Vanha testamentti 2022
9.–15. toukokuuta. 4. Mooses 11–14; 20–24: ”Te ette saa kapinoida Herraa vastaan! Älkää myöskään pelätkö”


”9.–15. toukokuuta. 4. Mooses 11–14; 20–24: ’Te ette saa kapinoida Herraa vastaan! Älkää myöskään pelätkö’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”9.–15. toukokuuta. 4. Mooses 11–14; 20–24”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
autiomaalaakso

9.–15. toukokuuta

4. Mooses 11–14; 20–24

”Te ette saa kapinoida Herraa vastaan! Älkää myöskään pelätkö”

Tämän opetusehdotuksen ei ole tarkoitus olla käsikirjoitus. Sen sijaan hyödynnä sitä saadaksesi ideoita ja innoitusta oppimistoimintoihin, jotka siunaavat luokkasi lapsia.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Näytä lapsille jotakin kuvaa, joka on tässä opetusehdotuksessa tai aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa. Anna heidän kertoa, mitä he tietävät siitä, mitä kuvassa tapahtuu.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

4. Moos. 11:4–10

Voin olla kiitollinen siitä, mitä Jumala on antanut minulle.

Vaikka Herra oli tehnyt israelilaisten hyväksi ihmeellisiä asioita, he keskittyivät sen sijaan usein siihen, mitä heillä ei ollut. Auta lapsia oppimaan olemaan kiitollisia siitä, mitä Jumala on heille antanut.

Mahdollisia toimintoja

  • Kysy lapsilta, muistavatko he, mitä ihmeitä Herra teki siunatakseen israelilaisia autiomaassa. (Jos lapset tarvitsevat apua, näytä heille kuvia, jotka ovat aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi 4.–10. huhtikuuta oppimisehdotuksessa; ks. myös 2. Moos. 14:21–22; 15:23–25; 16:4.) Kerro heille sitten lyhyesti jakeista 4. Moos. 11:4–10 tähdentäen, että Herra oli tyytymätön, koska israelilaiset valittivat. Auta lapsia miettimään, millä tavoin he voivat osoittaa kiitollisuutta Herralle.

  • Laulakaa yhdessä jokin kiitollisuudesta kertova laulu, kuten ”Elon aallot myrskyten kun raivoaa” (MAP-lauluja, 159). Pyydä jokaista lasta piirtämään kuvia siunauksista, joita Herra on antanut heille tai heidän perheelleen. Kannusta heitä ajattelemaan tai katsomaan piirtämäänsä kuvaa aina kun he tuntevat houkutusta valittaa jostakin, mitä heillä ei ole.

4. Moos. 13:17–33; 14:6–9

Usko voi auttaa minua olemaan pelkäämättä.

Kun Mooses lähetti 12 miestä tutkimaan luvattua maata, 10 heistä palasi peloissaan siellä asuvan mahtavan kansan vuoksi. Kaksi heistä, Kaleb ja Joosua, eivät pelänneet, koska he uskoivat Herraan.

Mahdollisia toimintoja

  • Käytä kuvia tai piirroksia rypäleistä, hunajasta, jättiläisistä ja heinäsirkoista, kun kerrot lapsille lyhyesti 12 miehestä, jotka Mooses lähetti tutkimaan luvattua maata (ks. 4. Moos. 13:17–33; ks. myös ”Neljäkymmentä vuotta erämaassa”, julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia). Selitä, että he löysivät paljon hedelmiä ja muuta ruokaa (pyydä lapsia olemaan syövinään ruokaa), mutta he olivat myös peloissaan, koska ihmiset siellä olivat isokokoisia ja vahvoja (pyydä lapsia esittämään olevansa peloissaan). Näytä kuvaa Jeesuksesta ja tähdennä, että kaksi israelilaista, Kaleb ja Joosua, eivät pelänneet, koska he uskoivat Jeesukseen Kristukseen.

  • Lue lapsille 4. Moos. 14:9 ja kerro tilanteesta, jolloin sinua pelotti mutta uskosi Jeesukseen Kristukseen auttoi sinua olemaan rohkea. Auta lapsia miettimään, mitä samanlaisia kokemuksia heillä on ollut.

    Kuva
    miehiä näyttämässä hedelmiä Moosekselle

    Kymmenen israelilaisista tiedustelijoista pelkäsi; Joosualla ja Kalebilla oli uskoa. © Lifeway Collection / goodsalt.com-sivuston luvalla

4. Moos. 21:6–9

Voin katsoa Jeesukseen Kristukseen.

Aivan kuten israelilaiset parantuivat katsomalla pronssikäärmettä, samoin luokkasi lapset pelastuvat katsomalla Vapahtajaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Hyödynnä tämän viikon tehtäväsivua tai näytä kuvaa aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa ja kerro lapsille, mitä tapahtui, kun israelilaisten leiriin tuli myrkkykäärmeitä (ks. 4. Moos. 21:6–9). Auta heitä näkemään, kuinka pronssikäärme on Jeesuksen Kristuksen kaltainen (ks. Joh. 3:14–15). Anna lasten sitten vuorotellen kuvan avulla kertoa tapahtumasta toisilleen.

