Det gamle testamente 2022
15.–21. august. Salmene 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: “Jeg vil fortelle hva han har gjort mot min sjel”


“15.–21. august. Salmene 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: ‘Jeg vil fortelle hva han har gjort mot min sjel’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“15.–21. august. Salmene 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Jesus holder en lykt

Saving That Which Was Lost [Frels det som var fortapt], av Michael T. Malm

15.–21. august

Salmene 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86

“Jeg vil fortelle hva han har gjort mot min sjel”

Ditt eksempel med hensyn til å lære evangeliet kan ha stor innflytelse på barna. Fortell dem om dine åndelige erfaringer med å lære evangeliet.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Del et vers fra en salme eller en barnesang med barna som hjelper deg å føle Frelserens kjærlighet. Gi hvert barn anledning til å gjøre det samme.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Salmene 51:11

Når jeg tar et galt valg, kan Jesus Kristus hjelpe meg å forandre meg.

Hjelp barna å forstå at feiltrinn er en del av jordelivet, og at vi kan få hjelp av Jesus Kristus til å overvinne dem.

Mulige aktiviteter

  • Fortell en enkel historie, fra ditt liv eller fra Vennen eller Liahona, om et barn som tok et galt valg, men fikk hjelp fra Frelseren til å gjøre det bedre (se for eksempel videoen “The Shiny Bicycle” [Den blanke sykkelen] på ChurchofJesusChrist.org). Les Salmene 51:12, og fortell om gleden du føler når Frelseren hjelper deg å ha “et rent hjerte” og “en stadig ånd”.

  • Vis barna denne ukens aktivitetsside. Pek på hvert bilde, og be barna beskrive hva de ser. Les bildeteksten for å hjelpe barna å lære om omvendelse og tilgivelse.

Salmene 71:8

Jeg kan fortelle andre om Jesus Kristus.

Et barns trosfylte ord har unik kraft til å være dypt rørende. Gi barna tillit til at deres vitnesbyrd om Jesus Kristus kan hjelpe andre.

Bilde
to gutter som sitter sammen i en stol

Vi kan snakke med andre om hva Jesus har gjort for oss.

Mulige aktiviteter

  • Les Salmene 71:8 for barna, og tegn en stor munn på tavlen. Be dem hjelpe deg å “fylle” munnen med ting vi kan fortelle andre om Jesus Kristus.

  • Send rundt et bilde av Jesus Kristus. Be barna etter tur holde bildet og si én ting de vet om ham. Hva har han gjort for oss? (Bilder i Kunst inspirert av evangeliet, bok, kan gi noen ideer.)

Salmene 86:7

Min himmelske Fader hører og besvarer mine bønner.

Mange av salmene er som bønner til Gud om hjelp, veiledning eller beskyttelse. Overvei hvordan du kan hjelpe barna å utvikle sin tro på at vår himmelske Fader hører og svarer dem når de ber.

Mulige aktiviteter

  • Spør barna hvordan de snakker med noen som bor langt unna. Vis dem ting vi kan bruke til å kommunisere, for eksempel en telefon eller et brev. Les Salmene 86:7 for dem. Hvordan kan vi kalle på vår himmelske Fader? Hvordan svarer han oss?

  • Be barna rollespille ting de gjør hver dag, for eksempel å våkne, spise frokost, dra til skolen eller legge seg. Hjelp dem å finne tider i løpet av dagen da de kan be til vår himmelske Fader. Bær vitnesbyrd om at vi kan be til ham når som helst, og han vil alltid høre oss.

  • Syng en sang om bønn sammen, for eksempel “Et barns bønn” (Barnas sangbok, 6–7). Fortell om en gang da Gud besvarte bønnene dine.

Salmene 77:12

“Jeg minnes Herrens gjerninger.”

Skriftene kan bygge opp vår tro på Jesus Kristus ved å hjelpe oss å huske “de under [han] gjorde før”.

