Kom och följ mig
7–13 december. Moroni 7–9: ”Måtte Kristus lyfta dig”


”7–13 december. Moroni 7–9: ’Måtte Kristus lyfta dig’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Mormons bok 2020 (2020)

”7–13 december. Moroni 7–9”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2020

Bild
Moroni skriver på guldplåtar

Minerva Teichert (1888–1976), Moroni: Den siste nephiten, 1949–1951, olja på masonit, 87 x 117 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969

7–13 december

Moroni 7–9

”Måtte Kristus lyfta dig”

Ditt syfte är att hjälpa andra komma närmare Gud, inte bara att hålla en lektion. Förbered dig för Söndagsskolan genom att läsa Moroni 7–9 med dina elever i åtanke och leta efter principer som kan hjälpa dem.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be var och en av klassdeltagarna att gå igenom Moroni kapitel 7, 8, eller 9 och hitta en sanning som känns meningsfull för honom eller henne. Eleverna kan sedan berätta om de sanningar de fann och hur de har välsignat dem.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Moroni 7:3–19

”Det som är av Gud inbjuder och lockar till att ständigt göra gott.”

  • För att bli Kristi lärjungar måste vi kunna skilja mellan gott och ont. Ett samtal om sanningarna i Moroni 7:3–19 kanske kan hjälpa klassdeltagarna att undvika att döma ”orätt” (Moro. 7:18). Som förberedelse för samtalet kan halva klassen söka igenom de här verserna och leta efter det råd Mormon ger om hur man kan urskilja vad som kommer från Gud, och den andra halvan kan leta efter hur man urskiljer vad som kommer från djävulen. Sedan kan de samtala om vad de hittade och nämna exempel på sådant som inbjuder dem till ”att göra gott, och till att älska Gud och att tjäna honom” (Moro. 7:13). Hur kan vi tillämpa Mormons råd i våra dagliga beslut? Hur kan vi göra rättfärdiga val och fortfarande visa kärlek till de människor omkring oss som inte lever efter evangeliet?

  • Många människor undrar: ”Hur kan jag veta om en maning jag får kommer från Gud eller från mina egna tankar?” Du kan skriva upp den här frågan på tavlan och be klassdeltagarna att söka i Moroni 7:13–16 efter principer som kan hjälpa till att besvara den här frågan. Hur kan de här verserna hjälpa oss känna igen gudomlig inspiration? Det kan hjälpa att förklara att ”Kristi Ande”, som också kallas Kristi ljus, syftar på vårt samvete. Uttalandet av president Gordon B. Hinckley i ”Övriga resurser” och videon ”Ljusets mönster: Att urskilja ljuset” [Patterns of Light: Discerning Light] på ChurchofJesusChrist.org kan också vara till hjälp.

Moroni 7:21–48

Jesu Kristi efterföljare söker tro, hopp och kärlek.

  • För att hjälpa dina elever att bättre förstå sambanden mellan tro, hopp och kärlek kan du visa dem en pall med tre ben (eller en bild på en sådan) och be klassdeltagarna fundera på hur tro, hopp och kärlek är som de här tre benen (se president Dieter F. Uchtdorfs uttalande i ”Övriga resurser”). Sedan kan du be dem välja en av de här egenskaperna och leta efter vad Mormon lär om den i Moroni 7:21–48. Samtala om frågor som följande: Varför behöver vi tro och hopp för att få kärlekens gåva? Hur länkar var och en av de här egenskaperna oss samman med Jesus Kristus? Varför är de här egenskaperna nödvändiga för en Jesu Kristi lärjunge? Vad skulle hända oss om vi förlorade vårt hopp? Vår tro? Vår kärlek? Be klassdeltagarna ägna några minuter åt att skriva ner de intryck de har fått.

Moroni 8:4–21

När vi förstår den rätta läran hjälper det oss göra rätta val.

  • Din klass kanske inte behöver samtala om varför det är fel att döpa spädbarn, men Mormons ord angående det här ämnet kan hjälpa dem se faran med falska läror rent generellt. För att visa hur Mormons bok ”[vederlägger] falska läror” (2 Ne. 3:12) kan du be klassdeltagarna att läsa Moroni 8:4–21 i grupper eller enskilt. Hälften av dem kan leta efter lärosatser som Mormon kände att folket inte förstod, bland annat Jesu Kristi försoning (se v. 20) och ansvarighet (se v. 10). Den andra hälften av klassen kan leta efter följderna av folkets brist på insikt. Varje grupp kan sedan berätta för resten av klassen vad de har hittat. Vad lär de här verserna om vikten av att lära oss och leva efter den sanna läran? Var finner vi riktiga förklaringar av Kristi lära? Hur kan vi se till att vi har förstått läran rätt?