  • Pyydä lapsia sulkemaan silmänsä samalla kun laitat Vapahtajan kuvan jonnekin huoneessa. Pyydä lapsia sitten avaamaan silmänsä, etsimään kuva ja katsomaan sitä. Anna heidän vuorotellen laittaa kuva johonkin paikkaan. Joka kerta kun lapset löytävät kuvan, auta heitä miettimään, mitä he voivat tehdä katsoakseen Vapahtajaan.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

4. Moos. 12

Herra haluaa minun seuraavan Hänen profeettaansa.

4. Moos. 12 sisältää arvokkaita opetuksia, jotka voivat auttaa lapsia, kun he kuulevat ihmisten sanovan epäystävällisiä asioita Herran profeetasta tai muista kirkon johtajista.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lapsille, että eräässä tilanteessa Herra oli tyytymätön Aaroniin ja Mirjamiin, Mooseksen veljeen ja sisareen. Kehota heitä ottamaan selville syy siihen lukemalla 4. Moos. 12:1–2. Mitä Herra jakeiden 5–8 mukaan ajatteli siitä, että Aaron ja Mirjam puhuivat Hänen profeettaansa vastaan?

  • Auta lapsia huomaan esimerkkejä pyhien kirjoitusten ihmisistä, jotka seurasivat profeettaa ja joita siunattiin (ks. esim. 1. Moos. 7:7; 1. Nefi 3:7). Mitä asioita elävä profeettamme on opettanut meille? Kuinka meitä siunataan, kun seuraamme hänen opetuksiaan?

4. Moos. 21:4–9

Jeesuksella Kristuksella on voima parantaa minut hengellisesti.

Monet israelilaiset kuolivat, koska he eivät uskoneet, että Herra parantaisi heidät, jos he katsoisivat pronssikäärmeeseen (ks. Alma 33:18–20). Kuinka voit auttaa opettamiasi lapsia uskomaan Jeesuksen Kristuksen pelastavaan voimaan?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia piirtämään kuvia siitä, mitä he lukevat jakeista 4. Moos. 21:4–9. Anna heidän esittää kertomus piirtämiensä kuvien avulla. Pyydä jokaista lasta valitsemaan yksi seuraavista pyhien kirjoitusten kohdista ja kertomaan, miten se täydentää ymmärrystämme tästä kertomuksesta: Joh. 3:14–15; 1. Nefi 17:41; Alma 33:18–20; Hel. 8:13–15; OL 6:36.

  • Kirjoita taululle seuraavanlainen kysymys: Mitä voimme tehdä ”[katsoaksemme] Jumalan Poikaan uskoen”? (Hel. 8:15.) Anna jokaiselle lapselle paperi ja pyydä heitä kirjoittamaan niin monta vastausta kuin heille tulee mieleen. Kerää paperit, lue muutamia vastauksia ääneen ja pyydä lapsia kertomaan, kuinka näiden asioiden tekeminen voi auttaa meitä, kun tarvitsemme Vapahtajan parantavaa voimaa.

4. Moos. 22–24

Minä voin noudattaa Jumalan tahtoa, vaikka muut yrittäisivät taivutella minua tekemään toisin.

Balak yritti taivutella Bileamin kiroamaan israelilaiset, mutta Bileam tiesi, että tämä oli vastoin Jumalan tahtoa. Bileamin esimerkki voi auttaa lapsia, kun he kohtaavat paineita olla tottelematta Jumalaa.

Mahdollisia toimintoja

  • Esitä lapsille lyhyesti 4. Moos. 22:1–18 tähdentämällä, kuinka Bileam kieltäytyi kiroamasta Jumalan kansaa, vaikka Moabin kuningas Balak tarjosi hänelle kunniaa ja rikkauksia. Pyydä lapsia etsimään seuraavista jakeista ilmauksia, jotka heidän mielestään osoittavat Bileamin päättäväisyyden seurata Jumalaa: 4. Moos. 22:18; 23:26; 24:13. Kehota lapsia valitsemaan yksi ilmaus, josta he pitävät, ja kirjoittamaan se korttiin, joka auttaa heitä muistamaan olla kuuliaisia Herralle.

  • Puhu lasten kanssa tilanteista, jolloin ystävät tai muut saattavat yrittää taivutella heitä tekemään jotakin väärää, kuten Balak yritti taivutella Bileamia. Kuinka Bileamin sitoutuminen Herraan auttoi häntä vastustamaan Balakin painostusta? Pyydä lapsia harjoittelemaan näihin tilanteisiin reagoimista käyttämällä Bileamin sanoja.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia näyttämään tai kertomaan jotakin perheelleen, kuten kuva, pyhien kirjoitusten kohta tai laulu, joka osoittaa, mitä he ovat oppineet Alkeisyhdistyksessä.

Näin kehitymme opettamisessa

Ole vastaanottavainen Hengen innoitukselle. ”Parhaat opetustilanteet tulevat usein yllättäen – esimerkiksi silloin kun joku kertoo kertomuksen tai esittää kysymyksen, joka johtaa merkitykselliseen keskusteluun. – – Ole tarvittaessa valmis muuttamaan suunnitelmiasi noudattaaksesi saamaasi innoitusta.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 10.)

Tulosta