Kom och följ mig
26 oktober–1 november. Mormon 1–6: Jag önskar att jag kunde förmå alla att omvända sig


”26 oktober–1 november. Mormon 1–6: Jag önskar att jag kunde förmå alla att omvända sig”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Mormons bok 2020 (2020)

”26 oktober–1 november. Mormon 1–6”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2020

Bild
Mormon skriver på guldplåtar

Mormon gör ett sammandrag av plåtarna, av Tom Lovell

26 oktober–1 november

Mormon 1–6

Jag önskar att jag kunde förmå alla att omvända sig

När du studerar Mormon 1–6, sök då efter sanningar som kan hjälpa dina elever att hålla sig trofasta under ogudaktiga tider, som Mormon gjorde.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Ibland känner sig klassdeltagarna tveksamma till att berätta om sina insikter eftersom de inte har haft tid på sig att ordna sina tankar. För att hjälpa dem med det kan du ge dem några minuter att skriva ner de insikter de fick när de studerade Mormon 1–6 hemma, och sedan be dem berätta för varandra.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Mormon 1–6

Vi kan leva rättfärdigt trots ogudaktigheten omkring oss.

  • Många av dina elever kan förstå Mormons upplevelse av att försöka leva rättfärdigt i en ogudaktig värld. De kanske kan berätta vad de lärde sig av Mormons föredöme. För att underlätta samtalet kan du be klassdeltagarna hitta verser som visar på Mormons egenskaper och göra en lista över dessa egenskaper på tavlan (se till exempel Morm. 1:2–3, 15–16; 2:1, 23–24 och 3:1–3, 12, 17–22). Hur kan de här egenskaperna ha hjälpt Mormon förbli andligt stark? Hur kan de hjälpa oss bli mera som Mormon?

    Bild
    nephiter och lamaniter strider mot varandra

    Strid, av Jorge Cocco

  • Mormon skrev ofta direkt till människor i vår tid. Vad kan vi lära oss av hans ord till oss i Mormon 3:17–22 och 5:10–24? Ge var och en av klassdeltagarna ett papper med rubriken ”Mormons råd till oss” överst, och uppmuntra dem att hitta budskap i de här verserna som är relevanta i vår tid. Hur kan vi tillämpa Mormons råd för att hålla oss andligt starka i dagens värld?

  • Om du undervisar ungdomar kan du använda Mormons föredöme för att hjälpa dem förstå att de kan vara rättfärdiga ledare när de är unga. Om du undervisar vuxna kan du använda hans föredöme för att inleda ett samtal om möjligheter att hjälpa ungdomar vara goda ledare. För att inleda samtalet kan du be några av eleverna att gå igenom Mormon 1 och andra att gå igenom Mormon 2 och notera de tillfällen att leda Mormon fick i tidiga år. Vilka egenskaper hade han som gjorde honom till en stor ledare? Klassdeltagarna kan berätta om exempel de har sett på rättfärdiga barns och ungdomars kraftfulla inflytande. De kan också tala om tillfällen de, eller unga människor som de känner, har att vara ledare med den sortens egenskaper som Mormon hade.

Mormon 2:10–15

Omvändelse kräver ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande.

  • För att lära sig om skillnaden mellan den sorg som leder till omvändelse och den sorg som inte gör det kanske ni kan läsa Mormon 2:10–15 tillsammans och samtala om frågor som de här: Vilken roll spelar ”sorg” i omvändelsen? Vad är skillnaden mellan ”sorg … till omvändelse” och ”de fördömdas sorg”? Vilken inställning och vilket beteende kan hjälpa oss ha ”ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande”?

Mormon 3:12

Vi kan älska andra även om vi inte håller med om deras beslut.

  • Liksom Mormon umgås många av dina klassdeltagare på nära håll med människor som inte delar deras tro. Hur kan du använda Mormons upplevelser för att undervisa klassdeltagarna om att älska andra trots åsiktsskillnader? Ni kanske kan läsa Mormon 3:12 tillsammans och samtala om tillfällen då Mormon visade kärlek mot dem som förkastade hans budskap och medvetet gjorde uppror mot Gud (se till exempel Morm. 1:16–17 och 2:12). Vilka upplevelser kan klassdeltagarna berätta om ur sina egna liv av att älska dem som inte delar deras tro eller värderingar? Uttalandet av president Dallin H. Oaks i ”Övriga resurser” ger ytterligare råd.

Mormon 6:17

Jesus Kristus står med öppna armar för att ta emot oss.

