Det gamle testamente 2022
22.–28. august. Salmene 102–103; 110; 116–119; 127–128; 135–139; 146–150: “Alt som har ånde, skal love Herren”


“22.–28. august. Salmene 102–103; 110; 116–119; 127–128; 135–139; 146–150: ‘Alt som har ånde, skal love Herren’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“22.–28. august. Salmene 102–103; 110; 116–119; 127–128; 135–139; 146–150”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Kristus i rød kappe, omgitt av knelende mennesker

Every Knee Shall Bow [Hvert kne skal bøye seg], av J. Kirk Richards

22.–28. august

Salmene 102–103; 110; 116–119; 127–128; 135–139; 146–150

“Alt som har ånde, skal love Herren”

Salmene 119:105 lærer deg at Guds ord er “en lykt for [din] fot”. Mens du leser Salmene, kan du skrive setninger og tanker som inspirerer deg og bidrar til å lyse opp stien tilbake til vår himmelske Fader.

Skriv ned inntrykkene dine

Det tradisjonelle jødiske navnet på Salmenes bok er et hebraisk ord som betyr “lovprisning”. Dette ordet, tehillim, er også beslektet med utropet “halleluja” (som betyr “lovpris Jehova” eller “lovpris Herren”). Hvis du måtte velge ett ord for å oppsummere hovedbudskapet i Salmene, ville “lovprisning” være et godt valg. Noen av salmene inneholder den direkte oppfordringen “lov Herren” (se spesielt Salmene 146–50), og alle kan inspirere til en følelse av tilbedelse og lovprisning. Salmene oppfordrer oss til å reflektere over Herrens kraft, hans barmhjertighet og det store han har gjort. Vi kan aldri gjengjelde ham for noe av dette, men vi kan prise ham for det. Denne lovprisningen kan ta forskjellige former for forskjellige mennesker – den kan innebære å synge, be eller bære vitnesbyrd. Den fører ofte til en dypere forpliktelse overfor Herren og til å følge hans læresetninger. Uansett hva “lov Herren” betyr i ditt liv, kan du finne mer inspirasjon til å gjøre det mens du leser og grunner på Salmene.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Salmene 102–3116

Herren kan trøste meg i min lidelse.

Legg merke til hvordan Salmene 102:2–12 beskriver følelser som angst og isolasjon, som ofte kommer når man lider. Kanskje du har opplevd slike følelser, og disse beskrivelsene hjelper deg å forstå erfaringene dine bedre. Eller disse versene kan hjelpe deg å forstå følelsene til andre som lider.

Mens du leser Salmene 102:13–29; 103; 116, kan du se etter uttrykk som gir deg tillit til at du kan “påkalle Herrens navn” i dine prøvelser (Salmene 116:13). Du kan gjerne markere, lære utenat eller dele med andre uttrykkene som gir deg håp i ham.

Se også Jesaja 25:8; 2 Korinterbrev 1:3–7; Hebreerne 2:17–18; Alma 7:11–13; Evan A. Schmutz, “Gud skal tørke bort hver tåre”, Liahona, nov. 2016, 116–18.

Bilde
Jesus helbreder

Healing [Helbredelse], av J. Kirk Richards

Salmene 110; 118

Salmene kan vise meg veien til Frelseren.

Salmene inneholder skriftsteder som får oss til å tenke på Jesu Kristi liv og virke. Her er noen eksempler:

Hvilke sannheter lærer disse versene deg om Jesus Kristus? Hvordan velsigner kunnskapen om disse sannhetene deg?

Mens du leser Salmene denne uken, kan du fortsette å notere deg andre skriftsteder som lærer deg om Frelseren. Du kan også lese eller lytte til noen av dine favorittsalmer som hjelper deg å tenke på ham.

Salmene 119

Guds ord vil holde meg på hans sti.

Denne salmen inneholder mange ord eller uttrykk som sammenligner vårt liv med en reise tilbake til vår himmelske Fader. Mens du leser, kan du se etter ord som gå, sti, vei, føtter og vandre. Grunn på din egen livsreise – hvor du har vært, hvor du er nå og hvilken retning du beveger deg i. Hva lærer denne salmen deg om din hjemreise? Hva sier denne salmen om hva Gud har gitt deg for å hjelpe deg å holde deg på rett sti?

Det er kanskje interessant for deg å vite at på opprinnelig hebraisk begynner de første åtte versene i Salmene 119 med den første bokstaven i det hebraiske alfabetet. De neste åtte versene begynner med neste bokstav, og så videre gjennom hele alfabetet.

Se også Jesaja 42:16; 2 Nephi 31:17–21; Alma 7:19–20.

Salmene 134–36

Herren er mektigere enn noen avgud.

Legg merke til grunnene som er gitt i Salmene 135:15–18 til at det er tåpelig å stole på avguder. Hva kan du bli fristet til å stole på som kan sammenlignes med avgudene som er beskrevet i disse versene?

Du kan gjerne lage en liste over de mektige tingene Herren kan gjøre, som beskrevet i Salmene 134–36. Hvilke mektige ting har han gjort for deg?

Salmene 146–50

“Lov Herren”.

Mens du leser disse siste lovsangene, kan du tenke på grunner til å prise Herren. Hvorfor er det viktig å lovprise ham? Hvordan kan du lovprise ham?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Salmene 119:105.Kanskje familien kan lage en sti og gå langs den i mørket ved hjelp av en lykt til å lyse opp stien foran dem. Mens dere går, kan du stille spørsmål som “Hva i vårt liv er som dette mørket?” eller “Hvordan er Guds ord som en lykt?” Å synge en sang om Guds lys, for eksempel “Lær meg å vandre i lys av Guds Sønn” (Barnas sangbok, 70), kan hjelpe deg å underbygge prinsippet i Salmene 119:105.

Salmene 127–28.Hva vil det si at Herren vil hjelpe oss å bygge vårt “hus”? (Salmene 127:1). Hvordan kan vi bli bedre til å involvere ham i vår innsats for å skape et rettferdig hjem? For å hjelpe familien å besvare dette spørsmålet kan du tegne et hus på et ark og klippe det i puslespillbiter. På baksiden av hver bit kan familiemedlemmene skrive eller tegne måter å gjøre Herren til en del av hjemmet på. Så kan dere sette sammen puslespillet. Hva annet finner vi i disse salmene som inspirerer oss til å vandre på Herrens veier?

Salmene 139.Når dere har lest vers 1–4, kan familiemedlemmene snakke om hvordan de har fått visshet om at Gud kjenner dem personlig (se også vers 14–15, 23–24).

Salmene 146–50.Du kan gjerne be familien lese noen vers av Salmene 146–50 høyt og prøve å formidle forfatterens følelser. Hvordan kan vi uttrykke lovprisning til Herren? Familiemedlemmene kan ha glede av å skrive sine egne lovsanger og dele dem med hverandre.

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Lær meg å vandre i lys av Guds Sønn”, Barnas sangbok, 70.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk lydopptak. Når du underviser familien, kan du vurdere å lytte til lydversjonen av Skriftene som finnes på ChurchofJesusChrist.org eller i Evangeliebibliotek-appen. Å lytte til Salmene kan være spesielt virkningsfullt fordi hensikten var at de skulle bli fremsagt høyt.

Bilde
sti i skogen

“Led meg fram på dine buds sti! For i dem har jeg min lyst” (Salmene 119:35).

Skriv ut