Mulige aktiviteter

  • Les Salmene 77:12 for barna, og fortell dem hvordan du prøver å “minnes Herrens gjerninger”, herunder hans gjerninger i ditt liv. Be barna tegne noe for å hjelpe dem å huske de store tingene han har gjort.

  • Vis bilder fra denne boken eller fra Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier for å minne barna på historier de har lært i Det gamle testamente om store ting Herren har gjort for sitt folk. Spør dem hvilke av disse historiene de liker best og hvorfor.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Salmene 51

Omvendelse er en forandring i hjertet.

Salmene 51 inneholder en rekke sannheter om omvendelse. Hvordan vil du hjelpe barna å oppdage disse sannhetene?

Mulige aktiviteter

  • Be hvert barn lese en av skriftstedhenvisningene på denne ukens aktivitetsside. Be dem finne ord som lærer dem noe om omvendelse. La dem skrive ordene på tavlen. Når alle har delt, spør du barna hvordan de vil svare en venn som spør: “Hva vil det si å omvende seg?”

  • Tegn et hjerte på tavlen. Be barna nevne noen synder Satan frister oss til å begå. Skriv disse syndene i hjertet. Be barna finne ordet hjerte i Salmene 51:12, 19. Hva lærer disse versene oss om omvendelse? (se også vers 8). Hjelp barna å forstå at selv om vi slutter å begå synd, må vårt hjerte forandres for at vi skal kunne omvende oss. Be barna viske ut syndene i hjertet på tavlen og skrive nye ord som beskriver forandringen i vårt hjerte når vi omvender oss. Bær vitnesbyrd om at Gud kan “[skape] i [oss] et rent hjerte” når vi omvender oss (vers 12).

Salmene 66:16; 77:12; 78:7

“Jeg minnes Herrens gjerninger”.

Israelittene underviste sine barn om de mirakler Gud hadde gjort for dem, så barna kunne “sette sitt håp til Gud” (Salmene 78:7).

Mulige aktiviteter

  • Be barna dele noen av favoritthistoriene sine fra Skriftene (bilder fra Kunst inspirert av evangeliet, bok, kan hjelpe dem å komme på historier). Hvorfor liker de disse historiene? Hva lærer disse historiene oss om Herren? Les Salmene 77:12; 78:7 sammen. Hvorfor er det viktig å “minnes Herrens gjerninger”?

  • Be barna lese Salmene 66:16 og tenke på eller skrive ned svar på spørsmålet: “Hva har Herren gjort for min sjel?” La dem så fortelle hva de har svart, hvis de ønsker det. Hva kan vi gjøre for å “alltid minnes” (Moroni 4:3; 5:2) hva Herren har gjort for oss?

Salmene 86:5, 13, 15

Herren ønsker å tilgi.

Når vi synder, vil Satan at vi skal tro at Herren aldri vil tilgi oss. Hjelp barna å bygge opp sin tro på at Herren “tilgir gjerne … [og] er rik på miskunn” (Salmene 86:5).

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av Frelseren (for eksempel et i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier), og spør barna hvilke ord de vil bruke til å beskrive ham. Be dem finne ord som beskriver ham i Salmene 86:5, 13, 15. Om nødvendig kan du hjelpe dem å definere disse ordene. Hva kan vi si til en venn som føler at Gud er sint på ham eller henne når han eller hun synder?

  • Syng en sang sammen med barna som du føler vil hjelpe dem å forstå Frelserens tilgivende natur, for eksempel “Jeg står helt forundret” (Salmer, nr. 111). Bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus ønsker å tilgi oss.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be hvert barn nevne én grunn til at de er glad i vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Oppfordre dem til å dele denne grunnen med noen hjemme. Bær vitnesbyrd om at deres ord vil være til velsignelse for vedkommende.

Vi kan forbedre vår undervisning

Gi uttrykk for tillit. “Dersom [barna] føler at du stoler på dem, vil deres tillit til sine guddommelige muligheter vokse … Kommuniser på kjærlig vis at du vet at de kan være ansvarlig for egen læring” (Undervisning på Frelserens måte, 27–28).

Skriv ut