Kom och följ mig
23–29 november. Ether 12–15: ”Genom tro fullbordas allting”


”23–29 november. Ether 12–15: ’Genom tro fullbordas allting’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Mormons bok 2020 (2020)

”23–29 november. Ether 12–15”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2020

Bild
Ether går in i en grotta

Ether gömmer sig i en håla i klippan, av Gary Smith

23–29 november

Ether 12–15

”Genom tro fullbordas allting”

Ändamålet med det här lektionsförslaget är inte att bestämma vad som ska ske i klassrummet. Det är ett tillägg till – inte en ersättning för – personlig uppenbarelse. Låt Anden vägleda dina personliga studier och din förberedelse, och se sedan efter om aktiviteterna i det här lektionsförslaget kan hjälpa klassdeltagarna att upptäcka och prata om de viktiga principer som finns i Ether 12–15.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

För att hjälpa klassdeltagarna berätta vad de har lärt sig av sina personliga studier eller studier med familjen kan du skriva ofullständiga meningar på tavlan, som ”Jag har lärt mig att …” ”Jag har ett vittnesbörd om att …” och ”Jag har upplevt …”. Be klassdeltagarna nämna något från Ether 12–15 som kan fylla i en av de ofullständiga meningarna på tavlan.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Ether 12:2–22

Vi kan få ett vittnesbörd om sanning när vi utövar tro på Jesus Kristus.

  • För att hjälpa klassdeltagarna begrunda vad det innebär att utöva tro på Jesus Kristus kan du fråga dem vilka bilder eller ord de kommer att tänka på när de hör ordet utöva. (Ni kan även slå upp ordet i en ordbok.) När vi utövar en sport, hur påverkar det våra kroppar? Hur kan vi tillämpa den här principen på tron? På vilka sätt kan vi ”utöva tro” på Kristus? Klassdeltagarna kan söka i Ether 12:2–22 och samtala om hur de människor som omnämns i de här verserna utövade tro. Hur kan vi följa deras föredöme? Enligt de här verserna, vad blir följden av att utöva tro på Jesus Kristus?

  • De exempel på tro som beskrivs i Ether 12:7–22 utgör en bra genomgång av de inspirerande berättelser ni har studerat tillsammans i Mormons bok. Klassdeltagarna kanske kan berätta om andra exempel på tro och vad de lärt sig av dem (några finns i Hebreerbrevet 11). De kan också berätta om exempel från sin släkthistoria eller sina egna liv. Hur har de här exemplen stärkt deras tro på Jesus Kristus och vår himmelske Fader?

  • Ether 12 är fullt av insikter och sanningar om tro. Klassdeltagarna kanske kan hitta verser i det här kapitlet som undervisar dem om tro. De kan sedan skriva det de hittade på tavlan.

Ether 12:1–9, 28, 32

Tro leder till att vi ”hoppas på en bättre värld”.

  • Kan någon i klassen förklara varför ett ankare är viktigt i en båt? Du kan visa en bild på en båt och ett ankare (eller rita ett på tavlan) och prata om vad som händer en båt som inte har ett ankare. Vad händer med oss när vi inte har något hopp? Klassdeltagarna kan sedan läsa Ether 12:4 och prata om hur hopp är som ”ett ankare för [våra] själar”. De kan också läsa Ether 12:1–9, 28, och 32 och dela med sig av insikter de fick om hopp. Vad bör vi hoppas på (se Eth. 12:4; Moro. 7:41; se även Joh. 16:33)?

Ether 12:23–29

Genom Jesu Kristi nåd kan det svaga bli starkt.

  • För att hjälpa klassdeltagarna göra de sanningar om svaghet och styrka Moroni undervisar om i Ether 12 mer personliga kan du be dem tänka på någon som kanske känner sig missmodig på grund av sin svaghet. Be sedan klassdeltagarna söka igenom Ether 12:23–29 för att hitta budskap som kan hjälpa den personen. Om Moroni var här i dag, vad skulle han kunna säga för att uppmuntra honom eller henne? Klassdeltagarna kan också berätta om upplevelser i deras egna liv då Frälsaren har hjälpt dem ”så att det svaga [blev] starkt för dem” (Eth. 12:27). På vilket sätt skiljer sig den här förändringen från de ansträngningar att förbättra sig man kan göra utan att förlita sig på Frälsaren? För mer om det här ämnet, se uttalandet av president Henry B. Eyring i ”Övriga resurser”.

