Kom och följ mig
6–12 juli. Alma 30–31: ”Guds ords kraft”


”6–12 juli. Alma 30–31: ’Guds ords kraft’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Mormons bok 2020 (2020)

”6–12 juli. Alma 30–31”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2020

Bild
Alma undervisar Korihor

Allt tyder på att det finns en Gud (Alma och Korihor), av Walter Rane

6–12 juli

Alma 30–31

”Guds ords kraft”

När du har läst Alma 30–31 och söker inspiration för ditt eget liv, lyssna då efter maningar om vilka budskap som kan vara till hjälp för dina klassdeltagare.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Om du känner att klassdeltagarna tvekar att berätta kan du ge dem några minuter att gå igenom Alma 30–31 eller de anteckningar de kan ha gjort under sina studier i hemmet under den gångna veckan. Sedan kan de berätta för en partner eller för klassen om ett kraftfullt budskap de fann.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Alma 30:6–31

Motståndaren försöker lura oss med falska läror.

  • När du funderar över dina klassdeltagares behov kan du tänka på om en åskådningsundervisning skulle kunna hjälpa dem förstå skillnaden mellan evangeliets sanningar och Satans förfalskningar. Om den skulle kunna det kan du visa dem några låtsasföremål, som Monopolpengar eller leksaksmat tillsammans med riktiga pengar eller riktig mat. Hur kan vi se att låtsasföremålen inte är riktiga? Klassdeltagarna kan sedan urskilja Korihors falska lärdomar i Alma 30:6–31. Vad kan vara lockande i de här lärdomarna? Vad ger oss evangeliesanningar som Satans falska lärdomar inte kan ge oss? Be klassdeltagarna att berätta vad som hjälpte Alma skilja mellan sanna lärdomar och falska lärdomar (se Alma 30:32–54). Vilka andra sätt att göra det har klassdeltagarna tyckt var till hjälp?

  • För att underlätta för klassdeltagarna att skydda sig från följderna av falska lärdomar kan ni gå igenom beskrivningen av en antikrist (se den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Vilka verser i Alma 30:6–31 visar att Korihor passar in på den här beskrivningen? Vilka av hans lärdomar liknar falska lärdomar i vår tid? (Se Alma 30:12–18, 23–28.) Hur kan vi undvika att förledas av de här lärdomarna?

Alma 30:39–46

Allt vittnar om Gud.

  • Eftersom vi liksom Alma lever i en värld där vissa människor lär att det inte finns någon Gud, kan Almas vittnesbörd i Alma 30:39–44 vara till hjälp för dina klassdeltagare. Du kan be dem läsa de här verserna och göra en lista på tavlan över sanningar och bevis som Alma ger oss, som vittnar om att det finns en Gud. Vilka andra vittnen har vi om att Gud lever? Under samtalet kan du läsa uttalandet av president M. Russell Ballard i ”Övriga resurser”. Du kan också be någon att komma förberedd att sjunga en psalm om Guds godhet, som ”O store Gud” (Psalmer, nr 48), eller så kan ni sjunga den här psalmen tillsammans.

  • När Alma talade med Korihor märkte han att Korihor hade ”drivit ut Guds Ande så att den inte [hade] någon plats i [honom]” (Alma 30:42). Du kan be klassdeltagarna att söka igenom Alma 30:39–46 och leta efter andra hänvisningar till den Helige Anden. Vilken roll spelar den Helige Anden i att vittna för oss om att Gud och Jesus Kristus är verkliga? Hur kan vi hjälpa dem som har tvivel eller frågor att söka sanning genom den Helige Anden?

    Bild
    Korihor talar med Alma

    Korihor konfronterar Alma av Robert T. Barrett

Alma 31

Guds ord har kraften att leda människor till rättfärdighet.

  • Finns det personer i din klass som kan berätta om en upplevelse av när ”Guds ords kraft” (Alma 31:5) hjälpte dem eller någon de känner göra förändringar i sitt liv? Du kanske vill kontakta klassdeltagarna i förväg så att de kan vara förberedda att berätta om sina upplevelser. Uppmuntra dem att berätta om verser i Alma 31 som är tillämpliga på deras upplevelser. Andra klassdeltagare kanske också kan berätta om hur Guds ord har gjort ett mäktigt ”intryck på [deras] sinnen” (Alma 31:5). De kan ha glädje av att läsa andra skriftställen som vittnar om kraften i Guds ord (se ”Övriga resurser” för några exempel).

