Vanha testamentti 2022
12.–18. joulukuuta. Malakia: ”Minä rakastan teitä, sanoo Herra”


”12.–18. joulukuuta. Malakia: ’Minä rakastan teitä, sanoo Herra’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”12.–18. joulukuuta. Malakia”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
Kristus-patsas

12.–18. joulukuuta

Malakia

”Minä rakastan teitä, sanoo Herra”

Herra rakastaa lapsia, joita opetat. Kuinka autat lapsia tuntemaan Hänen rakkautensa, kun opetat Malakian kirjassa olevaa oppia?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Lue seuraava lause jakeesta Mal. 1:2: ”Minä rakastan teitä, sanoo Herra.” Pyydä jokaista lasta kertomaan yksi tapa, jolla hän tietää, että Herra rakastaa häntä. Kun kukin lapsi on kertonut, kiitä häntä ja lausu todistuksesi Herran rakkaudesta kyseistä lasta kohtaan.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Mal. 3:10–12

Taivaallinen Isä siunaa minua, kun maksan kymmenykset.

Vaikka pienet lapset, joita opetat, eivät vielä ansaitsisikaan rahaa, he voivat silti oppia kymmenysten maksamisen siunauksista.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia laskemaan kymmenen pientä esinettä, kuten kolikot tämän viikon tehtäväsivulla. Kehota heitä erottamaan yksi esine muista ja selitä, että tämä on kuin kymmenykset, jotka annamme Herralle. Me annamme Hänelle kymmenesosan kaikesta, mitä saamme. Todista siitä, kuinka Herra siunaa meitä, kun maksamme kymmenykset. Laula lasten kanssa jokin kymmenyksistä kertova laulu, kuten ”Kymmenykset Herralle” (Liahona, lokakuu 2006, s. Y13).

  • Piirrä taululle ikkuna ja lue lapsille Mal. 3:10. Kehota heitä osoittamaan ikkunaa, kun luet sanat ”taivaan ikkunat”. Selitä, että tämä tarkoittaa sitä, että taivaallinen Isä antaa meille suuria siunauksia, kun maksamme kymmenykset. Kun lapset värittävät tämän viikon tehtäväsivua, puhukaa syistä, joiden vuoksi me maksamme kymmenyksiä.

  • Kerro Ystävä-lehdestä tai omasta elämästäsi jokin kertomus kymmenysten maksamisesta. Kehota lapsia kuuntelemaan, mitä siunauksia voi tulla kymmenysten maksamisesta.

Mal. 3:23–24

Meidät sinetöidään perheiksi temppelissä.

Niiden pappeuden avainten ansiosta, jotka koskevat sinetöimistä ja jotka Elia antoi Joseph Smithille Kirtlandin temppelissä, perheet voidaan yhdistää iankaikkisuudeksi. Kun opetat tätä totuutta, huomioi niiden lasten tunteet, joiden perheitä ei ole sinetöity temppelissä.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille Mal. 3:23. Kerro heille sitten, että tämä lupaus täyttyi, kun Elia ilmestyi Joseph Smithille Kirtlandin temppelissä (ks. ”Luku 40: Näkyjä Kirtlandin temppelissä”, Opin ja Liittojen Kirjan kertomuksia, s. 157). Näytä kuvaa tästä tapahtumasta (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 95) ja kehota lapsia osoittamaan Elia ja Joseph Smith. Selitä, että koska Elia tuli, meidät voidaan sinetöidä perheiksi temppelissä. Lausu todistuksesi siitä, miten tärkeää on tulla sinetöidyksi perheenä.

  • Kerro lapsille rakkaudestasi perhettäsi kohtaan. Näytä kuvaa omasta perheestäsi, mikäli mahdollista. Pyydä muutamaa lasta kertomaan tunteistaan perhettään kohtaan. Laulakaa yhdessä jokin perheistä kertova laulu, kuten ”Perheeni mulle rakas on” (MAP-lauluja, 188). Todista siitä, että taivaallinen Isä haluaa, että perheet sinetöidään yhteen, ja että tämä on yksi syy siihen, miksi meillä on temppeleitä. Auta lapsia ymmärtämään, että Jeesuksen Kristuksen ansiosta meidät voidaan sinetöidä myös niihin perheenjäseniin ja sukulaisiin, jotka eivät voineet mennä temppeliin tässä elämässä. Kehota lapsia piirtämään kuva siitä, kun heidän perheensä on yhdessä taivaassa.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Mal. 3:8–12

Taivaallinen Isä siunaa minua, kun maksan kymmenykset.

Kymmenysten maksamisessa on ennemminkin kyse uskosta taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen kuin rahasta. Mitä opettamasi lapset ymmärtävät kymmenyksistä? Kuinka autat heitä saamaan riittävästi uskoa kymmenysten maksamiseen?

