Kom och följ mig
20–26 juli. Alma 36–38: Fäst blicken på Gud så att du får leva


”20–26 juli. Alma 36–38: Fäst blicken på Gud så att du får leva”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Mormons bok 2020 (2020)

”20–26 juli. Alma 36–38”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2020

Bild
man som ber

Illustration av Joshua Dennis

20–26 juli

Alma 36–38

Fäst blicken på Gud så att du får leva

När du förbereder dig för att undervisa, tänk då på att klassdeltagarna troligtvis redan har haft en meningsfull skriftupplevelse med Alma 36–38. Vad kan du göra för att bygga på de här upplevelserna?

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Ett sätt att uppmuntra klassdeltagarna att berätta för varandra vad de har lärt sig i skrifterna är att dela upp klassen i tre grupper och ge varje grupp ett kapitel ur Alma 36–38. Be varje grupp hitta och berätta om en inspirerande vers i deras kapitel.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Alma 36

Vi kan födas av Gud när vi är ödmjuka och omvänder oss.

  • Några av dina klassdeltagare kanske undrar varför de aldrig har haft en dramatisk omvändelseupplevelse som den Alma hade. Det kan hjälpa dem om du berättar vad äldste David A. Bednar lärde: ”Oftast är omvändelsen en fortlöpande process och inte en enstaka händelse som resultat av en mäktig eller dramatisk upplevelse” (”Omvänd till Herren,” Liahona, nov. 2012, s. 107). Även om vissa delar av Almas omvändelseupplevelse är ovanliga, undervisar hans upplevelse om principer som vi alla behöver tillämpa på vår egen fortgående omvändelse. Du kan be klassdeltagarna gå igenom Alma 36 och söka efter de här principerna, och sedan skriva upp dem på tavlan. Vad mer har hjälpt oss bli mer omvända till Jesu Kristi evangelium?

  • Alma använde uttrycket ”född av Gud” för att beskriva sin omvändelse. För att hjälpa klassdeltagarna förstå det här begreppet kan du be dem läsa följande verser enskilt eller i par, och leta efter vad det innebär att vara född av Gud: 1 Johannesbrevet 4:7; Mosiah 5:7; 27:25–26 och Alma 5:14; 22:15. Be klassdeltagarna berätta vad de har lärt sig. Sedan kan de söka igenom Alma 36 och leta efter svar på den här frågan: Hur känner och beter sig människor som har blivit födda av Gud? För att hjälpa klassdeltagarna begrunda hur de blir födda av Gud kan du delge dem uttalandet av president Ezra Taft Benson som finns i ”Övriga resurser”.

Alma 37

Skrifterna har bevarats ”i en vis avsikt”.

  • Klassdeltagarna kanske kan berätta för varandra hur de har känt kraften i skrifterna i sina liv när de studerar vad Alma sa när han överlämnade de heliga uppteckningarna till sin son Helaman. Uppmuntra dem att gå igenom Alma 37 för att hitta budskap från Alma till hans son Helaman om skrifterna (se särskilt v. 1–19 och 43–47). Hur visar vi att skrifterna är heliga för oss? Hur kan vi, liksom Alma, hjälpa vår familj och nära och kära att ”helighålla alla dessa ting” (Alma 37:2)? Hur kan skrifterna ”visa [hans] makt” för oss (Alma 37:14)?

  • Ett sätt att få kunskap om välsignelsen av att ha skrifterna är att studera vad Alma säger i Alma 37 om de heliga uppteckningarna och andra föremål han gav Helaman. Ni kan göra en lista på tavlan över de heliga föremålen: Nephis plåtar och mässingsplåtarna (Alma 37:2–20), Ethers tjugofyra plåtar och uttydarna (Alma 37:21–37) samt Liahona (Alma 37:38–47). Klassdeltagarna skulle kunna läsa de här verserna för att få veta vad Alma lärde om vart och ett av de här föremålen. På vilka sätt kan skrifterna utvidga vårt minne (se Alma 37:8)? Vad kan vi lära oss av Almas ord om välsignelserna av att ha skrifterna i våra liv i dag?

