Kom, følg med meg
24.–30. august. Helaman 7–12: “Husk Herren”


“24.–30. august: ‘Husk Herren’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“24.–30. august. Helaman 7–12”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Nephi ber i et tårn i hagen

Illustrasjon av Nephi i et tårn i hagen av Jerry Thompson

24.–30. august

Helaman 7–12

“Husk Herren”

Nephi oppfordret sitt folk til å huske Herren. Du kan gjøre det samme med dem du underviser. Når du leser Helaman 7–12, skriv ned tilskyndelser du får om hvordan du kan hjelpe klassemedlemmene til å huske Herren.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Be klassemedlemmene om å skrive på tavlen noen evangelieprinsipper de fant i Helaman 7–12, sammen med henvisninger til hvor disse prinsippene kan finnes. Deretter kan dere som klasse avgjøre hvilke av disse prinsippene og versene dere vil drøfte.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Helaman 7–11

Profeter åpenbarer Guds vilje til folket.

  • For å hjelpe klassen til å lære om profeters roller og ansvarsoppgaver fra Helaman 7–11, kan dere begynne med å sammen lese innledningen til “Profet” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Klassemedlemmene kan identifisere de av profetenes roller som er nevnt og skrive dem på tavlen. Du kan deretter be klassemedlemmene om å gjennomgå ett kapittel hver fra Helaman 7–11. Be dem se etter hvordan Nephi oppfylte rollene som står oppført på tavlen. Hvordan oppfyller våre levende profeter og apostler disse rollene? Hvordan kan vi oppholde dem i deres ansvarsoppgaver?

  • Hvorfor må profeter noen ganger tale med frimodighet slik Nephi gjorde? La klassemedlemmene lese Helaman 7:11–29 og se etter de advarsler Nephi ga og grunnene til at han måtte være så frimodig da han ga dem. Hvilke profetiske advarsler har inspirert oss til å omvende oss og komme til Herren? I “Ytterligere ressurser” vil du finne en metafor som eldste Neil L. Andersen brukte for å hjelpe oss til å forstå farene ved å ignorere profetiske advarsler.

Helaman 9:1–20; 10:1, 11–15

Tro må bygges på mer enn tegn og mirakler.

  • Én måte å drøfte disse versene på, er å dele klassen inn i to grupper og be hver gruppe om å lese Helaman 9:1–20 og forestille seg at de enten er de fem mennene eller de øverste dommerne. Hva kan disse menneskene ha følt? Hva kan ha påvirket den enkelte gruppe til å reagere forskjellig på den samme mirakuløse profetien? Hvordan kan vi forsikre oss om at mirakler oppbygger våre vitnesbyrd men at de ikke blir det eneste grunnlaget for dem? Hvordan kan vi avgjøre hvorvidt profetenes ord i vår tid er sanne?

Helaman 10:1–12

Herren gir kraft til dem som søker hans vilje og holder hans bud.

  • Beretningen om Herren som velsigner Nephi i Helaman 10 kan inspirere klassemedlemmene til å mer flittig søke og gjøre Herrens vilje. Klassemedlemmene kan lese vers 1–12 og se etter hva Nephi gjorde for å få Herrens tillit og hvordan Herren velsignet ham. De kan deretter dele andre eksempler på personer som “utrettelig” (Helaman 10:4) søkte og gjorde Herrens vilje, enten fra Skriftene eller fra sitt eget liv. Hvordan har Herren velsignet disse personene med kraft til å “kast[e] ned” (Helaman 10:9) symbolske fjell i sitt liv? Gi klassemedlemmene tid til å grunne på måter de bedre kan søke Herrens vilje og holde hans bud.

Helaman 12

Herren ønsker at vi skal huske ham.

  • Mange av klassemedlemmene har inngått pakter om å alltid minnes Jesus Kristus. De kan kanskje dele med hverandre noen ting som hjelper dem å “alltid minnes ham” (Moroni 4:3; L&p 20:77), både i gode og vanskelige tider. Klassemedlemmene kan deretter lete i Helaman 12 etter grunner til at folk har en tendens til å glemme Herren. Hvordan kan vi overvinne tendensene som er beskrevet i dette kapittelet? Hvordan har motgang hjulpet oss til å huske Gud? (se Helaman 11:4–7).

