Det gamle testamente 2022
8.–14. august. Salmene 1–2; 8; 19–33; 40; 46: “Herren er min hyrde”


“8.–14. august. Salmene 1–2; 8; 19–33; 40; 46: ‘Herren er min hyrde’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“8.–14. august. Salmene 1–2; 8; 19–33; 40; 46”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Jesus går sammen med sauer

The Lord Is My Shepherd [Herren er min hyrde], av Yongsung Kim, havenlight.com

8.–14. august

Salmene 1–2; 8; 19–33; 4046

“Herren er min hyrde”

Denne oversikten foreslår noen vakre skriftsteder i Salmene som vil velsigne barna, men føl deg ikke begrenset til disse. Følg Åndens veiledning.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Noen dager i forveien ber du noen barn ta med tegninger til klassen som forestiller ting de og familien leser om i Salmene denne uken, for eksempel en hyrde (se Salmene 23:1), et beger (se Salmene 23:5) eller et hjerte (se Salmene 24:4). Be dem snakke om tegningene sine og et vers fra Salmene som nevner dem.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Salmene 19:1; 33:5

“Himlene forteller Guds ære”.

Salmene 19 og 33 lærer oss at vi kan finne tegn på Guds herlighet og godhet overalt rundt oss i hans vakre skaperverk. Hjelp barna å lære å se Guds hånd i verden rundt seg.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna noen bilder av vakre ting Gud har skapt, eller se ut av et vindu sammen for å se disse tingene. Spør barna hva de elsker ved vår himmelske Faders skaperverk. Les enten Salmene 19:1 eller 33:5, og spør barna hva de føler for vår himmelske Fader når de ser hans skaperverk.

  • Syng en sang sammen om Guds skaperverk, for eksempel “Vår verden er deilig” (Barnas sangbok, 123). Be barna velge noe Gud har skapt (for eksempel noe som er nevnt i sangen) og lage en tegning av det som de kan dele med familien.

Salmene 23

“Herren er min hyrde.”

Hvis barna i ung alder kan lære at Herren er deres hyrde, vil de med større sannsynlighet følge ham “på rettferdighetens stier”.

Mulige aktiviteter

  • Gi hvert barn en kopi av denne ukens aktivitetsside, eller gi hvert av dem et bilde fra aktivitetssiden. Be dem lytte mens du leser Salmene 23. Be dem peke på eller holde opp et bilde når de hører det nevnt i salmen. Bær vitnesbyrd om at Jesus tar vare på oss, akkurat som en hyrde tar vare på sine får.

  • Fortell barna hvordan du vet at Frelseren er glad i deg. Be barna reise seg en om gangen og fortelle hvordan de vet at Jesus er glad i dem. Syng en sang sammen som kan gi dem ideer, for eksempel “Min Frelsers kjærlighet” (Barnas sangbok, 42–43).

Salmene 30:6

Jesus Kristus kan vende sorg til glede.

Grunn på hvordan du vil hjelpe barna å få sitt eget vitnesbyrd om den glede Jesus Kristus gir oss når vi er lei oss.

Mulige aktiviteter

  • Be barna late som de gråter mens du leser fra Salmene 30:6: “Om kvelden kommer gråt som en gjest”. Be dem så være glade når du leser: “Om morgenen er det frydesang.” Gjenta denne setningen noen ganger, og bær vitnesbyrd for barna om at på grunn av Jesus Kristus kan sorgen vi føler i dette liv, erstattes med glede.

  • Vis et bilde av Frelseren, og fortell barna om noe av det han har gjort for deg som gir deg glede. La alle barna etter tur holde bildet og fortelle hva Jesus har gjort som gir dem glede.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Salmene 23; 27–28; 3246

Herren gir meg fred, styrke og veiledning.

Mange av salmene vitner om Herrens velsignelser i vårt liv. Du kan bruke Salmene til å hjelpe barna å lære å stole på ham og vende seg til ham.

