Vanha testamentti 2022
5.–11. joulukuuta. Haggai; Sakarja 1–3; 7–14: ”Herralle pyhitetty”


”5.–11. joulukuuta. Haggai; Sakarja 1–3; 7–14: ’Herralle pyhitetty’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”5.–11. joulukuuta. Haggai; Sakarja 1–3; 7–14”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
Laien temppeli Havaijissa Yhdysvalloissa

5.–11. joulukuuta

Haggai; Sakarja 1–3; 7–14

”Herralle pyhitetty”

Lue rukoillen Haggain ja Sakarjan kirjoja ja pohdi saamiasi vaikutelmia. Kuinka näiden kirjojen sisältämät totuudet täyttävät opettamiesi lasten tarpeita?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Piirrä paperille hymynaama ja anna lasten vuorotellen pidellä sitä. Pyydä heitä omalla vuorollaan kertomaan, mitä sellaista he oppivat taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta, mikä tekee heidät onnellisiksi.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Hagg. 1:6–8

Voin asettaa Jumalan elämässäni ensimmäiselle sijalle.

Herran kehotus ”Katsokaa, miten teidän on käynyt” tarjoaa lapsille mahdollisuuden tarkistaa, tekevätkö he niitä tärkeitä asioita, joita Jumala on pyytänyt meitä tekemään.

Mahdollisia toimintoja

  • Selitä lapsille, että Herra halusi israelilaisten rakentavan temppelin, mutta nämä tekivät sen sijaan muita asioita. Lue ääneen Hagg. 1:7 ja selitä, että kehottaessaan ”Katsokaa, miten teidän on käynyt” Herra halusi israelilaisten miettivän, olivatko he tehneet tärkeimpiä asioita. Lue lapsille jae 8 ja pyydä heitä esittämään, että he nousevat vuorille, kaatavat puita ja rakentavat Herralle temppelin. Mitä tärkeitä asioita Jumala haluaa meidän tekevän?

  • Laita pöydälle kuvapuoli alaspäin kuvia, jotka esittävät Jumalalle tärkeitä asioita, kuten pyhät kirjoitukset, rukous ja temppeli. Anna lasten vuorotellen valita kuva ja näyttää sitä luokalle. Auta heitä ymmärtämään, miksi on tärkeää huolehtia, että varaamme aikaa jokaiselle kuvissa näkyvälle asialle.

Sak. 3:1–7

Jeesus Kristus voi tehdä henkeni puhtaaksi.

Ylipappi Joosuan likaiset vaatteet, joita kuvataan jakeissa Sak. 3:1–7, ovat vertauskuvana siitä, mitä tapahtuu, kun teemme syntiä. Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta meidät voidaan puhdistaa, kuten Joosua tuli puhtaaksi, kun hän sai uudet vaatteet.

Mahdollisia toimintoja

  • Anna lasten kierrättää likaista paitaa ja lue Sak. 3:3. Kierrätä sitten puhdasta paitaa ja lue jae 4. Puhu lasten kanssa siitä, kuinka väärin valitseminen on kuin tulisi hengellisesti likaiseksi, mutta Vapahtaja voi tehdä meidät jälleen puhtaiksi. Miltä meistä tuntuu, kun olemme puhtaita? Lausu todistuksesi siitä, että koska Jeesus Kristus kärsi ja kuoli meidän puolestamme, me tulemme puhtaiksi synneistämme, kun teemme parannuksen.

  • Mikäli mahdollista, näytä lapsille kuvaa jostakusta tutusta henkilöstä, joka on pukeutunut valkoisiin vaatteisiin kastettaan varten (tai ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 103104). Miksi me pukeudumme kastettamme varten valkoisiin? Laulakaa jokin kasteesta kertova laulu, kuten ”Kasteen jälkeen” (Lasten laulukirja, s. 53). Kehota lapsia piirtämään kuva siitä, kun heidät kastetaan, ja kertomaan, miltä heistä tuntuu mennä jonakin päivänä kasteelle.

Sak. 2:14; 9:9; 14:3–9

Profeetat opettavat meille Jeesuksesta Kristuksesta.

Muiden Vanhan testamentin profeettojen tavoin Sakarja profetoi Jeesuksesta Kristuksesta. Mitä jakeiden Sak. 2:14; 9:9; 14:3–9 profetiat voivat opettaa lapsille Hänestä?

Mahdollisia toimintoja

  • Laita näkyville kuva Jeesuksesta Kristuksesta, kun Hän saapuu Jerusalemiin ratsastaen aasilla (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 50). Kerro lapsille, että monia vuosia ennen kuin Jeesus tuli maan päälle, Sakarja profetoi, että Jeesus Kristus ratsastaisi aasilla Jerusalemiin ennen kuin Hän kuolisi meidän vuoksemme. Kun luet jaetta Sak. 9:9, pyydä lapsia osoittamaan kuvasta ihmisiä, jotka iloitsevat, ja osoittamaan myös kuningasta. Kuka on tämä kuningas? Pyydä lapsia kertomaan, miksi he ovat kiitollisia Jeesuksesta.