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita taululle seuraavanlaisia kymmenyksiin liittyviä kysymyksiä: Mitä kymmenykset ovat? Kuinka maksan kymmenykset? Mihin kymmenyksiä käytetään? Millaisia siunauksia kymmenysten maksamisesta koituu? Kehota lapsia tutkimaan jakeita Mal. 3:8–12 ja Pyhien kirjoitusten oppaan kohtaa ”Kymmenykset” (pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org) sekä kirjoittamaan löytämiään vastauksia. Pyydä heitä kertomaan vastauksensa toisilleen. Millaisia ihmisiä meistä tulee, kun maksamme kymmenykset?

  • Näytä video ”Jesus Teaches about the Widow’s Mite” [Jeesus opettaa lesken rovosta] (churchofjesuschrist.org), tai lukekaa yhdessä Mark. 12:41–44. Mitä tämä kertomus opettaa meille siitä, mitä Herra ajattelee meidän lahjoituksistamme?

  • Piirrä taululle ikkuna ja kehota lapsia kirjoittamaan ikkunan sisään siunauksia, joita voi saada maksamalla kymmenykset (ideoita on jakeissa Mal. 3:10–12). Pyydä lapsia kertomaan henkilökohtainen esimerkki siitä, kuinka heitä tai heidän perhettään on siunattu, kun he ovat uskollisesti maksaneet kymmenykset. Tai voisit kertoa omasta elämästäsi esimerkin siitä, kuinka kymmenysten maksaminen on lisännyt uskoasi taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen.

Kuva
Elia ilmestyy Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle Kirtlandin temppelissä

Kuva siitä, kun Elia ilmestyy Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle Kirtlandin temppelissä, Robert T. Barrett

Mal. 3:23–24

”Minä lähetän teille profeetta Elian.”

Malakian profetia profeetta Eliasta täyttyi, kun Elia ilmestyi Joseph Smithille Kirtlandin temppelissä ja antoi hänelle pappeuden avaimet, joiden ansiosta perheet voidaan sinetöidä yhteen ikuisesti. Voisit kutsua seurakunnasta avuksesi jonkun, jonka vastuualueena on temppeli- ja sukututkimustyö (kuten vanhinten koorumin johtokunnan tai Apuyhdistyksen johtokunnan jäsen), kun opetat tätä oppia lapsille. Muista huomioida niiden lasten tunteet, joiden perhettä ei ole sinetöity.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita erilliselle paperilapulle jokainen lause jakeista Mal. 3:23–24. Anna laput lapsille ja pyydä heitä laittamaan lauseet oikeaan järjestykseen. Lukekaa jakeet yhdessä ja keskustelkaa tällaisista kysymyksistä: Kenet Herra lupasi lähettää? Milloin Hän sanoi tämän henkilön tulevan? Mitä Herra sanoi tämän henkilön tekevän? Miksi tämän henkilön pitäisi tulla? Missä tämä profetia täyttyi? (Ks. OL 110:13–16.)

  • Kirjoita taululle kysymys kuten Mitä tarkoittaa se, että lasten sydämet kääntyvät heidän isiensä puoleen? (Ks. Mal. 3:24.) Kehota lapsia pohtimaan tätä kysymystä, kun he katsovat videota ”Their Hearts Are Bound to You” [Heidän sydämensä ovat liittyneet yhteen teidän kanssanne] (churchofjesuschrist.org). Pyydä sitten lapsia kertomaan ajatuksiaan, jotka liittyvät taululla olevaan kysymykseen. Keskustelkaa yhdessä kokemuksista, joita sinulla tai lapsilla on ollut, kun olette opetelleet suvun tutkimista.

  • Näytä Elian kuvaa, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa. Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät tapahtumasta, jota tämä kuva esittää (ks. myös OL 110:13–16). Todista, että Elian palauttama sinetöimisvoima mahdollistaa sen, että perheet voidaan yhdistää iankaikkisesti – myös perheet, joilla ei ollut sitä mahdollisuutta kuolevaisuudessa. Jos olet osallistunut sinetöimiseen joko omasta puolestasi tai edesmenneen henkilön puolesta, kerro, miltä sinusta tuntui tuon toimituksen aikana. Pyydä lapsia kertomaan ajatuksiaan perheestään ja Jumalan suunnitelmasta, joka auttaa perheitä olemaan yhdessä ikuisesti.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia ajattelemaan jotakin, mitä he ovat tänään oppineet luokassa, ja pyydä muutamia lapsia kertomaan siitä. Kannusta kaikkia lapsia kertomaan perheelleen jotakin, mitä he ovat oppineet Malakian opetuksista.

Näin kehitymme opettamisessa

Ota lapset mukaan evankeliumiaiheisiin keskusteluihin. Sinun tulee ehkä keksiä luovia tapoja saada nuoremmat lapset mukaan evankeliumiaiheisiin keskusteluihin. Lapset voisivat esimerkiksi kierrättää palloa ja pidellessään palloa kädessään kertoa vastauksensa kysymykseen.

Tulosta