Kom och följ mig
19–25 oktober. 3 Nephi 27–4 Nephi: ”Det kunde … inte finnas något lyckligare folk”


”19–25 oktober. 3 Nephi 27–4 Nephi: ’Det kunde … inte finnas något lyckligare folk’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Mormons bok 2020 (2020)

”19–25 oktober. 3 Nephi 27–4 Nephi”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2020

Bild
Jesus ber tillsammans med nephiterna

Kristi bön, av Derek Hegsted

19–25 oktober

3 Nephi 274 Nephi

”Det kunde … inte finnas något lyckligare folk”

Bästa sättet att förbereda dig för att undervisa är genom personliga studier av 3 Nephi 274 Nephi. Lärosatserna och uppslagen i det här lektionsförslaget kan hjälpa dig svara på de andliga maningar du får när du studerar.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Ett sätt att uppmuntra klassdeltagarna att berätta om insikter de har fått under sina personliga studier är att be dem hitta en psalm som handlar om en sanning de lärde sig i 3 Nephi 274 Nephi. De kan berätta om psalmerna de hittade, och förklara hur de hänger ihop med sanningarna i skrifterna.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

3 Nephi 27:1–22

Jesu Kristi kyrka är uppkallad efter hans namn och är byggd på hans evangelium.

  • Ett samtal om kyrkans namn kan fördjupa klassdeltagarnas uppskattning för sitt medlemskap i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Fundera på att be klassdeltagarna göra en lista över namn på olika organisationer och beskriva vad namnen säger oss om de olika organisationerna. Eleverna kan sedan läsa 3 Nephi 27:1–12 och leta efter vad Frälsaren lärde om hans kyrkas namn. De kan också berätta vad det betyder för dem att vara medlemmar i Kristi kyrka. Vad betyder det att ta på oss hans namn?

  • Här är ett annat sätt att tala om vikten av namnet på Frälsarens kyrka. Efter att ha samtalat om sanningarna ni fann i 3 Nephi 27:1–22 kan ni skriva kyrkans fullständiga namn på tavlan. Sedan kan klassdeltagarna välja ut ord i namnet och föreslå hur varje ord hjälper oss veta vilka vi är eller vad vi tror på. President M. Russell Ballards uttalande i ”Övriga resurser” kan vara till hjälp. Varför är det viktigt att använda kyrkans namn när vi berättar vad vi tror på för andra?

  • När Frälsaren hade undervisat om att hans kyrka måste vara ”byggd på [hans] evangelium” (3 Ne. 27:10), beskrev han vad hans evangelium är. Du kanske kan be klassdeltagarna berätta hur de skulle förklara för en vän vad evangeliet är. Sedan kan du be dem söka igenom 3 Nephi 27:13–22 och leta efter hur Frälsaren definierade sitt evangelium. Hur skulle vi sammanfatta vad Frälsaren sa? När vi studerar Frälsarens definition av evangeliet, vad får vi då för insikter i hur vi ska leva efter evangeliet i våra dagliga liv?

3 Nephi 29–30

Mormons bok är ett tecken på att Guds verk i de sista dagarna uppfylls.

  • Ni skulle kunna börja ett samtal om 3 Nephi 29–30 genom att tala om tecken. Klassdeltagarna kan till exempel nämna tecken på att en storm är på väg eller på att årstiderna växlar. Sedan kan de läsa 3 Nephi 29:1–3 för att få reda på vad som kännetecknas av att Mormons bok, som Mormon kallade ”dessa uppteckningar”, kom fram (se även 3 Ne. 21:1–7). Vilket budskap gav Herren i 3 Nephi 29:4–9 till dem som ”föraktar” eller ”förnekar” Guds verk i de sista dagarna? Hur stärker dagliga studier i Mormons bok vår tro på det som andra människor ”föraktar” eller ”förnekar” i vår tid? Du kanske vill be klassdeltagarna läsa Herrens inbjudan i 3 Nephi 30 och berätta hur Mormons bok har hjälpt dem ta emot den här inbjudan.

4 Nephi

Omvändelse till Jesus Kristus och hans evangelium leder till enighet och glädje.

