Kom, følg med meg
17.–23. august. Helaman 1–6: “Vår Forløsers klippe”


“17.–23. august. Helaman 1–6: ‘Vår forløsers klippe’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“17.–23. august. Helaman 1–6”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
bølger som slår mot klipper

17.–23. august

Helaman 1–6

“Vår Forløsers klippe”

Kjenner du virkelig klassen din? Prøv å bli bedre kjent med ett av klassemedlemmene hver uke. Når du gjør dette, er det lettere å ha deres behov i tankene når du forbereder undervisningen.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Vurder å be klassemedlemmene komme til klassen forberedt på å vise en gjenstand som de kan bruke for å undervise om et prinsipp de har lært i disse kapitlene. På hvilke andre måter kan vi undervise disse prinsippene til andre?

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Helaman 1–6

Stolthet adskiller oss fra Ånden og Herrens styrke.

  • Denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier beskriver en “stolthetssyklus” som plaget nephittene. Noen i klassen kan kanskje tegne en skisse av denne syklusen på tavlen. Klassemedlemmene kan deretter finne vers i Helaman 1–6 som de føler illustrerer de forskjellige delene av syklusen og skrive dem ved siden av den tilhørende delen på skissen. (Hvis klassemedlemmene trenger hjelp, kan du foreslå at de ser i Helaman 3:24–36; 4:11–26.) Hvordan er vi noen gang lik nephittene? Hvordan kan vi unngå deres tendens til å være stolte? Du kan også dele deler av “Kapittel 18: Vær på vakt mot stolthet” (Læresetninger fra Kirkens presidenter: Ezra Taft Benson [2014], 228–39).

    Bilde
    stolthetssyklusen

    “Stolthetssyklusen.”

  • Du kan be klassemedlemmene om å lese Helaman 4:13 og 24–26 og finne en salme som lærer oss om vår avhengighet av Gud, som for eksempel “Jeg trenger deg hver stund” (Salmer, nr. 63). Hvorfor adskiller stolthet oss fra Gud? Hvordan kan vi erkjenne vår avhengighet av Gud? Klassemedlemmene kan dele hvordan de har blitt styrket av Herrens Ånd og kraft fordi de var ydmyke.

  • Kirkens medlemmer som er beskrevet i Helaman 3:33–34 forfulgte andre medlemmer av Kirken. På grunn av sin stolthet undertrykte de de fattige og begikk alle slags andre synder (se Helaman 4:11–13). Vurder å lese sammen Helaman 3:33–34 og 4:11–13 og be klassemedlemmene om å drøfte på hvilke måter vi kan vise større vennlighet og respekt overfor andre, innbefattet våre søsken i Kirken som kanskje er annerledes enn oss. Du kan også be klassemedlemmene om å tenke på noen de kjenner som kanskje lider på grunn av andres uvennlige handlinger og grunne på hvordan de kan styrke og oppmuntre denne personen.

Helaman 3:33–35

Helliggjørelse kommer ved at vi gir vårt hjerte til Gud.

  • Helaman 3:33–35 kan gi stor trøst til dem i klassen din som opplever “forfølgelser … [eller] mange lidelser” (vers 34). Du kan kanskje be klassemedlemmene om å granske disse versene for å finne råd som de kan gi til noen som blir forfulgt. Eller kanskje klassemedlemmene kan dele hvordan de har funnet “glede og trøst” i vanskelige tider ved å gjøre de tingene som står beskrevet i vers 35.

  • Vurder å be klassen om å studere Helaman 3:33–35 og uttalelsene og henvisningene om å bli helliggjort, i “Ytterligere ressurser.” Hva lærer disse versene og uttalelsene oss om helliggjørelse? Hvordan fører faste og bønn til de velsignelser som står beskrevet i Helaman 3:35? Hvordan gir vi vårt hjerte til Gud? (se Helaman 3:35). Hvordan hjelper dette oss til å bli helliggjort? Du kan også gjøre klar og dele ut noen papirstrimler med en uttalelse eller henvisning fra “Ytterligere ressurser” på hver strimmel, og be klassemedlemmene trekke ut en de vil studere. De kan deretter dele med hverandre det de har lært om helliggjørelse.

Helaman 5:12

Hvis vi gjør Jesus Kristus til vår grunnvoll, kan vi ikke falle.

  • Satan sender “sine mektige vinder” inn i alles liv. Mange i klassen din har allerede opplevd dette, og det kommer sannsynligvis flere stormer i fremtiden. Hva kan du gjøre for å hjelpe klassemedlemmene til å forberede seg til disse stormene ved å bygge sitt liv på Jesus Kristus?