  • For å vise hvilken innsats som kreves for å huske noe, kan du gi klassemedlemmene noen minutter til å se igjennom Helaman 12. Deretter kan du stille dem spørsmål om kapittelet for å se hva de husker. De kan kanskje dele hva de gjør for å huske informasjon når de skal ha en prøve. Hvordan ligner dette på innsatsen som kreves for å “huske Herren”? (Helaman 12:5). Hvordan er det forskjellig? Be klassen finne et vers eller et uttrykk fra Helaman 12 som de kan ha stående fremme i hjemmet sitt eller lære utenat for å minne dem på å huske Guds godhet og kraft.

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å oppmuntre klassemedlemmene til å lese Helaman 13–16, kan du påpeke at lamanitten Samuels profetier om hendelser i tilknytning til Frelserens fødsel og korsfestelse kan sammenlignes med hendelser i vår tid som vil gå forut for Frelserens annet komme.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Lytt til profetenes veiledning.

Eldste Neil L. Andersen delte følgende erfaring:

“De som velger å tjene Herren, vil alltid lytte oppmerksomt og individuelt til profeten …

Jeg vil illustrere det med en erfaring. Familien vår bodde mange år i Florida. Siden det er mye sandjord i Florida, brukes et bredbladet gress vi kaller St. Augustine på plenene der. En fryktelig fiende av plenene i Florida er et lite brunt insekt som kalles jordkreps.

En kveld mens naboen og jeg sto på trappen til huset vårt, la han merke til et lite insekt på tur over fortauet. ‘Det er best du sprayer plenen din’, advarte han. ‘Der går en jordkreps.’ Jeg hadde sprayet plenen med insektmiddel bare noen uker tidligere, og jeg følte ikke at jeg hadde tid og penger til å gjøre det om igjen så snart.

I lyset neste morgen undersøkte jeg plenen nøye. Den var frodig og vakkert grønn. Jeg kikket ned i gresset for å se om jeg kunne se noen av de små insektene. Jeg så ingen. Jeg husker at jeg tenkte. ‘Nå vel, kanskje den lille jordkrepsen bare passerte gjennom hagen min på vei til naboens’ …

Men historien fikk en sørgelig ende. Jeg kom ut av døren en morgen, omkring ti dager etter samtalen med naboen. Jeg ble sjokkert, for det måtte ha skjedd over natten, og plenen var full av brune flekker. Jeg sprang til hagesenteret og kjøpte insektmiddel, som jeg straks sprayet med, men det var for sent. Plenen var ødelagt, og for at den skulle bli som før, krevdes det et nytt lag med jord, mange timers arbeid og et stort utlegg.

Naboens advarsel var avgjørende for plenens velferd. Han så ting som jeg ikke kunne se. Han visste noe som jeg ikke visste. Han visste at jordkrepsen lever under jorden og er aktiv bare om natten, så mine inspeksjoner om dagen hadde ikke mye for seg. Han visste at jordkreps ikke spiser bladene på gresset, men finner næring i røttene. Han visste at disse små tommelange skapningene kunne spise en stor del av røttene før jeg ville kunne se virkningen ovenfra. Jeg betalte en høy pris for min selvgode selvstendighet …

Det finnes åndelige jordkreps som undergraver våre beskyttelsesmurer og angriper oss der vi er svakest. Mange av disse ugudelighetens insekter virker små, til tider nesten usynlige …

La oss ikke følge mønsteret jeg brukte da jeg skulle ta meg av jordkrepsene i Florida. La oss aldri ignorere advarsler. La oss aldri være selvgode i vår selvstendighet. La oss alltid lytte og lære i ydmykhet og tro, ivrige etter å omvende oss om det skulle være nødvendig” (“Profeter og jordkreps”, Liahona, jan. 2000, 18–20).

Vi kan forbedre vår undervisning

Uttrykk kjærlighet. “Avhengig av omstendighetene kan det å uttrykke kjærlighet til dem du underviser, bety å gi dem oppriktige komplimenter, vise interesse for livet deres, lytte oppmerksomt til dem, engasjere dem i leksjonen, utføre tjeneste for dem eller ganske enkelt hilse hjertelig på dem når du ser dem” (Undervisning på Frelserens måte, 6).

Skriv ut