro lapsille Jeesuksen kärsimyksestä Getsemanessa ja ristillä (ks. Matt. 26:36–46; 27:35–50; Luuk. 22:39–46; Joh. 19:16–30; ”Luku 51: Jeesus kärsii Getsemanen puutarhassa” julkaisussa Uuden testamentin kertomuksia, s. 129–132). Lausu todistuksesi siitä, että Jeesus oli halukas kärsimään ja kuolemaan meidän puolestamme, koska Hän rakastaa meitä. Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tuntevat Jeesusta Kristusta kohtaan.

  • Lue lapsille Joh. 10:9 tähdentäen Jeesuksen sanoja ”Minä olen portti”. Koska Jeesus kärsi meidän syntiemme tähden, kuoli ja nousi ylös kuolleista, Hän teki mahdolliseksi sen, että meistä jokainen voi asua jälleen Jumalan luona. Hyödynnä luokkahuoneen ovea, kun opetat, että Jeesus on kuin portti, jonka kautta me voimme palata taivaallisen Isän luo.

  • Lue lapsille Jes. 53:6 ja näytä heille kuvaa tai piirrosta lampaasta. Anna yhden lapsista laittaa kuva huoneen äärimmäiseen nurkkaan. Selitä, että kun teemme vääriä valintoja, me harhailemme pois taivaallisen Isän luota kuten harhaan kulkevat lampaat. Kehota lasta sitten tuomaan lammas takaisin ja lausu todistuksesi siitä, että koska Jeesus Kristus kärsi ja kuoli meidän puolestamme, Hän voi tuoda meidät takaisin taivaallisen Isän luo. (Voisit näyttää kuvaa Jeesuksesta paimenena, kuten julkaisun Evankeliumiaiheinen kuvakirja kuvaa 64.)

  • Laula lasten kanssa jokin Jeesuksesta Kristuksesta kertova laulu, kuten ”Mua Jeesus rakastaa” (Lasten laulukirja, s. 42–43). Auta heitä huomaamaan laulamisen aikana kokemiaan rauhan ja rakkauden tuntemuksia. Tuo myös esiin laulun sanoja, jotka kuvailevat Vapahtajan rakkautta. Kuinka me voimme jakaa Hänen rakkauttaan muille?

Jeesus kuoli ja nousi ylös kuolleista minun vuokseni.

Kuinka voit auttaa lapsia oppimaan, että Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen ansiosta me ja meidän rakkaamme nousemme jonakin päivänä kuolleista?

Kuva
Kristus ristillä

Golgatan harmaa päivä, J. Kirk Richards

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lapsille Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta (ks. Mark. 15–16). Auta lapsia luomaan kertomuksesta mielikuva hyödyntämällä kuvia tämän viikon oppimisehdotuksessa, julkaisun Evankeliumiaiheinen kuvakirja kuvia 57–60 tai kertomusta ”Luku 54: Jeesus nousee kuolleista” julkaisussa Uuden testamentin kertomuksia (s. 139–144).

  • Auta lapsia ymmärtämään, että ylösnousemus tarkoittaa sitä, että kuoleman jälkeen me heräämme jälleen elämään ikuisesti, meillä on täydellinen fyysinen ruumis emmekä enää koskaan kuole. Lausu todistuksesi ylösnousemuksesta ja anna lasten askarrella tämän viikon tehtäväsivun parissa. Kehota lapsia kertomaan sen avulla perheelleen Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksesta.

  • Lue lapsille Alma 40:23. Pane käteesi käsine ja näytä heille, että kätesi on käsineen sisällä. Kerro heille, että kätesi on kuin henki ja käsine on kuin fyysinen ruumis. Riisu käsine osoittaaksesi, että kun me kuolemme, meidän henkemme jättää meidän ruumiimme. Laita käsine jälleen käteen kuvaamaan ylösnousemusta.

  • Laulakaa jokin Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksesta kertova laulu, kuten ”Jeesus on noussut” tai ”Kai Jeesus elää vieläkin?” (Lasten laulukirja, s. 44, 45). Lausu todistuksesi siitä, että kun olemme kuolleet, Jeesuksen Kristuksen ansiosta me elämme jälleen ja saamme täydellisen ruumiin.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Jeesus kärsi minun puolestani.

Kun tutkit Vapahtajan sovitusta, pohdi, kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään, kuinka Vapahtaja voi siunata ja vahvistaa heitä.