    Du kan gjerne innlede en drøfting ved å vise bilder av templer eller andre bygninger og sammenligne vårt liv med en bygning. Hvilke valg må en bygningsarbeider gjøre? Hvilke valg gjør vi som påvirker hvordan livet vårt blir bygget? Dere kan deretter sammen lese Helaman 5:12 og drøfte hva det betyr å bygge vårt liv på Jesus Kristus. Hvordan kan det å ha ham som grunnvoll påvirke andre valg vi gjør når vi bygger vårt liv?

    Klassemedlemmene kan dele hvordan det å ha Frelseren som sin grunnvoll har hjulpet dem til å motstå livets stormer. Gi klassemedlemmene tid til å grunne på hva slags liv de bygger og hvordan de kan forsikre seg om at de er trygt grunnfestet i Kristus. Historien om Salt Lake tempel i “Ytterligere ressurser” kan være til hjelp i drøftingen.

Helaman 5:14–50

Vår tro blir styrket av “de store bevis [vi har] fått”.

  • En av velsignelsene ved å samles i Søndagsskolen er muligheten til å styrke hverandres tro – akkurat som lamanittene gjorde i Helaman 5:50. Dere kan kanskje kan lese Helaman 5:50 sammen og deretter kan du be klassen identifisere “de ting [lamanittene] hadde hørt og sett” i vers 20–49. Klassemedlemmene kan deretter dele med hverandre noen av de åndelige opplevelsene som har overbevist dem om at evangeliet er sant – selv om de ikke har sett engler eller ildsøyler. Hvilket overbevisende tegn har de sett på Jesu Kristi gjengitte evangelium?

Bilde
lærings-ikon

Oppfordre til å lære hjemme

Helaman 7–12 beskriver hvordan Nephi fikk Herrens tillit og ble gitt stor kraft. Du kan foreslå for klassen at ved å lese disse kapitlene, kan de lære hvordan de kan motta mer av Guds tillit i sitt liv.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Å bli helliggjort gjennom Jesus Kristus.

  • Helliggjørelse er “den prosess som består i å bli fri fra synd – lutret, renset og hellig gjennom Jesu Kristi forsoning” (Veiledning til Skriftene, “Helliggjørelse,” scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

  • “Når vi virkelig har omvendt oss, vil Kristus ta bort skyldbyrden vi bærer for våre synder. Vi kan vite med oss selv at vi har blitt tilgitt og er gjort rene. Den hellige ånd vil bekrefte det for oss. Han er Helliggjøreren. Intet annet vitnesbyrd om tilgivelse kan være større” (Dieter F. Uchtdorf, “Punktet for trygg retur”, Ensign eller Liahona, mai 2007, 101).

  • “Å bli helliggjort ved Kristi blod er å bli ren, plettfri og hellig. Hvis rettferdiggjørelse fjerner straff for tidligere synder, da fjerner helliggjørelse flekken eller virkningene av synden” (D. Todd Christofferson, “Justification and Sanctification,” Ensign, juni 2001, 22).

  • “Når en persons vilje, lidenskaper og følelser er fullkomment underkastet Gud og hans krav, er denne personen helliggjort” (Brigham Young, “Discourse”, Deseret News, sept. 7, 1854, 1).

  • Vi blir helliggjort ved Den hellige ånds kraft på grunn av Jesu Kristi forsoning (se Hebreerne 13:12; Alma 13:10–12; 3 Nephi 27:19–20; Moroni 10:32–33; L&p 76:40–42).

  • Etter at vi er blitt helliggjort, er det fortsatt mulig å falle fra guddommelig nåde (se L&p 20:30–34).

En sikker grunnvoll.

Under oppføringen av Salt Lake tempel ble det funnet store sprekker i stenene i grunnmuren. Selv om det hadde tatt nesten ni år å komme så langt i byggeprosessen, besluttet president Brigham Young at stenene med sprekker i skulle fjernes og erstattes med stener av bedre kvalitet. Det tok ytterligere fem år å fjerne de defekte stenene og bygge opp igjen til bakkenivå. “Jeg vil se dette tempelet bli bygget”, sa president Young, “på en slik måte at det kan stå gjennom tusenårsriket” (“Remarks”, Deseret News, okt. 14, 1863, 97).

Vi kan forbedre vår undervisning

Bær vitnesbyrd om Jesus Kristus. Aminadab følte kanskje ikke at han var den best kvalifiserte personen til å undervise lamanittene om omvendelse og det å ha tro på Kristus (se Helaman 5:35–41). Men han delte det han hadde kunnskap om og hans vitnesbyrd hadde sterk innflytelse. Hva lærer du av dette eksempelet?

Skriv ut