  • Lue lapsille profetioita, joita Sakarja esitti Vapahtajan toiseen tulemiseen liittyen, kuten ne, jotka ovat jakeissa Sak. 2:14; 14:9. Pyydä lapsia piirtämään kuvia siitä, millaista heidän mielestään tulee olemaan, kun Jeesus tulee jälleen, tai laulakaa yhdessä jokin Vapahtajan toisesta tulemisesta kertova laulu, kuten ”Kun jälleen saapuu Hän” (Lasten laulukirja, s. 46–47).

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Hagg. 1:2–8

”Katsokaa, miten teidän on käynyt.”

Meidän kaikkien on tärkeää olla tietoisia omasta tärkeysjärjestyksestämme ja varata aikaa sen miettimiseen, ”miten meidän on käynyt”. Kuinka voit innoittaa lapsia varaamaan elämässään aikaa siihen, mikä on Jumalasta?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia lukemaan Hagg. 1:2–5 ja ottamaan selville, miksi Herra ei ollut tyytyväinen israelilaisiin. Pyydä lapsia valitsemaan jakeesta 6 jokin lause ja piirtämään siitä kuva. Anna luokan jäsenten arvata, mitä lausetta kukin piirros esittää. Puhukaa siitä, kuinka ajan käyttäminen muuhun kuin siihen, mitä Herra haluaa, on kuin söisi, mutta ei tulisi kylläiseksi, pukeutuisi, mutta ei tulisi lämpimäksi, ja niin edelleen. Miksi on tärkeää varata aikaa asioille, jotka ovat tärkeitä Herralle?

  • Kirjoita taululle ”Katsokaa, miten teidän on käynyt” (jae 7). Kehota jokaista lasta laatimaan luettelo asioista, joita hän saattaisi tehdä jonakin tavallisena päivänä, mukaan lukien asioita, joita Herra on pyytänyt meitä tekemään. Pyydä lapsia miettimään omaa tilannettaan ympyröimällä ne asiat, joita Herra saattaisi pitää tärkeimpinä heidän luettelossaan. Kuinka voimme varmistaa, että varaamme joka päivä aikaa sille, mitä Herra haluaa meidän tekevän?

Kuva
mies kastamassa nuorta tyttöä

Me pukeudumme kastetta varten valkoisiin vaatteisiin osoittaaksemme, että Jeesus Kristus voi tehdä meidät puhtaiksi, kun teemme parannuksen synneistämme (ks. Sak. 3:3–4).

Sak. 3:1–7

Liittojen solmiminen ja niiden pitäminen voivat auttaa minua olemaan enemmän taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen kaltainen.

Näyssä Sakarja näki ylipapin nimeltä Joosua, jolla oli ”likaiset vaatteet päällään” (Sak. 3:3). Enkeli antoi hänelle puhtaat vaatteet ja selitti, että tämä oli vertauskuvana siitä, että hänet puhdistettiin synneistään. Voisit hyödyntää tätä näkyä auttaaksesi lapsia ymmärtämään kasteeseen liittyviä lupauksia ja siunauksia.

Mahdollisia toimintoja

  • Lukekaa yhdessä Sak. 3:1–7 ja keskustelkaa seuraavanlaisista kysymyksistä: Mitä Joosuan ”likaiset vaatteet” kuvasivat? Miten tulemme puhtaiksi synneistämme? Miten kasteenliitto auttaa meitä kulkemaan Herran teitä?

  • Kehota muutama päivä ennen oppituntia yhtä lasta tulemaan oppitunnille valmiina puhumaan kasteestaan. Käykää yhdessä läpi sen liiton lupaukset, jonka teemme kasteessa (ks. OL 20:37). Kuinka lupaustemme pitäminen auttaa meitä tulemaan enemmän taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi? Kuinka sakramentin nauttiminen joka viikko auttaa meitä pitämään kasteenliittomme?

Sak. 9:9–11; 11:12; 13:6–7

Jeesus Kristus on luvattu Messias.

Mitä lapset voivat oppia Sakarjan profetioiden pohjalta Jeesuksesta Kristuksesta?

Mahdollisia toimintoja

  • Järjestä lapset pareiksi. Anna kullekin parille yksi seuraavista Sakarjan profetioista sekä Uuden testamentin jakeet, joissa kuvataan sen täyttymistä: Sak. 9:9 ja Matt. 21:5–9; Sak. 9:11 ja 1. Piet. 3:18–19; Sak. 11:12 ja Matt. 26:14–16; Sak. 13:7 ja Matt. 26:31. Pyydä kutakin paria kertomaan luokalle, mitä he oppivat jakeidensa pohjalta Jeesuksesta Kristuksesta ja miksi he ovat kiitollisia Hänestä.

  • Laita näkyville julkaisun Evankeliumiaiheinen kuvakirja kuvat nro 5060 ja 64. Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet ja pyydä lapsia yhdistämään viitteet kuviin: Sak. 9:9; 13:6; 13:7. Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tuntevat Jeesusta Kristusta kohtaan.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia kirjoittamaan muistiin jokin totuus, jonka he ovat oppineet luokassa. Kehota heitä keskustelemaan perheensä kanssa siitä, kuinka he voivat saada vahvemman todistuksen tästä totuudesta.

Näin kehitymme opettamisessa

Käytä luovuuttasi. Anna tämän opetusehdotuksen ideoiden herättää oma luovuutesi. Mieti, mistä luokkasi lapset pitävät ja mikä auttaa heitä löytämään yhteyksiä pyhien kirjoitusten ja oman elämänsä välille.

Tulosta