Mahdollisia toimintoja

  • Jaa lapset kolmeen ryhmään ja anna kullekin ryhmälle yksi seuraavista pyhien kirjoitusten kohdista: Jes. 53:4–12; Alma 7:11–13 ja OL 19:16–19. Kehota lapsia panemaan merkille sanoja ja ilmauksia, jotka kuvailevat sitä, mitä Jeesus Kristus kärsi meidän puolestamme. Pyydä heitä kirjoittamaan vastauksensa taululle ja kertomaan, mitä tuntemuksia heillä on Vapahtajaa kohtaan heidän luettuaan nämä pyhien kirjoitusten kohdat.

  • Valmista paperiliuskoja. Kirjoita joka toiseen niistä Vanhan testamentin viite Jeesusta Kristusta koskevasta profetiasta. Kirjoita joka toiseen vastaava Uuden testamentin viite siitä, kuinka nämä profetiat ovat täyttyneet. (Aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa on joitakin esimerkkejä.) Kehota lapsia lukemaan jakeet ja yhdistämään profetiat niiden täyttymiseen.

  • Auta lapsia opettelemaan ulkoa kolmas uskonkappale. Mitä tässä pyhien kirjoitusten kohdassa opetetaan Jeesuksen Kristuksen sovituksesta ja taivaallisen Isän suunnitelmasta lapsiaan varten?

  • Kysy lapsilta, kuinka he kuvailisivat jollekulle Jeesuksen Kristuksen sovitusta. Kannusta heitä käyttämään pyhien kirjoitusten kohtia, kirkon lauluja tai kuvia ilmaistakseen, mitä Vapahtajan sovitusuhri heille merkitsee. Kuinka meitä siunataan Vapahtajan sovituksen ansiosta?

Jeesus kuoli ja nousi ylös kuolleista minun vuokseni.

Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen todellisuus voi tuoda meille suurta toivoa ja iloa – varsinkin kun kohtaamme rakkaan kuoleman. Kuinka voit auttaa lapsia saamaan lohtua ylösnousemuksesta?

Mahdollisia toimintoja

  • Laita näkyviin julkaisun Evankeliumiaiheinen kuvakirja kuvat 57–59. Pyydä lapsia yhdistämään kuvat seuraaviin kohtiin: Matt. 27:29–38; Matt. 27:59–60 ja Joh. 20:10–18. Kehota lapsia sitten kertomaan omin sanoin Jeesuksen kuolemasta, hautaamisesta ja ylösnousemuksesta.

  • Lue lasten kanssa Job 14:14. Pyydä lapsia kertomaan, kuinka he vastaisivat Jobin kysymykseen. Auta heitä löytämään pyhien kirjoitusten kohtia, jotka todistavat ylösnousemuksesta (ks. PKO, ”Ylösnousemus”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org).

  • Lue lasten kanssa Moos. 1:39. Kysy heiltä, tietävätkö he, mikä ero on ”kuolemattomuudella” ja ”iankaikkisella elämällä”. Ketkä saavat kuolemattomuuden? Mitä vaaditaan iankaikkisen elämän saamiseen? Lausu todistuksesi siitä, että kumpikin näistä kallisarvoisista lahjoista on mahdollinen Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta.

  • Laulakaa yhdessä jokin pääsiäiseen liittyvä laulu, kuten ”Hän antoi Poikansa” (Lasten laulukirja, s. 20–21) tai ”Hän on noussut!” (MAP-lauluja, 123). Pyydä lapsia kertomaan, miltä heistä tuntuu, kun he laulavat näitä lauluja. Mitä nämä laulut opettavat meille taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta? Kehota lapsia kirjoittamaan todistuksensa Vapahtajasta ja kertomaan sen kotona perheelleen.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Auta lapsia kertomaan perheelleen, mitä he ovat oppineet luokassa, kannustamalla heitä laulamaan tällä viikolla kotona jokin Jeesuksen Kristuksen sovituksesta kertova laulu.

Näin kehitymme opettamisessa

Lapset pystyvät tunnistamaan Hengen vaikutuksen. Opeta lapsille, että ne tuntemukset, joita heillä on, kun he puhuvat tai laulavat Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan, tulevat Pyhältä Hengeltä ja että nämä tuntemukset voivat vahvistaa heidän todistustaan.

Tulosta