  • Din klass kanske skulle ha nytta av att följa Mormons föredöme i att hjälpa någon göra bättre val genom att undervisa dem om den rätta läran. Du kan be klassdeltagarna tänka på någon i skrifterna som gjorde ett felaktigt val. Vilken doktrinär sanning skulle kunna hjälpa den personen att undvika att göra det felaktiga valet igen? Ge klassdeltagarna några minuter att hitta skriftställen eller uttalanden från den senaste generalkonferensen som skulle ha hjälpt personen att förstå den doktrinära sanningen. Be dem sedan berätta vad de har hittat.

Moroni 9:25–26

Vi kan finna hopp i Kristus oavsett våra omständigheter.

  • Mormons sista upptecknade budskap till sin son i Moroni 9:25–26 kan hjälpa klassdeltagarna finna hopp i Kristus, även i situationer som verkar hopplösa. Du kanske kan börja genom att be klassdeltagarna berätta om anledningar till att Moroni kan ha känt sig missmodig. Sedan kan de läsa de här verserna och göra en lista på tavlan över sanningar som Mormon uppmanade Moroni att fokusera på. Hur kan samma sanningar ”lyfta [oss]” i vår tid? Klassdeltagarna kan också berätta om exempel på Guds ”barmhärtighet och tålmodighet” som de har bevittnat. Eller så kan de delge varandra förslag på hur vi kan behålla Frälsaren och hans evangelium ”i [vårt] sinne för evigt” även när vi står inför missmod (v. 25).

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

För att uppmuntra eleverna att läsa Moroni 10 kan du föreslå att det kan utgöra det perfekta tillfället att reflektera över hur de har fått ett förnyat vittnesbörd om Mormons boks äkthet när de har studerat den under det gångna året.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Kommer det från Anden?

Som svar på frågan ”Hur känner vi igen Andens maningar?” citerade president Gordon B. Hinckley Moroni 7:13 och sa: ”Jag tycker inte att det är svårt. … Övertygar det dig att göra gott, att stå upp och göra det rätta, att vara vänlig, att vara generös? Då är det Guds Ande” (Teachings of Gordon B. Hinckley [1997], s. 260–261).

Tro, hopp och kärlek.

President Dieter F. Uchtdorf jämförde tro, hopp och kärlek med en pall med tre ben och förklarade att de här tre dygderna ”stabiliserar vårt liv oberoende av vilka skrovliga eller ojämna underlag vi ställs inför. …

Tro, hopp och kärlek kompletterar varandra och om en av dem växer, växer också de andra. Hopp kommer av tro, för utan tro kan det inte finnas något hopp. Likaså kommer tro av hopp, för tro är ’övertygelse om det man hoppas’.

Hoppet är av avgörande betydelse för både tro och kärlek. När vår tro urholkas av olydnad och besvikelser, när vi skjuter något på framtiden, finns hoppet där för att stötta vår tro. När besvikelse och otålighet sätter kärleken på prov, stärker hoppet våra föresatser och manar oss till omsorg om våra medmänniskor utan att förvänta oss någon belöning. Ju klarare vårt hopp, desto större vår tro. Ju starkare vårt hopp, desto renare vår kärlek” (”Hoppets oändliga kraft”, Liahona, nov. 2008, s. 21, 23–24).

”Kristi rena kärlek.”

Äldste Jeffrey R. Holland föreslog två möjliga innebörder av uttrycket ”Kristi rena kärlek”:

”En … är det slags barmhärtiga, förlåtande kärlek som Kristi lärjungar bör ha till varandra.

[En annan innebörd är] Kristi osvikliga, absoluta och försonande kärlek till oss. … Utan denna kärlek – hans rena kärlek till oss – skulle vi inte vara någonting” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], s. 336).

Förbättra vår undervisning

Hjälp eleverna utveckla andligt oberoende. ”När du undervisar, hjälp då [klassdeltagarna] att själva upptäcka evangeliesanningar. … När de har frågor är det ibland bättre att lära dem hur de ska hitta svaren själva, i stället för att genast besvara frågorna” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 28). Du kan till exempel visa eleverna resurser som Evangelieämnen (Gospel Topics)topics.ChurchofJesusChrist.org, som innehåller information om många olika ämnen.

Skriv ut