Kom, følg med meg
1.–7. juni. Alma 5–7: “Har dere erfart denne mektige forandring i deres hjerter?”


“1.–7. juni. Alma 5–7: ‘Har dere erfart denne mektige forandring i deres hjerter?’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“1.–7. juni. Alma 5–7”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Jesus holder et lam

Ye Are Not Forgotten [Dere er ikke glemt], av Jon McNaughton

1.–7. juni

Alma 5–7

“Har dere erfart denne mektige forandring i deres hjerter?”

Når du leser Alma 5–7, kan du tenke på klassemedlemmer som er eksempler på læresetningene i disse kapitlene. Overvei hvordan du kan involvere dem i drøftingen på søndag.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Gi klassemedlemmene noen minutter til å huske det de har lest i Alma 5–7 og finne en sannhet som de ønsker å dele med klassen. Be dem så om å dele den med en som sitter i nærheten.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Alma 5:14–33

Vi må oppleve – og fortsette å føle – en mektig forandring i hjertet.

  • Klassen ble oppfordret til å reflektere over spørsmålene i Alma 5:14–33 i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Du kan gjerne innlede en drøfting om disse versene ved å be klassemedlemmene fortelle hvilke spørsmål fra disse versene som var meningsfylte for dem. Deretter kan du be klassemedlemmene arbeide i grupper for å gjennomgå Alma 5:14–33 og finne ut hva det vil si å oppleve en forandring i hjertet ved hjelp av Frelseren og hans forsoning. De kan også se etter velsignelsene som kommer av et forandret hjerte. Hvilke andre metaforer har blitt brukt til å beskrive forandringen Alma beskriver? (Se for eksempel Johannes 3:1–7; 2 Korinterbrev 5:17; Dale G. Renlund, “Bevar hjertets mektige forandring”, Ensign eller Liahona, nov. 2009, 97–99. Hvordan kan vi opprettholde en forandring i hjertet resten av vårt liv? (se Alma 5:26).

    Bilde
    en jente ber ved en seng

    Når vi vender oss til Gud, kan vi oppleve en “forandring i hjertet.”

Alma 5:44–51

Vi kan få vårt eget vitnesbyrd om Frelseren og hans evangelium gjennom Den hellige ånd.

  • I likhet med Alma har klassemedlemmene fått sitt eget vitnesbyrd om Frelseren og hans evangelium. For å hjelpe dem å finne ut hva Alma gjorde for å få sitt vitnesbyrd ved Ånden kan du dele ut papirlapper med ordet Vitnesbyrd skrevet øverst. Klassemedlemmene kan gå sammen to og to for å gjennomgå Alma 5:44–51 og bruke det de lærer i disse versene, til å skrive en “oppskrift” på et vitnesbyrd. “Ingrediensene” i oppskriften kan for eksempel være sannheter som utgjør vårt vitnesbyrd. “Instruksjonene” i oppskriften kan være det vi må gjøre for å få et vitnesbyrd. (Du kan finne noen ideer i eldste Dieter F. Uchtdorfs budskap under “Ytterligere ressurser”.) Hvilke “ingredienser” og “instruksjoner” kan de legge til oppskriften ut fra sine egne erfaringer eller andre erfaringer i Skriftene? Be gruppene om å dele det de har lært og det de gjør for å innby Den hellige ånd til å vitne for dem om sannheten.

Alma 6

Vi samles som hellige for å høre Guds ord og gjøre hans arbeid.

  • For å minne klassemedlemmene om hvor viktig det er å komme sammen som hellige, kan du be dem forestille seg at noen de kjenner, mener at det ikke er nødvendig å tilhøre en kirke. Hva kan de dele fra Alma 6 for å undervise vedkommende om noen av velsignelsene ved å tilhøre en kirke? Hvordan kan vi bedre oppnå hensikten med å samles som Alma beskrev?

Alma 7:7–16

Frelseren påtok seg våre synder, smerter og lidelser.

