Det gamle testamente 2022
1.–7. august. Job 1–3; 12–14; 19; 21–24; 38–40; 42: “[Jeg vil] stole på ham”


“1.–7. august. Job 1–3; 12–14; 19; 21–24; 38–40; 42: ‘[Jeg vil] stole på ham’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“1.–7. august. Job 1–3; 12–14; 19; 21–24; 38–40; 42”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
tre menn snakker med en mann som ligger på bakken

The Judgments of Job [Jobs straffedommer], av Joseph Brickey

1.–7. august

Job 1–3; 12–14; 19; 21–24; 38–4042

“[Jeg vil] stole på ham”

Når du leser om Job, vil Ånden veilede deg til å oppdage viktige sannheter som er relevante for deg. Skriv ned det du oppdager, og grunn på hvordan disse sannhetene gjelder deg.

Skriv ned inntrykkene dine

Det er naturlig å lure på hvorfor vonde ting skjer med gode mennesker – eller for den saks skyld hvorfor gode ting skjer med onde mennesker. Hvorfor ville Gud, som er rettferdig, tillate det? Spørsmål som disse granskes ved hjelp av Jobs erfaring, et av de gode menneskene som det skjedde vonde ting med. På grunn av Jobs prøvelser lurte vennene hans på om han egentlig var god likevel. Job hevdet sin egen rettferdighet og lurte på om Gud virkelig var rettferdig likevel. Men til tross for sin lidelse og undring opprettholdt Job sin integritet og tro på Jesus Kristus. I Jobs bok blir tro trukket i tvil og satt på prøve, men aldri fullstendig oppgitt. Det betyr ikke at alle spørsmålene blir besvart. Men Jobs bok lærer oss at inntil de blir besvart, kan spørsmål og tro eksistere side om side, og uansett hva som skjer i mellomtiden, kan vi si om vår Herre: “[Jeg vil] stole på ham” (Job 13:15).

Du finner en oversikt over Job i “Job” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
Learn More image
Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Job 1–3; 12–13

Min tillit til vår himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjelpe meg å være trofast i alle omstendigheter.

De innledende kapitlene av Job har til hensikt å understreke Satans rolle som vår motstander eller anklager, ikke å beskrive hvordan Gud og Satan egentlig samhandler. Når du leser Satans påstander om Job (se Job 1:9–11; 2:4–5), kan du grunne på om det samme kan sies om deg. Du kan gjerne spørre deg selv: Hva er mine grunner til å være trofast mot Gud? Grunn på prøvelsene Job ble utsatt for, og hvordan han reagerte (se Job 1:20–22; 2:9–10). Hva lærer han deg som kan hjelpe deg å takle dine utfordringer?

Selv om Job prøvde å holde seg trofast, fortsatte hans prøvelser og lidelser (legg merke til hans klagerop i kapittel 3). Hans lidelser syntes faktisk å øke, og vennene hans antydet at Gud straffet ham (se Job 4–5; 8; 11). Mens du leser en del av Jobs reaksjon i kapittel 12–13, kan du overveie hva Job visste om Gud som gjorde ham i stand til å fortsette å stole på ham, til tross for sin lidelse og sine ubesvarte spørsmål. Hva vet du om Gud som hjelper deg å takle utfordringer? Hvordan har du lært disse sannhetene, og hvordan har de styrket din tro?

Job 19

Jesus Kristus er min Forløser.

Noen ganger blir de viktigste sannhetene åpenbart for oss midt i våre dypeste kvaler. Grunn på prøvelsene Job beskrev i Job 19:1–22 og sannhetene han forkynte i Job 19:23–27. Grunn så på hvordan du vet at din Forløser lever. Hvilken betydning får denne kunnskapen når du opplever vanskelige prøvelser?

Se også Lære og pakter 121:1–12; 122.

Bilde
mann som ser opp

Job, av Gary L. Kapp

Job 21–24

“Prøvde han meg, så skulle jeg gå fram av prøven som gullet.”

