Det gamle testamente 2022
22.–28. august. Salmene 102–103; 110; 116–119; 127–128; 135–139; 146–150: “Alt som har ånde, skal love Herren!”


“22.–28. august. Salmene 102–103; 110; 116–119; 127–128; 135–139; 146–150: ‘Alt som har ånde, skal love Herren!’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“22.–28. august. Salmene 102–103; 110; 116–119; 127–128; 135–139; 146–150”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Kristus i rød kappe, omgitt av knelende mennesker

Every Knee Shall Bow [Hvert kne skal bøye seg], av J. Kirk Richards

22.–28. august

Salmene 102–103; 110; 116–119; 127–128; 135–139; 146–150

“Alt som har ånde, skal love Herren!”

Hvis du trenger flere ideer når du forbereder deg til å undervise, se “Ytterligere ressurser for undervisning av barn” og “Hvordan dekke yngre barns behov” i begynnelsen av denne ressursen.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Vis noen av bildene fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og be barna snakke om det de ser på bildene. Hjelp dem å se sammenhenger mellom disse bildene og det de lærer i Salmenes bok.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Salmene 119:105

Guds ord er som et lys.

Barna du underviser, er på veien tilbake til vår himmelske Fader. Guds ord kan hjelpe dem å holde seg på denne veien nå og gjennom hele livet.

Mulige aktiviteter

  • Vis bilder av det som er nevnt i Salmene 119:105, og be barna sette bildene i rekkefølge mens du leser verset. Be barna gjenta setninger fra verset sammen med deg mens du peker på bildene.

  • Be barna snakke om hvordan det føles å være i mørket. Hva er noe som er vanskelig å gjøre i mørket? Du kan gjerne be et barn prøve å gjøre noe med lukkede øyne, som å tegne noe. Hvorfor er disse tingene enklere å gjøre når det er lys? Hjelp barna å forstå hvordan Guds ord, slik det finnes i Skriftene og levende profeters ord, lyser opp vår vei tilbake til vår himmelske Fader.

Salmene 139:1–3, 23

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus kjenner meg og elsker meg.

Gjennom hele livet trenger vi å bli påminnet om at vår himmelske Fader og Jesus kjenner oss personlig. Salmene 139 kan hjelpe deg å lære barna at De kjenner dem og er glad i dem.

Mulige aktiviteter

  • Lag korte lister over ting du vet om hvert barn. Mens du leser listene en om gangen, kan du be barna gjette hvem du beskriver. Les Salmene 139:1–3, og hjelp barna å forstå ord de kanskje ikke kan. Bær vitnesbyrd om at vår himmelske Fader og Jesus kjenner dem svært godt. De vet hva de heter, hva som gjør dem lykkelige og triste, og hva de gjør godt.

  • Les Salmene 139:23, og be barna legge hendene på hjertet når du sier “hjerte” og røre ved hodet når du sier “tanker”. Fortell om en gang da du følte at Gud kjente ditt hjerte og dine tanker.

Salmene 146:1, 5–9

Jeg kan prise Herren.

Å prise Herren betyr å uttrykke vår takknemlighet og kjærlighet til ham. Hjelp barna å lære at vi priser ham når vi gjør ting som å synge, be og adlyde hans læresetninger.

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle om erfaringer da noen roste dem eller fortalte dem at de hadde vært flinke. Fortell om noen av de gode tingene fra Salmene 146:6–9 som Herren har gjort, og be barna snakke om andre ting han gjør for oss. Hjelp dem å komme på hvordan de kan prise ham for disse tingene.

  • Syng en lovsang sammen, for eksempel “Vår verden er deilig” (Barnas sangbok, 123). Forklar at for israelittene for lenge siden var Salmenes bok som sangene vi synger i dag for å tilbe og prise Gud.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Salmene 102:1–2103

Herren gir meg trøst og håp.

Gud er oppmerksom på våre prøvelser og sorger, og han ønsker å trøste og oppmuntre oss. Hjelp barna å bygge opp sin tro på ham slik at de vil vende seg til ham når de trenger det.

