Det gamle testamente 2022
15.–21. august. Salmene 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: “Jeg vil fortelle hva han har gjort mot min sjel”


“15.–21. august. Salmene 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: ‘Jeg vil fortelle hva han har gjort mot min sjel’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“15.–21. august. Salmene 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Jesus holder en lykt

Saving That Which Was Lost [Frels det som var fortapt], av Michael T. Malm

15.–21. august

Salmene 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86

“Jeg vil fortelle hva han har gjort mot min sjel”

Denne oversikten viser noen av de doktrinære emnene som tas opp i disse salmene. Mens du studerer, kan visse ord, bilder eller tanker skille seg ut for deg. Hva føler du at Herren prøver å lære deg?

Skriv ned inntrykkene dine

Salmenes forfattere delte dypt personlige følelser i sin poesi. De skrev om å føle seg motløs, redd og angrende. Til tider syntes de til og med å føle seg forlatt av Gud, og noen salmer bærer preg av frustrasjon eller fortvilelse. Hvis du noen gang har hatt følelser som disse, kan det å lese Salmene hjelpe deg å vite at du ikke er den eneste. Men du finner også salmer som kan oppmuntre deg når du har slike følelser, for salmistene priste også Herren for hans godhet, undret seg over hans kraft og frydet seg over hans barmhjertighet. De visste at verden tynges av ondskap og synd, men at Herren er “god og tilgir gjerne” (Salmene 86:5). De forsto at å ha tro på Herren ikke betyr at du aldri vil streve med angst, synd eller frykt. Det betyr at du vet hvem du skal henvende deg til når du gjør det.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Salmene 49; 62:5–12

Forløsning kommer bare ved Jesus Kristus.

Salmene 49 har et budskap til “både lav og høy, rik og fattig” (vers 3). Hva vil du si dette budskapet er? Hva føler du at Salmene 62:6–13 tilfører dette budskapet?

Å lese disse salmene kan få deg til å grunne på hvordan noen setter sin lit til noe annet enn Gud for forløsning (se Salmene 49:7–8). Hvordan påvirkes ditt liv av ditt vitnesbyrd om at “Gud skal forløse [din] sjel fra dødsrikets vold”? (vers 16).

Se også Salomos ordspråk 28:6; Alma 34:8–17.

Salmene 51; 85–86

På grunn av Frelserens barmhjertighet kan jeg få tilgivelse for mine synder.

Bønnene om barmhjertighet i Salmene 51 tilskrives kong David, som var skyldig i hor og mord (se 2 Samuelsbok 11). Selv når våre synder er mindre alvorlige, kan vi kjenne oss igjen i behovet for barmhjertighet som kommer til uttrykk i denne salmen. Vi kan også lære noe om hva det vil si å omvende seg. Hvilke ord eller uttrykk i Salmene 51 lærer deg for eksempel om hvilken holdning vi trenger for å omvende oss? Hva lærer du om virkningen Frelserens forsoning kan ha på deg?

Du kan gjerne stille de samme spørsmålene når du leser Salmene 85–86. Du kan også se etter uttrykk som beskriver Herren. Hvordan styrker disse uttrykkene din tro på at han vil tilgi deg? (se for eksempel Salmene 86:5, 13, 15).

Se også Alma 36; Russell M. Nelson, “Vi kan gjøre bedre og bli bedre”, Liahona, mai 2019, 67–69; Carole M. Stephens, “Mesterlegen”, Liahona, nov. 2016, 9–12.

Salmene 51:13–15; 66:16–17; 71:15–24

Mitt vitnesbyrd om Jesus Kristus kan hjelpe andre å komme til ham.

Grunn på hvordan du fikk ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans forsoningskraft. Når du så studerer Salmene 51:15–17; 66:17–18; 71:15–24, kan du tenke på hvordan du kan innby andre til å “kom[me] og se Guds gjerninger” (Salmene 66:5). Hva vil det si å “hele dagen … tale om [hans] rettferdighet”? (Salmene 71:24). Hvordan vil du fortelle andre “hva han har gjort mot [din] sjel”? (Salmene 66:16).

Se også Mosiah 28:1–4; Alma 26.

Bilde
to unge menn som snakker med hverandre

Vi kan bære vitnesbyrd for andre om hva Herren har gjort for oss.

Salmene 63; 69; 77–78

Herren vil hjelpe meg i nødens stund.

Flere salmer beskriver på levende vis hvordan det er å føle seg langt borte fra Gud og desperat trenge hans hjelp. Du kan gjerne se etter slike beskrivelser i Salmene 63:2, 9; 69:2–9, 19–22; 77:2–10. Hva finner du i Salmene 63; 69; 77–78 som ga disse salmistene trygghet?

Hvordan hjelper det deg å “minnes Herrens gjerninger” og “de under [han] gjorde før” når du har det vanskelig? (Salmene 77:12). Noen av disse undrene er beskrevet i Salmene 78. Når du leser om dem, kan du grunne på hva som hjelper deg å “sette [ditt] håp til Gud” (vers 7). Hvilke opplevelser fra slektshistorien din inspirerer deg?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Salmene 51:17.Overvei hvordan du kan lære familien hva det vil si å ha et sønderknust hjerte. Familiemedlemmene kan for eksempel etter tur åpne noe som har et hardt skall, som et egg eller en nøtt. Hvordan ligner hjertet vårt noen ganger på det skallet? Hvordan kan vi åpne vårt hjerte for Herren? Å lese Salmene 51 sammen kan gi dere noen ideer.

Salmene 61:3–4.Familiemedlemmene kan ha glede av å tegne symbolene i disse versene og drøfte hvordan Jesus Kristus er som en høy “klippe”, “[vår] tilflukt” og “et sterkt tårn”.

Salmene 71:17; 78:5–7.Hva ønsker Herren at du skal “kunngjøre for [dine] barn”? (Salmene 78:5). Kanskje hvert familiemedlem kan gi et eksempel på Herrens “undergjerninger”, for eksempel en historie fra Skriftene, en opplevelse eller et personlig vitnesbyrd, som hjelper dem å “sette sitt håp til Gud” (Salmene 71:17; 78:7).

Salmene 72.Salmene 72 ble skrevet av David om hans sønn Salomo, men mye av det kan også gjelde Jesus Kristus. Mens familien leser denne salmen, kan de holde opp et bilde av Frelseren når de finner vers som minner dem om Jesus Kristus. Hvordan kan vi bidra til å oppfylle ønsket om at “all jorden [skal bli] full av hans herlighet”? (Salmene 72:19; se også Lære og pakter 65:2).

Salmene 85:12.Dette verset kan inspirere til en samtale om hendelser i forbindelse med evangeliets gjengivelse – hvordan Mormons bok er sannhet som “[vokste] opp av jorden” og at himmelske sendebud kom “ned fra himmelen” (se også Moses 7:62). Videoen “Preparation of Joseph Smith: Tutored by Heaven” [Joseph Smith forberedelse: Opplæring fra himmelen] (ChurchofJesusChrist.org) viser noen av disse hendelsene.

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Jeg trenger deg hver stund”, Salmer, nr. 63.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk variasjon. “Se etter måter å variere din innsats for å undervise i evangeliet. Dette vil styrke, berike og forskjønne [opplevelsen] … Vurder hvordan du kan bruke musikk, historier, bilder og andre former for kunst til å innby Ånden” (Undervisning på Frelserens måte, 22).

Bilde
mann som kneler for Jesus

Doubt Not, Thomas [Tvil ikke, Tomas], av J. Kirk Richards

Skriv ut