Når du leser mer av debatten mellom Job og vennene hans om grunnene til Jobs lidelse, kan du grunne på hvordan du ville besvare spørsmålet som står sentralt i deres debatt: Hvorfor lider de rettferdige noen ganger, mens de ugudelige noen ganger går ustraffet? Tenk over dette mens du leser Job 21–24. Hva vet du om vår himmelske Fader og hans plan som kan bidra til å gi svar? Se for eksempel 2 Nephi 2:11–13; Mosiah 23:21–23; 24:10–16; Abraham 3:22–26; Dallin H. Oaks, “Motsetning i alle ting”, Liahona, mai 2016, 114–17.

Se også L. Todd Budge, “Konsekvent og robust tillit”, Liahona, nov. 2019, 47–49.

Job 38; 40; 42

Guds perspektiv er større enn mitt.

I frustrasjon over beskyldningene fra sine venner (se Job 16:1–5; 19:1–3), ropte Job gjentatte ganger til Gud for å få en forklaring på sin lidelse (se Job 19:6–7; 23:1–9; 31). Eldste Neal A. Maxwell sa at “når vi er uberettiget utålmodige med en allvitende Guds timeplan”, slik Job så ut til å være, “viser vi i virkeligheten at vi vet hva som er best. Er det ikke merkelig – vi som bærer armbåndsur, søker å gi ham råd som overvåker kosmiske klokker og kalendere” (“Håp ved Jesu Kristi forsoning”, Liahona, jan. 1999, 72). Overvei disse ordene mens du leser Guds svar til Job i kapittel 38 og 40. Hvilke sannheter lærte han Job? Hvorfor er det viktig for oss å kjenne til disse sannhetene når vi strever med motgang og spørsmål her i jordelivet? Hva gjør inntrykk på deg ved Jobs svar i Job 42:1–6?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Job 1:20–22.For å forstå hvordan Job kan ha følt seg, som beskrevet i disse versene, kan familien lese “Job” i Historier fra Det gamle testamente eller rollespille Job 1:13–22. Hva kan vi lære av Jobs eksempel?

Job 14:14.Hvordan ville vi besvare Jobs spørsmål i dette verset? Hvordan kan Alma 11:42–44 hjelpe oss? (Se også videoen “He Lives – Celebrate Easter Because Jesus Christ Lives” [Han lever – feir påsken fordi Jesus Kristus lever], ChurchofJesusChrist.org.)

Job 16:1–5.Hender det at vi er som Jobs venner, som dømte og kritiserte Job når han trengte trøst? (se Job 16:1–4; se også Johannes 7:24). Hvordan kan våre ord styrke andre i deres sorg? (se Job 16:5).

Job 19:23–27.Når dere har lest disse versene, kan familiemedlemmene fortelle hvordan de vet at vår Forløser lever. Dere kan samarbeide om å få deres vitnesbyrd (eller barnas tegninger av Frelseren) inn i en bok, for eksempel en familiedagbok (se vers 23). Dere kan også synge en sang som vitner om Frelseren, for eksempel “Han lever, min Forløser stor” (Salmer, nr. 66), og dele ord eller uttrykk som styrker deres tro på ham.

Job 23:8–11.Hva vil det si å “gå fram” av våre prøvelser “som gullet”? (se også videoen “The Refiner’s Fire” [Smelterens ild], ChurchofJesusChrist.org). Hvem kjenner vi som har gjort dette? Barn kan ha glede av å lage noe med teksten fra vers 10 påskrevet. Dere kan også snakke om hvordan Jesus Kristus overvant sine prøvelser (se Lukas 22:41–44; Lære og pakter 19:16–19).

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Han lever, min Forløser kjær”, Salmer, nr. 67.

Forbedring av ditt personlige studium

Bruk fantasien. Meningsfylt innsikt kan komme når vi prøver å sette oss selv inn i Skriftene. Å sette deg selv i Jobs situasjon kan for eksempel hjelpe deg å grunne på ditt forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Bilde
menn som snakker med en mann som ligger på bakken

Job and His Friends [Job og vennene hans], av Ilya Repin

Skriv ut