  • För dem som kanske inte har något hopp om att bli förlåtna för sina synder kan Mormons beskrivning av att Frälsaren står ”med öppna armar för att ta emot er” vara tröstande. Fundera på att läsa Mormon 6:17 tillsammans och visa en bild på Jesus Kristus med armarna utsträckta (som exempelvis Evangeliebilder, nr 66). Vad lär oss den här versen om Frälsarens önskan att hjälpa oss? Ni kan också sjunga en psalm tillsammans som har ett liknande budskap, till exempel ”Kommen till Herren”, (Psalmer, nr 80). Du kan också berätta om president Russell M. Nelsons erfarenhet i ”Övriga resurser” och be klassdeltagarna samtala om hur vi kan hjälpa andra att inse att omvändelse är möjligt.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Du kan be klassdeltagarna fundera över vad de skulle skriva i ett brev till människor i framtiden. I Mormon 7–9 läser vi det Mormon och Moroni skrev för många hundra år sedan till människor i vår tid.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Älska andra som tror annorlunda.

President Dallin H. Oaks förklarade:

”Vi [bör] alla följa evangeliets lära att älska vår nästa och undvika stridigheter. Kristi efterföljare bör vara föredömen i fråga om hövlighet. Vi bör älska alla, lyssna uppmärksamt och intressera oss för deras uppriktiga övertygelser. Även om vi inte håller med dem borde vi aldrig vara ovänliga. Vårt ställningstagande och vår kommunikation ska inte vara stridslysten. Vi bör klokt förklara och driva vår ståndpunkt och begagna vårt inflytande. När vi gör det ber vi andra att inte stöta sig på vår uppriktiga religiösa övertygelse och på vårt utövande av religionsfriheten. Vi uppmuntrar oss alla att följa Frälsarens gyllene regel: ’Allt vad ni vill att människorna ska göra för er, det ska ni också göra för dem’ (Matt. 7:12).

När vår ståndpunkt inte segrar bör vi vänligt acceptera den ofördelaktiga utgången och visa hövlighet mot våra motståndare” (”Att älska andra och leva med olikheter”, Liahona, nov. 2014, s. 27).

Omvändelse är möjlig.

President Russell M. Nelson delgav följande upplevelse:

”I fjol när äldste David S. Baxter och jag körde till en stavskonferens stannade vi till vid en restaurang. När vi sedan återvände till bilen möttes vi av en kvinna som ropade på oss. … Hon frågade oss om vi var äldster i kyrkan. Vi svarade ja. Nästan utan förbehållsamhet berättade hon om sitt tragiska liv, fyllt av synd. Nu, endast 28 år gammal, var hon förtvivlad. Hon kände sig värdelös och hade inget att leva för. När hon talade började hennes vackra själ visa sig. Med tårar i ögonen frågade hon om det fanns något hopp för henne, någon väg ut ur hennes hopplöshet.

’Ja’, svarade vi, ’det finns hopp. Hopp hör samman med omvändelse. Du kan förändra dig. Du kan komma ”till Kristus och bli [fullkomnad] i honom” [se Moro. 10:32].’ Vi uppmanade henne att inte skjuta upp det [se Alma 13:27; 34:33]. Hon grät ödmjukt och tackade oss uppriktigt.

När äldste Baxter och jag fortsatte vår resa begrundade vi det som hade hänt. Vi mindes rådet som Aron gav en förtvivlad själ när han sa: ’Om du vill omvända dig från alla dina synder och böja knä inför Gud och åkalla hans namn i tro … då ska du få det hopp du önskar’ [Alma 22:16]. …

För den 28-åriga kvinnan i syndens träsk och för var och en av oss förkunnar jag att omvändelsens ljuvliga välsignelse är möjlig. Den kommer genom fullständig omvändelse till Herren och hans heliga verk.”

Dessutom sa president Nelson: ”Vi minns också det syndfulla folket under deras bekymrade ledare Mormons ledning, som skrev: ’Men se, jag var utan hopp, för jag kände till de Herrens domar som skulle drabba dem. För de omvände sig inte från sin ondska utan kämpade för sina liv utan att åkalla den Varelse som skapat dem’ (Morm. 5:2)” (”Sann omvändelse”, Liahona, maj 2007, s. 102, 104).

Förbättra vår undervisning

Andlig tillväxt sker i hemmet. Dina elever spenderar 165 timmar i veckan någon annanstans än i kyrkan. Under den tiden har de egna andliga upplevelser som undervisar dem om evangeliet. Ställ frågor som uppmuntrar dem att berätta om det de har lärt sig under veckan för varandra och för sina familjer (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 18).

Skriv ut