  • Moronis upplevelse är en av många i skrifterna som visar hur Frälsarens nåd kan göra våra svagheter till styrkor. Det kan vara till hjälp att dela upp klassen i grupper, ge varje grupp i uppgift att välja ut en person i skrifterna som hade en svaghet, och samtala om hur Herren gjorde den personen stark. Några exempel föreslås i ”Övriga resurser”. Du kan också föreslå att klassdeltagarna går igenom definitionen av nåd i Handledning för skriftstudier, ”Nåden” eller Stå fast i din tro (s. 105–107). På vilket sätt illustrerar de exempel ur skrifterna som klassdeltagarna studerade kraften i Frälsarens nåd? Hur kan vi inbjuda den här kraften i våra liv?

  • Det är vanligt att vi jämför våra egna svagheter med det vi ser som andras styrkor. Till och med Moroni kände att han kom till korta jämfört med Jareds bror (se Eth. 12:24). Varför är det farligt att jämföra oss själva med andra? Enligt Ether 12:26–27, hur vill Herren att vi ska se våra svagheter (se även uttalandet av president Henry B. Eyring i ”Övriga resurser”)? Hur vill han att vi ska se andras svagheter (se Eth. 12:26)?

Ether 13–15

Att förkasta profeterna medför andlig fara.

  • Med tanke på de viktiga sanningar som undervisas i Ether 12 kanske du väljer att inte lägga så mycket lektionstid på kapitel 13–15. Det kan ändå vara bra att be en elev att helt kort sammanfatta vad som händer i de här kapitlen. För att hjälpa klassdeltagarna hitta meningsfulla budskap i den här redogörelsen kan du be dem fylla i meningen ”Sålunda ser vi …” med något de lärde sig av jarediternas fall. På vilket sätt liknade deras fall nephiternas fall (se till exempel Eth. 15:19 och Moro. 8:28)? Vad vill Herren att vi ska lära oss av de här redogörelserna, och vad kan vi göra för att undvika att drabbas av jarediternas öde? Klassdeltagarna kan också titta på hur Ethers bok hänger ihop med Omni 1:19–22, Mosiah 8:8 och Mosiah 28:11–18.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Under veckan som kommer börjar klassdeltagarna studera Moronis bok. De kan tycka det är intressant att veta att Moroni ursprungligen inte hade planerat att skriva något mer efter Ethers bok, men att han levde längre än han hade väntat sig. Den här veckan börjar de läsa de sista budskap Moroni kände sig inspirerad att skriva ner innan han dog.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Andligt framåtskridande kräver att vi ser våra svagheter.

President Henry B. Eyring talade om Ether 12:27 när han lärde: ”Moroni sa att när han ’hade hört dessa ord blev [han] tröstad’ (Eth. 12:29). De kan vara till tröst för oss alla. De som inte ser sina svagheter utvecklas inte. Din medvetenhet om din svaghet är en välsignelse då den hjälper dig förbli ödmjuk och gör att du fortsätter att vända dig till Frälsaren. Anden inte bara tröstar dig, han är även det medel genom vilken försoningen förändrar din natur. Det svaga blir starkt” (”Min frid lämnar jag efter mig åt er”, Liahona, maj 2017, s. 16).

Exempel: De svaga görs starka.

Förbättra vår undervisning

Undervisa om ”varför”. ”Ibland undrar elever, särskilt ungdomar, hur evangelieprinciper angår dem eller varför de ska lyda vissa bud. Men om de förstår vår himmelske Faders eviga plan för sina barns lycka blir syftet med evangelieprinciper och bud tydligare och deras motivation att lyda ökar” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 20).

Skriv ut