  • När dina klassdeltagare studerade Alma 31 under den gångna veckan kan de ha inspirerats av Almas föredöme då han bad för zoramiterna. Du kan fråga dem vad de lärde sig av det här kapitlet om att sträcka sig ut till familjemedlemmar eller vänner som har lämnat evangeliets stig eller som kämpar med sin tro. Du kan be dem läsa Alma 31 tillsammans och göra en lista på tavlan över sådant de ser hos Alma som hjälpte honom rädda zoramiterna. Hur kan vi använda Guds ord mer i våra ansträngningar att rädda andra? (För ytterligare insikter kan du läsa upp citatet av äldste Jeffrey R. Holland i ”Övriga resurser”.)

  • Vad finner klassdeltagarna i Alma 31:30–38 som kan hjälpa dem som sörjer över andras synder, som Alma gjorde?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Fråga klassdeltagarna vilka lärosatser eller principer i evangeliet de kan lära ut som besvarar de osanningar som Alma såg hos zoramiterna. Säg till dem att när de läser Alma 32–35 kommer de att upptäcka hur Alma använde Guds ord för att hjälpa zoramiterna se sitt behov av att förändras.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Skriftställen om kraften i Guds ord.

Allting tyder på att det finns en Gud.

President M. Russell Ballard lärde att de ”eviga bevis” Alma nämnde för att Gud finns ”fortsätter att vittna för oss i dag” (se Alma 30:44):

”Astronauter som har sett jorden från rymden har berättat hur otroligt vacker den är och hur levande den verkar. Senator Jake Garn skrev om sin upplevelse i rymden: ’Det är omöjligt för mig att beskriva jordens skönhet. Det är en hisnande, vördnadsbjudande och andlig upplevelse att se jorden från rymden medan man färdas med 25 gånger ljudets hastighet. Jag kunde också se in i rymdens mörka tomrum och se miljarder stjärnor och galaxer miljontals ljusår bort. Universum är så väldigt att det är omöjligt att förstå. Men jag insåg Guds hand i allting. Jag kände hans närhet under mina sju dagar i rymden. Jag vet att Gud skapade den här jorden och universum. … Jag vet att Gud lever och att han är allas vår Skapare’ (brev till M. Russell Ballard, 3 mars 1988)” (”Guds kärlek till sina barn”, Nordstjärnan, juli 1988, s. 53).

Nära andra med Guds ord.

Äldste Jeffrey R. Holland lärde:

”Ger vi verkligen våra ungdomar och våra nya medlemmar näring på ett sätt som stödjer dem när livets påfrestningar kommer? Eller ger vi dem ett slags teologiskt godis – andligt tomma kalorier? … Under en svår vinter för flera år sedan, observerade president Boyd K. Packer att ett stort antal rådjur hade dött av svält medan deras magar var fulla av hö. I en ärlig ansträngning att vara till hjälp hade olika organisationer bidragit med en ytlig näring då en gedigen var vad som hade behövts. Beklagligt nog hade de utfordrat rådjuren men inte gett dem näring. …

Satan är förvisso inte diskret i sina lärdomar, varför skulle då vi vara det? Vare sig vi undervisar våra barn hemma eller står framför åhörare i kyrkan, så låt oss aldrig göra vår tro svår att upptäcka. … Håll predikningar som är baserade på skrifterna. Undervisa om den uppenbarade läran” (”Det är från Gud du har kommit som lärare”, Nordstjärnan, juli 1998, s 25).

Förbättra vår undervisning

Hjälp människor att själva upptäcka sanningen. En av dina roller som lärare är att leda dina elever till att upptäcka sanningar i skrifterna. Det är mycket troligare att de förstår och värdesätter principer om de hittar dessa principer själva snarare än att bara höra en lärare prata om dem.

Skriv ut