Det gamle testamente 2022
8.–14. august. Salmene 1–2; 8; 19–33; 40; 46: “Herren er min hyrde”


“8.–14. august. Salmene 1–2; 8; 19–33; 40; 46: ‘Herren er min hyrde’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“8.–14. august. Salmene 1–2; 8; 19–33; 40; 46”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Jesus går sammen med sauer

The Lord Is My Shepherd [Herren er min hyrde], av Yongsung Kim, havenlight.com

8.–14. august

Salmene 1–2; 8; 19–33; 40; 46

“Herren er min hyrde”

Føl deg ikke begrenset til utvalget av Salmene eller prinsippene som er foreslått i denne oversikten. La Ånden veilede deg til sannheter som hjelper deg å føle deg nærmere Herren.

Skriv ned inntrykkene dine

Vi vet ikke sikkert hvem som skrev Salmene. Noen har blitt tilskrevet kong David, men for de fleste forblir forfatterne anonyme. Etter å ha lest Salmene, kan det likevel føles som om vi kjenner salmistene, selv om vi ikke vet hva de heter. Det vi vet, er at Salmene var en viktig del av tilbedelsen blant israelittene, og vi vet at Frelseren siterte dem ofte. I Salmene får vi et glimt inn i sjelen til Guds folk i oldtiden. Vi ser hva de følte for Gud, hva de var bekymret for og hvordan de fant fred. Som troende over hele verden i dag bruker vi fremdeles disse ordene når vi tilber Gud. Salmenes forfattere synes å ha fått et glimt inn i vår sjel og synes å ha funnet en måte å uttrykke hva vi føler for Gud, hva vi bekymrer oss for og hvordan vi finner fred.

Du finner en oversikt over Salmene i “Salme” i Veiledning til Skriftene.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Salmene 1; 23; 26–2846

Salmene lærer oss å stole på Herren.

Mens du leser Salmene, kan du legge merke til hvor ofte forfatterne uttrykker frykt, sorg eller angst. Slike følelser er normale, selv for troende mennesker. Men det som gjør Salmene inspirerende, er løsningene de foreslår, herunder fullstendig tillit til Herren. Overvei disse inspirerende budskapene mens du leser Salmene 1; 23; 26–28; 46. Se etter følgende, og skriv ned det du finner:

  • Oppfordringer til å stole på Herren:

  • Ord som beskriver Herren:

  • Ord som beskriver den fred, styrke og andre velsignelser han gir:

  • Ord som beskriver dem som stoler på ham:

Salmene 2; 22

Salmene får oss til å tenke på Jesu Kristi liv og virke.

Flere av salmene viser til Jesu Kristi jordiske liv. Kristne på nytestamentlig tid så også disse sammenhengene – for eksempel gjenkjente de i Salmene 2 en henvisning til Jesu rettergang for kong Herodes og Pontius Pilatus (se Apostlenes gjerninger 4:24–30). Vurder å lese Salmene 2 og 22 sammen med Matteus 27:35–46; Lukas 23:34–35 og Johannes 19:23–24. Se etter sammenhenger mellom ordene i disse salmene og Frelserens liv, og fortsett å se etter lignende sammenhenger mens du studerer Salmenes bok i løpet av de neste ukene.

Tenk deg at du var en jøde på Jesu tid som var kjent med Salmene og så sammenhenger med Frelserens liv. Hvordan kunne denne kunnskapen ha vært til velsignelse for deg?

Se også Salmene 31:6; 34:21; 41:10; Lukas 24:44; Hebreerne 2:9–12.

Salmene 8; 1933

“Jorden er full av hans miskunnhet.”

Å lese Salmene 8, 19 og 33 kan inspirere deg til å tenke på Herrens mange fantastiske skaperverk. Legg merke til dine tanker og følelser mens du gjør det. Hvordan forteller Herrens skaperverk deg “Guds ære”? (Salmene 19:2).

Salmene 19:8–1229

Herrens ord er mektig og “gleder hjertet”.

I Salmene kan ord som vitnesbyrd, forskrifter, bud og frykt vise til Herrens ord. Husk dette mens du leser Salmene 19:8–12. Hva sier disse versene deg om Herrens ord? Hva lærer Salmene 29 deg om hans røst? Hvordan har Herrens ord eller røst stemt overens med disse beskrivelsene?

Bilde
Concepción Chile tempel

Vi må ha skyldfrie hender og et rent hjerte for å komme inn i Herrens nærhet.

Salmene 24; 26–27

Å komme inn i Herrens nærhet krever renhet.

Fordi tempelet i Jerusalem ble bygget på en høyde, kan uttrykket “Herrens berg” (Salmene 24:3) vise til tempelet eller Guds nærhet. Hva tilfører dette din forståelse av Salmene 24? Hva vil det si å ha “skyldfrie hender og et rent hjerte”? (Salmene 24:4).

Hva lærer Salmene 26 og 27 deg om Herrens hus?

Se også Salmene 15; David A. Bednar, “Skyldfrie hender og et rent hjerte”, Liahona, nov. 2007, 80–83.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Salmene 22.Mens ett familiemedlem leser denne salmen, kan andre se etter likheter i Matteus 27:35–46. Så kan de uttrykke sine følelser med hensyn til Jesus Kristus og hans offer for oss.

Salmene 23.Salmene 23 har gitt inspirasjon til flere salmer, for eksempel “Min Herre er hyrden” og “Min Herre, han er hyrden stor” (Salmer, nr. 84, 85). Kanskje familien vil synge en av disse salmene og peke på ord i Salmenes bok som kan ha inspirert teksten. Eller de kan ha glede av å tegne noe de finner i salmen eller sangen, for så å la familiemedlemmene gjette versene eller teksten som passer til tegningene. Hvordan er Herren som en hyrde for oss?

Salmene 24:3–5.For å understreke viktigheten av å ha skyldfrie hender og et rent hjerte, kan du lese Salmene 24:3–5 mens familiemedlemmene vasker hendene. Hva kan hender symbolisere i denne salmen? Hva kan hjertet symbolisere? Hva kan vi gjøre for åndelig å rengjøre våre hender og vårt hjerte?

Salmene 30:6, 12.Salmene 30:6 inneholder løftet om at “om kvelden kommer gråt som gjest, om morgenen er det frydesang”. Hvordan har Herren vendt vår sorg til glede? Noen familiemedlemmer vil kanskje ha glede av å rollespille det vers 11 beskriver.

Salmene 33.Legg merke til hvor mange ganger ordet alle brukes i denne salmen. Hva lærer gjentatt bruk av dette ordet oss om Herren, spesielt i vers 13–15?

Salmene 46:11.Dere kan gjerne gjøre noe sammen som krever at familiens medlemmer “hold[er] opp”. Hvordan kan det å roe ned og være stille hjelpe oss å bli kjent med Gud? Hvilke muligheter har vi til å være stille og bli kjent med Gud?

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Min Herre er hyrden”, Salmer, nr. 84.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Vær kreativ. Skrifter som Salmene inspirerer ofte folk til å prise Herren på kreative måter. Hvis du føler deg tilskyndet til å uttrykke din hengivenhet gjennom musikk, poesi, billedkunst eller på annet vis, bør du handle ifølge disse følelsene. Vurder å dele det du skaper, for å hjelpe andre å utvikle tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Bilde
Jesus bærer en sau på skuldrene

The Good Shepherd [Den gode hyrde], av Ken Spencer

Skriv ut