    Bild
    kvinna som läser skrifterna

    Skrifterna lär oss hur vi ska följa Gud.

Alma 37:6–7, 41–42

”Med små och enkla medel uträttas mycket stort.”

  • För att undervisa om vikten av ”små och enkla medel” i Guds verk gav Alma två exempel: skrifterna och Liahona (se Alma 37:6–7, 41–42; se även 1 Ne. 17:41). Efter att de har gått igenom de här exemplen kanske klassdeltagarna kan berätta för varandra om exempel på små och enkla medel i Guds verk i deras egna liv. Du kan kontakta några klassdeltagare i förväg och be dem ta med ett litet föremål som har gjort stora saker i deras egna liv till lektionen. Du kan också läsa upp uttalandet av president Dallin H. Oaks i ”Övriga resurser”. För att hjälpa klassdeltagarna göra den här principen mer personlig kan du ställa frågor som följande: Varför gör vi ibland inte små och enkla saker? Hur kan vi inspirera oss själva och våra familjer till att övervinna den här tendensen?

Alma 37:38–47

Kristi ord kan vägleda oss dag för dag.

  • Att jämföra Guds ord med Liahona kan inspirera klassdeltagarna att vara flitigare och mer konsekvent läsa skrifterna. För att leda ett samtal om det här kan du be klassdeltagarna att läsa Alma 37:38–47 två och två och leta efter likheterna mellan Liahona och Guds ord. Du kan ge dem utmaningen att hitta en likhet i varje vers. Sedan kan du skriva varje versnummer på tavlan och be klassdeltagarna skriva upp likheterna de hittade bredvid versnumren. Vad säger den här jämförelsen om hur vi bör närma oss våra skriftstudier?

Alma 38

Genom att bära våra vittnesbörd om Jesus Kristus kan vi stärka dem vi älskar.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Har klassdeltagarna någonsin funderat på vilka råd de skulle ge någon de älskar som har begått ett allvarligt misstag? Förklara att de kan hitta insikter i Alma 39–42 som kan vara till hjälp.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Omvändelse är som att födas på nytt.

President Ezra Taft Benson lärde: ”När vi genomgått denna mäktiga förändring, som endast kan frambringas genom tro på Jesus Kristus och genom Andens inverkan på oss, är det som om vi har blivit en ny människa. Således liknas förändringen vid en pånyttfödelse. Tusentals av er har upplevt den förändringen. Ni har övergett ett liv i synd, ibland djupa och allvarliga synder, och genom att låta Kristi blod verka i ert liv har ni blivit rena. Ni är inte längre benägna att återgå till ert gamla sätt att leva. Ni är i själva verket en ny människa. Det är detta som menas med en förändring i hjärtat” (”En mäktig förändring i våra hjärtan”, Nordstjärnan, mars 1990, s. 4).

Små och enkla medel.

President Dallin H. Oaks lärde:

”Jag påmindes om kraften i små och enkla medel i det långa loppet genom något som jag såg på en morgonpromenad. … Den tjocka och starka betongtrottoaren spricker. Är det följden av stora och kraftfulla stötar? Nej, den här sprickbildningen orsakas av den långsamma tillväxten av en av rötterna som löper ut från trädet i närheten. …

Så är också den kraftfulla inverkan av de små och enkla medel som vi undervisas om i skrifterna och av levande profeter. Tänk bara på skriftstudierna som vi har fått lära oss att införliva i våra dagliga liv. Eller tänk på de personliga böner och de familjeböner på knä som ingår i trofasta sista dagars heligas regelbundna trosutövning. … Även om dessa verksamheter kan tyckas små och enkla, blir resultatet i det långa loppet andlig uppbyggelse och tillväxt. Det sker eftersom var och en av dessa små och enkla medel inbjuder till den Helige Andens sällskap, Vittnet som upplyser oss och leder oss till sanning” (”Små och enkla medel”, Liahona, maj 2018, s. 90).

Förbättra vår undervisning

Be eleverna undervisa varandra. När klassdeltagarna bär sina vittnesbörd eller delger varandra sina insikter kan de nå eller inspirera andra klassdeltagare på ett sätt som du kanske inte kan göra. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 30.)

Skriv ut