Bilde
Jesus helbreder

Healing [Helbredelse], av J. Kirk Richards

Mulige aktiviteter

  • Be et av barna lese Salmene 102:1–2. Hvordan kan Herren hjelpe oss i vanskelige tider? Hvordan kan vi be om hans hjelp? Fortell om en opplevelse da du følte at Gud hørte dine bønner da du var i en vanskelig situasjon, og be barna uttrykke sine erfaringer og vitnesbyrd.

  • Be barna finne ord som uttrykker trøst og håp i Salmene 103. Hvordan kan disse ordene hjelpe noen å takle utfordringer? Oppfordre barna til å skrive ned ord eller uttrykk de syntes var meningsfylte, for å minne dem om at Herren kan hjelpe dem når de har prøvelser.

Salmene 119:105

Guds ord hjelper meg å følge hans vei.

Selv om verden kan virke mørk til tider, kan Guds ord opplyse vår vei og hjelpe oss å vende tilbake til ham.

Mulige aktiviteter

  • Tegn et lys (for eksempel en lampe) og Skriftene på tavlen. Be barna lese Salmene 119:105. Hvordan hjelper lys oss? Hvordan hjelper Guds ord oss? Be barna skrive svarene sine på tavlen ved siden av tegningene. Hvordan er Guds ord som et lys? Hvordan hjelper det oss å holde oss på veien som fører tilbake til vår himmelske Fader?

  • La barna gå sammen to og to, og gi hvert par et av følgende skriftsteder: Salmene 119:47–48; Salmene 119:105; 1 Nephi 11:25; 2 Nephi 31:20. Be dem lese skriftstedene og se etter hva vår himmelske Fader har gitt oss for å hjelpe oss å holde oss på veien tilbake til ham. Be barna tenke over og fortelle hva de føler seg inspirert til å gjøre på grunn av det de har lært.

  • Syng en sang om å følge Guds vei sammen, for eksempel “Vandrer jeg med Jesus” (ChurchofJesusChrist.org). Hva lærer denne sangen oss om hvordan vi kan holde oss på rett vei?

Salmene 139:23–24

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjelpe meg å vite hvordan jeg kan forbedre meg.

Salmene 139 lærer oss at Gud vet alt om oss, herunder våre sterke sider og våre svakheter. Hvis vi vender oss til ham, kan han lære oss hva vi må gjøre for å bli mer lik ham.

Mulige aktiviteter

  • Skriv ordene i Salmene 139:23–24 på tavlen, og be barna understreke ord som beskriver ting Gud kan gjøre for oss. Hvorfor skulle vi ønske at Gud ville gjøre disse tingene? Hvordan kan vi innby ham til å lede oss “på evighetens vei”?

  • Oppfordre barna til å “ransake” sitt eget liv for å finne ut hvordan de kan forbedre seg på de fire fokusområdene i programmet Barn og ungdom – åndelig, sosialt, fysisk og intellektuelt. Minn dem på at Herren vet hvordan de kan forbedre seg på hvert av disse områdene, og oppmuntre dem til å søke hans veiledning.

  • Syng en sang om hvordan vår himmelske Fader kan hjelpe oss å bli bedre, for eksempel det andre verset av “Hjelp meg, o Fader” (Barnas sangbok, 52). Fortell hvordan vår himmelske Fader og Jesus Kristus har hjulpet deg å bli bedre.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Av og til kan du be et av barna og et av hans eller hennes familiemedlemmer fortelle klassen hva de gjør for å lære evangeliet hjemme. Oppfordre de andre barna til å dele disse forslagene med sin familie.

Vi kan forbedre vår undervisning

Benytt musikk. Primær-sanger og salmer kan hjelpe barn å forstå og innlemme evangeliets sannheter på en måte slik at de husker dem. Sang kan også holde barna aktivt engasjert i læringen. (Se Undervisning på Frelserens måte, 22.)

Skriv ut