Det gamle testamente 2022
1.–7. august. Job 1–3; 12–14; 19; 21–24; 38–40; 42: “Jeg vil stole på ham”


“1.–7. august. Job 1–3; 12–14; 19; 21–24; 38–40; 42: ‘Jeg vil stole på ham’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“1.–7. august. Job 1–3; 12–14; 19; 21–24; 38–40; 42”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
tre menn snakker med en mann som ligger på bakken

The Judgments of Job [Jobs straffedommer], av Joseph Brickey

1.–7. august

Job 1–3; 12–14; 19; 21–24; 38–4042

“Jeg vil stole på ham”

Hvilke budskap fant du for ditt eget liv mens du studerte beretningen om Job? Hvilke av disse budskapene føler du barna du underviser, trenger å høre?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Vis barna et bilde av Job (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Spør barna hva de tror mannen på bildet føler. Be dem fortelle hva som helst annet de vet om Job.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Job 1–2; 13:15

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus vil hjelpe meg i vanskelige stunder når jeg har tro på dem.

Job stolte på Gud og klarte å være trofast selv når han sto overfor svært vanskelige prøvelser. Jobs historie kan hjelpe barn å styrke sin tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus slik at de vil være forberedt på å møte sine egne vanskelige prøvelser.

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle hva de vet om Job, og hjelp dem å forstå hva som skjedde med ham (se Job 1–2; “Job” i Historier fra Det gamle testamente). Spør barna hva de ville ha følt hvis de var Job. Hvem kan hjelpe oss når det skjer triste ting i vårt liv? Vis et bilde av Jesus Kristus, og forklar at Jobs tro på Herren hjalp ham under hans prøvelser (se Job 1:21).

  • Les Jobs ord i Job 13:15 for barna: “[Jeg vil] stole på ham.” For å hjelpe barna å forstå hva det vil si å stole på Gud, kan du snakke med dem om andre de stoler på. Hva stoler vi for eksempel på at våre foreldre vil gjøre? Hva stoler vi på at våre lærere vil gjøre? Hva stoler vi på at vår himmelske Fader og Jesus Kristus vil gjøre? Uttrykk din tillit til vår himmelske Fader og Jesus Kristus, og hjelp barna å finne ut hvordan de kan vise at de elsker og stoler på dem.

Job 19:25

Jesus Kristus er min Forløser.

Job klarte å utholde sine prøvelser og lidelser på grunn av sin tro på Herren. Hvordan vil du hjelpe barna å bygge opp sin tro på Jesus Kristus, vår Forløser?

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av Jesus på korset eller når han blir lagt i graven (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 5758). Be barna forklare hva som foregår på bildet. Les Jobs vitnesbyrd i Job 19:25 for barna. Vis et bilde av den oppstandne Frelseren (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 5960; se også denne ukens aktivitetsside), og bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus oppsto og lever i dag. Hvorfor er vi takknemlige for at Jesus sto opp fra de døde?

  • Vis et bilde av Job, og forklar at Job hadde store smerter fordi huden hans var full av sår. Han hadde mistet hjemmet sitt, og barna var døde. Men Job visste noe svært viktig som ga ham trøst. Les Job 19:25, og spør barna hva Job visste. Fortell barna hvordan du vet at Jesus Kristus lever, og la dem få bære sitt vitnesbyrd om ham.

    Bilde
    mann som ser opp

    Job, av Gary L. Kapp

  • Be barna fargelegge denne ukens aktivitetsside. Mens de gjør det, kan du spille eller synge en sang om Jesu oppstandelse, for eksempel “Sto Jesus opp til liv igjen?” eller “Jesus har oppstått” (Barnas sangbok, 45, 44). Be dem fortelle hva de føler for Jesus, og hjelp dem å forstå at vi kan få gode følelser fra Den hellige ånd for å få hjelp til å vite at Jesus Kristus virkelig lever.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Job 1–2; 1219

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus vil hjelpe meg å overvinne mine utfordringer når jeg har tro på dem.

Alle har vanskelige dager, og noen har prøvelser som varer lenge. Jobs tro på Gud holdt ham oppe gjennom prøvelsene. Overvei hvordan hans historie kan hjelpe barna å utvikle sin tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus slik at de vil være i stand til å møte sine prøvelser, nå og i fremtiden.

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle hva de vet om Jobs historie. Hva slags person var han? Hva skjedde med ham? Hvordan reagerte han på utfordringene sine? Henvis dem til vers i Job 1–2 for å hjelpe dem å fortelle historien (se Job 1:1, 13–22; 2:7–10; se også “Job” i Historier fra Det gamle testamente). Be barna fortelle hva de føler er hovedbudskapet i Jobs historie.

  • Vis noen bilder av Jesus Kristus som omgås andre, og spør barna hva de føler disse bildene lærer oss om hvem Jesus Kristus er og hvordan han er. Hva annet vet vi om ham? Be barna lese noen av følgende vers for å finne ut noe Job visste om Herren: Job 12:10, 13, 16; 19:25–27. Hvorfor er det verdifullt å vite disse tingene om Frelseren?

  • Be barna lese Job 19:14–19, og spør dem hva disse versene sier om hvordan andre behandlet Job. Hva ville vi føle hvis dette skjedde med oss? Be barna lese Job 19:23–27 for å finne ut hvordan Job fant trøst i denne situasjonen. Hva lærer disse versene oss om Frelseren? Hvorfor er det viktig å vite at han lever og elsker oss? (se Johannes 17:3).

  • Syng en sang sammen som vitner om Jesus Kristus, for eksempel “Han lever, min Forløser stor” (Salmer, nr. 66). Hva sier sangen om hvorfor det er viktig å ha et vitnesbyrd om at Jesus Kristus lever? Fortell barna hvordan du vet at Frelseren lever og hvorfor du er takknemlig for denne kunnskapen. Oppfordre dem også til å uttrykke sine følelser og sitt vitnesbyrd.

Job 19:13–19; 22:5

Gode venner oppmuntrer og oppbygger hverandre.

Da Job strevde, sa vennene hans at Gud straffet ham fordi han hadde syndet. Denne historien kan hjelpe deg å lære barna en bedre måte å reagere på når en venn har utfordringer (se Job 16:1–5).

Mulige aktiviteter

  • Be barna gjennomgå de mange vanskelige tingene som skjedde med Job (se Job 1:13–19; 2:7). Les Job 19:14,19 for å finne ut hvordan Jobs venner reagerte på prøvelsene hans (se også Job 22:1–5). Be barna forestille seg at de var Jobs venner. Hvordan ville de prøve å hjelpe ham? Oppfordre dem til å tenke på en venn som kanskje går gjennom en vanskelig periode, og planlegge noe de kan gjøre for å vise vennen sin kjærlighet og støtte.

  • Be barna nevne noen egenskaper ved en god venn og nevne en venn som har disse egenskapene. Vis et bilde av Jesus Kristus. På hvilke måter er Jesus en god venn for hver av oss? Hvordan kan vi følge hans eksempel?

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna fortelle et familiemedlem eller en venn hvordan vår himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjelpe dem når de har det vanskelig.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bær vitnesbyrd om lovede velsignelser. Når Herren gir et bud, gir han ofte løfter om velsignelser som følge av å holde budet. Når du oppfordrer Primær-barn til å etterleve et bestemt prinsipp, kan du fortelle om løfter Gud har gitt gjennom profeter til dem som etterlever dette prinsippet. Du kan også bære vitnesbyrd om velsignelsene du har mottatt ved å etterleve prinsippet.

Skriv ut