  • Redogörelsen i 4 Nephi illustrerar den glädje som kan komma in i våra liv – som enskilda, som familjer och som församling eller stav – när vi strävar efter att bli mer fullständigt omvända till Jesus Kristus. Fundera på att be eleverna söka igenom 4 Nephi 1:1–18 och skriva upp på tavlan vilka välsignelser människorna fick uppleva när de alla hade omvänt sig till Herren. Hur påverkade deras omvändelse deras sätt att behandla varandra? Klassdeltagarna kan berätta om hur evangeliet har fört med sig liknande välsignelser till deras familjer eller deras församling. För att hjälpa klassdeltagarna förstå hur var och en av oss kan leva mer som människorna i 4 Nephi och hur vi kan bidra till större enighet och glädje bland människorna omkring oss kan du läsa uttalandet av äldste D. Todd Christofferson i ”Övriga resurser”. Klassdeltagarna kan bedöma sina personliga ansträngningar på de tre områden äldste Christofferson beskrev.

  • Folket i Mormons bok hade delat upp sig i nephiter och lamaniter (och många andra sorters ”-iter”), men efter Frälsarens verksamhet bland dem försvann den här uppdelningen. När ni har läst igenom 4 Nephi 1:17 tillsammans kanske klassdeltagarna kan delge varandra sina tankar om vilken sorts ”-iter” eller andra grupper det finns i vårt samhälle i dag. Vad kan vi göra för att övervinna den här sortens uppdelningar och i sanning bli ”ett, Kristi barn” (v. 17)?

  • Vad kan klassdeltagarna lära sig av förfallet av det Sion-samhälle som beskrivs i 4 Nephi? Du kan be dem söka igenom 4 Nephi 1:19–34 och leta efter vad som gjorde slut på den glädje och enighet folket upplevde under nästan 200 år efter Frälsarens besök. Vilka sanningar i de här verserna kan hjälpa oss urskilja inställningar och beteenden som behöver förändras i våra liv och i vårt samhälle?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Mormon 1–6 beskriver de tragiska händelser som ledde till det nephitiska folkets förintelse. För att uppmuntra klassdeltagarna att läsa de här kapitlen kan du be dem leta efter sådant hos nephiterna som vi ser hända i vår tid.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Kristi kyrkas namn.

President M. Russell Ballard sa:

”Jag har tänkt mycket på varför Frälsaren gav det sju ord långa namnet till sin återställda kyrka. Det kanske känns långt, men om vi tänker på vad det berättar om kyrkan så blir det plötsligt underbart kortfattat, rakt på sak och tydligt. Kan man beskriva den på ett mer direkt och tydligt sätt och samtidigt uttrycka det med så få ord?

Varje ord förtydligar något och är oumbärligt. Den bestämda artikeln som används på engelska syftar på den återställda kyrkans unika position bland världens religioner.

Orden Jesu Kristi Kyrka förkunnar att det är hans kyrka [se 3 Nephi 27:8]. …

Av Sista Dagars förklarar att det är samma kyrka som Jesus Kristus upprättade under sin jordiska verksamhet, men att den har återställts i dessa sista dagar. Vi vet att det skedde en avvikelse, eller ett avfall, och att det därför var nödvändigt att återställa hans sanna och fullständiga kyrka i vår tid.

Heliga innebär att dess medlemmar följer honom och försöker göra hans vilja, håller hans bud och förbereder sig för att återigen leva tillsammans med honom och vår himmelske Fader i framtiden. Heliga syftar helt enkelt på dem som försöker leva helgade liv genom att ingå förbund att följa Kristus” (”Betydelsen av ett namn”, Liahona, nov. 2011, s. 80).

Vad krävs för att bygga Sion?

Äldste D. Todd Christofferson lärde: ”Sion är Sion tack vare invånarnas karaktär, egenskaper och trofasthet [se Mose 7:18]. … Om vi ska kunna etablera Sion i våra hem, våra grenar, församlingar och stavar måste vi nå upp till denna norm. Vi måste 1) vara av ett hjärta och ett sinne, 2) enskilt och kollektivt bli ett heligt folk, samt 3) sörja för de fattiga och behövande så väl att vi får bort fattigdomen bland oss. Vi kan inte vänta tills Sion kommer för att detta ska ske – Sion kommer endast när detta sker” (”Kom till Sion”, Liahona, nov. 2008, s. 38).

Förbättra vår undervisning

Använd olika undervisningsmetoder. Det är lätt att vänja sig vid en särskild undervisningsmetod, men olika undervisningsmetoder når olika klassdeltagare. Tänk på undervisningsmetoder du har använt den senaste tiden. Har du använt berättelser, åskådningsundervisning, bilder och så vidare? (Se Undervisa på Frälsarens sätt,s.7.)

Skriv ut