  • Det kan være personer i klassen som har et presserende behov for å vite det Alma 7:7–16 underviser – at Frelseren påtok seg ikke bare våre synder, men også våre smerter, lidelser, sykdommer og skrøpeligheter. Hvordan vil du hjelpe dem å oppdage dette? Du kan gjerne lage en oversikt på tavlen med overskriftene Hva Frelseren led og Hvorfor han led. Klassen kan fylle ut oversikten når de har lest Alma 7:7–16. Det kan også hjelpe å overveie andre ting Frelseren led i løpet av sitt liv (se eksempler under “Ytterligere ressurser”).

  • Når dere har drøftet det Alma underviste i Alma 7:7–16, kan klassemedlemmene gjerne fortelle om erfaringer der Frelseren hjalp dem (du kan finne eksempler på hvordan Jesus hjelper oss under “Ytterligere ressurser”). Du kan også dele følgende sitat av president Dallin H. Oaks: “Frelseren har åpenbart at han ‘steg ned under alt’ (L&p 88:6) … Vi kan også si at etter å ha steget ned under alt, er han fullkomment rustet til å løfte oss og gi oss den styrke vi trenger for å utholde våre lidelser. Vi trenger bare å be” (“Styrket ved Jesu Kristi forsoning”, Ensign eller Liahona, nov. 2015, 64).

  • Alma erklærte at Forløserens komme “er viktigere enn” alt annet. Klassemedlemmene kan gjerne forestille seg at de er i en historietime og snakker om historiens viktigste begivenheter. Hvilke vers fra Alma 7 ville de dele for å underbygge Almas påstand i vers 7? Hvilke råd ga Alma sitt folk som kan hjelpe oss å forberede oss til Frelserens annet komme?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

For å oppmuntre klassemedlemmene til å lese Alma 8–12 kan du fortelle dem at disse kapitlene forteller historien om to menn. Den ene var likegyldig til Kirken, og den andre var en fanatisk forfølger, men begge ble tapre forsvarere av troen.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Hvordan få vårt eget vitnesbyrd.

Eldste Dieter F. Uchtdorf ga oss følgende mønster fra Skriftene for å få “et personlig vitnesbyrd som er forankret i Den hellige ånds vitne”:

Først: Ha et ønske om å tro. Mormons bok oppmuntrer oss: ‘Hvis dere vil våkne opp og anstrenge deres evner, ja, prøve mine ord og utøve tro i den minste grad … selv om dere ikke kan gjøre mer enn ønske å tro’ (Alma 32:27) … Gud lover oss guddommelig hjelp om vi så bare har et ønske om å tro, men det må være oppriktig og ikke et foregitt ønske.

For det annet: Gransk Skriftene. Still spørsmål, studer for å finne svar, let etter svar i Skriftene. Igjen har Mormons bok et godt råd til oss: ‘Hvis dere gir plass så et frø kan bli sådd i deres hjerte,’ vil det gode frøet ved flittig studium av Guds ord ‘begynne å svulme i deres bryst’ hvis dere ikke motsetter dere det med vantro. Det gode frøet vil ‘utvide [deres] sjel’ og ‘opplyse [deres] forstand’ (Alma 32:28).

For det tredje: Gjør Guds vilje, hold budene … Vi trenger å komme til Kristus og følge hans læresetninger. Frelseren sa: ‘Min lære er ikke min, men hans som har sendt meg. Om noen vil gjøre hans vilje, da skal han kjenne om læren er av Gud’ [Johannes 7:16–17; uthevelse tilføyd] …

For det fjerde: Grunn, fast og be. For å motta kunnskap fra Den hellige ånd må vi be vår himmelske Fader om den [se Alma 5:45–46; Moroni 10:3–4]” (“Styrken i et personlig vitnesbyrd”, Ensign eller Liahona, nov. 2006, 38–39).

Hva led Jesus Kristus?

Hvilke andre lidelser gjennomgikk Frelseren?

Hvordan hjelper Jesus Kristus oss?

På hvilke andre måter har Jesus kommet oss til unnsetning?

Vi kan forbedre vår undervisning

Bli en bedre og mer Kristus-lignende lærer. Som lærer er det viktig å tenke over hvordan du kan hjelpe klassemedlemmene å utvikle tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Vurder å bruke de personlige evalueringsspørsmålene på side 37 i Undervisning på Frelserens måte som inspirasjon.

Skriv ut