Mulige aktiviteter

  • Skriv Herren er på tavlen. La barna velge ett eller flere av følgende skriftsteder å lese: Salmene 23:1; 27:1; 28:1; 28:7; 32:7; 46:1. Be dem fullføre setningen på tavlen ved hjelp av det de lærer av skriftstedet sitt. Hjelp barna å snakke om hva disse symbolene lærer oss om Herren.

  • Vis barna et bilde av et lam. Be dem nevne noe et lam trenger for å være trygt og friskt, og oppmuntre dem til å se etter ideer i Salmene 23:1–4. Vis så et bilde av et barn. Hva trenger vi for å være åndelig trygge og friske? Les Salmene 23 sammen, og spør barna hvordan det hyrden gjør i denne salmen, kan sammenlignes med det Jesus Kristus gjør for oss.

Bilde
Concepción Chile tempel

Vi må ha skyldfrie hender og et rent hjerte for å komme inn i Herrens nærhet.

Salmene 24:3–4

For å komme inn i tempelet må vi ha “skyldfrie hender og et rent hjerte”.

Når barna ser frem til å komme inn i tempelet en dag, kan du hjelpe dem å forstå at de kan forberede seg ved å bli åndelig rene ved hjelp av Frelserens forsoning.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna et bilde av et tempel. Be dem lese Salmene 24:3 og finne ord som minner dem om tempelet. Les så vers 4 sammen for å finne ut hvem som kan komme inn i tempelet (forklar eventuelle ukjente ord). Hvordan blir hendene våre fysisk skitne? Hvordan kan våre hender og vårt hjerte bli åndelig skitne? Hvordan kan vi vaske hendene fysisk? Hvordan hjelper Frelseren oss å rense våre hender og vårt hjerte i åndelig forstand? (Hvis det er nyttig, forklarer du at “hender” i dette verset kan symbolisere våre handlinger, og “hjerte” kan symbolisere våre ønsker.)

  • Gjennomgå med barna kravene for å motta tempelanbefaling (se Russell M. Nelson, “Avslutningsord”, Liahona, nov. 2019, 120–22, eller be et medlem av biskopsrådet snakke med klassen om disse kravene). Be barna velge én ting de føler inspirasjon til å gjøre for å forberede seg til å bli verdige til å komme inn i tempelet.

Salmene 46:11

“Hold opp, og kjenn at jeg er Gud!”

Å ta oss tid til å være ærbødige og stille, til tross for travelheten rundt oss, kan hjelpe oss å bygge opp vårt vitnesbyrd om at Gud lever.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å lære første linje fra Salmene 46:11 utenat: “Hold opp, og kjenn at jeg er Gud!” Snakk med dem om hva “hold opp” kan bety, både fysisk og psykisk. Fortell barna om en gang det å “holde opp” [roe ned og være stille] styrket ditt vitnesbyrd om vår himmelske Fader. Be barna fortelle om erfaringer de har hatt. Hvorfor er det å være stille en viktig måte å vite at Gud lever på?

  • Be barna gjennomgå sammen med deg hva de gjør i løpet av en vanlig dag. Hjelp dem å tenke på øyeblikk i løpet av dagen da de kan prøve å “[holde] opp” og føle nærhet til vår himmelske Fader. Oppfordre dem til å sette seg som mål å bruke slike øyeblikk i løpet av den kommende uken til å styrke sitt vitnesbyrd om vår himmelske Fader.

  • Be barna nevne noe vi kan gjøre for selv å vite at vår himmelske Fader virkelig lever og at han elsker oss. Be dem velge noe fra listen som de ønsker å gjøre.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna velge et vers de liker fra salmene de har snakket om i dag. Oppfordre dem til å dele dette verset med et familiemedlem eller en venn.

Vi kan forbedre vår undervisning

Fokuser på barnas behov. Som lærer er du i en særstilling med hensyn til å forstå behovene til dem du underviser. Din erfaring, din kjennskap til barna, og Åndens veiledning vil hjelpe deg å vite hvilke læringsaktiviteter som med størst sannsynlighet vil utvikle deres tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Skriv ut