Kom och följ mig
14–20 december. Moroni 10: ”Kom till Kristus och bli fullkomnade i honom”


”14–20 december. Moroni 10: ’Kom till Kristus och bli fullkomnade i honom’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Mormons bok 2020 (2020)

”14–20 december. Moroni 10”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2020

Bild
Jesus visar sig för nephiterna

Så att ni ska kunna veta, av Gary L. Kapp

14–20 december

Moroni 10

”Kom till Kristus och bli fullkomnade i honom”

Klassdeltagarna kan ha haft meningsfulla upplevelser när de har läst Mormons bok i år. Använd dig av de här upplevelserna för att uppmuntra alla i klassen att studera skrifterna.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Du kan be klassdeltagarna tänka sig att Moroni är på besök i klassen. Vad skulle de säga till honom om det han skrev i Moroni 10? Finns det några verser som betyder extra mycket för dem? De kanske kan berätta om upplevelser de har haft av de här verserna.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Moroni 10:3–7

Jag kan få veta sanningen genom den Helige Andens kraft.

  • Klassdeltagarna kan få nya insikter när de studerar Moroni 10:3–5 noggrant. För att hjälpa dem kan du skriva viktiga ord ur de här verserna på olika papperslappar och ge en till varje enskild klassdeltagare eller en grupp klassdeltagare. Be dem begrunda eller samtala om vad deras ord betyder, och vad de kan göra för att tillämpa det i sina liv. Sedan kan ni läsa Moroni 10:3–5 tillsammans och stanna till när ni kommer till några ord som stod på en av lapparna, så att klassdeltagaren som fick den kan berätta om sina tankar.

  • För att uppmuntra klassdeltagarna att berätta om upplevelser de har haft när de har handlat efter Moronis uppmaning i de här verserna kan du be dem tänka sig att de försöker uppmuntra en vän eller familjemedlem att få ett vittnesbörd om Mormons bok. Hur kan de använda Moroni 10:3–5? Vilka upplevelser kan de berätta om? Hur kan vi hjälpa andra förstå vad det innebär att veta något ”genom den Helige Andens kraft” (Moro. 10:5)?

Moroni 10:8–25

”Förneka inte Guds gåvor.”

  • Varför är uppmaningen att ”inte förneka Guds gåvor” särskilt viktig i de här sista dagarna (Moro. 10:8)? Uppmuntra klassdeltagarna att begrunda den här frågan medan de läser Moroni 10:8–18. För att stärka klassdeltagarnas tro på andliga gåvor kan du be dem berätta om exempel på människor som använder var och en av de gåvor som uppräknas i Moroni 10:9–16. Exemplen kan vara från skrifterna, från kyrkans historia eller från deras egna liv. (Exempel ur Mormons bok finns i ”Övriga resurser”.) Ni kan också samtala om hur några av de andliga gåvor som nämns i de här verserna blev synliga i Mormons boks framkomst. Varför är det viktigt att någon som söker få ett vittnesbörd om Mormons bok tror på andliga gåvor? Varför förnekar vi ibland de här gåvorna i våra liv? Hur hjälper de här gåvorna oss att ”komma till Kristus och bli fullkomnade i honom” (se Moro. 10:30–33)?

  • Ett annat sätt att utforska de andliga gåvor som beskrivs i de här verserna är att på tavlan skriva frågor som Vad är andliga gåvor? Vem ges de till? Varför ges de? och Hur tar vi emot dem? Be sedan klassdeltagarna att söka igenom Moroni 10:8–25 för att finna svar. (Uttalandet av president Brigham Young och president Dallin H. Oaks i ”Övriga resurser” kan också vara till hjälp.) Förutom de andliga gåvor som uppräknas i vers 9–16, vilka övriga ”Guds gåvor” har vi fått eller välsignats av (Moro. 10:8)? Du kan också läsa upp vad äldste Bruce R. McConkie lärde: ”Andliga gåvor är oändliga i antal och slag. De som räknas upp i det uppenbarade ordet är endast exempel på det gränslösa utgjutandet av gudomlig nåd som en nåderik Gud ger dem som älskar och tjänar honom” (A New Witness for the Articles of Faith [1985] s. 371).

Moroni 10:30–33

Jag kan fullkomnas genom Jesu Kristi nåd.

  • Vad tror du skulle hjälpa dina elever att ta emot Moronis inbjudan att komma ”till Kristus och bli fullkomnade i honom” (Moro. 10:32)? Ni kanske kan börja med en psalm om det här ämnet, som till exempel ”Kom, följen mig” (Psalmer, nr 79) för att bjuda in Anden till ert samtal, och klassdeltagarna kan berätta om de samband de ser mellan psalmen och de sanningar som finns i Moroni 10:30–33. Vad lär vi oss i de här verserna och den här psalmen om vad det innebär att komma till Kristus? Vad betyder det att vara ”fullkomliga i Kristus”? (Se även L&F 76:50–53, 69.) Berätta hur du känner inför vad det innebär att bli ”fullkomliggjorda genom Jesus” (L&F 76:69) och uppmuntra klassdeltagarna att berätta hur de känner.

  • Eftersom det här är sista gången i år som ni pratar om Mormons bok kanske du vill be klassdeltagarna berätta något om vad de har känt och vad de har lärt sig när de studerade den här boken. För att hjälpa klassdeltagarna göra det kan ni läsa Moroni 10:32–33 tillsammans och be klassdeltagarna ägna några minuter åt att fundera över hur Mormons bok har hjälpt dem komma till Kristus. Du kan fråga: Hur har Mormons bok hjälpt oss känna större kärlek till Gud? Hur har den hjälpt oss förlita oss mer fullständigt på Kristi nåd? Hur har den hjälpt oss att ”inte förneka” Frälsarens makt? Be klassdeltagarna att bära sina vittnesbörd om Mormons bok och dess vittne om Jesus Kristus.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

För att hjälpa klassdeltagarna se fram emot att studera Läran och förbunden nästa år kan du gå igenom Moroni 10:9–16 och förklara att alla de här gåvorna är uppenbara i kyrkan i dag. När vi läser Läran och förbunden ser vi hur Guds gåva och kraft har använts för att åstadkomma hans verk i de sista dagarna.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Manifestationer av andliga gåvor i Mormons bok.

President Brigham Youngs vittnesbörd om andliga gåvor.

Tro. När man tror på evangeliets principer och förvärvar tro, som är en Guds gåva, ger han mer tro, lägger tro till tro. …

Helbrägdagörelsens gåva. Jag kan vittna om hundratals händelser då män, kvinnor och barn blivit botade genom Guds makt, genom handpåläggning. Och jag har sett många som varit nära döden resas upp och föras tillbaka från evighetens rand, och några vars andar faktiskt hade lämnat deras kroppar återvända igen. Jag vittnar om att jag har sett sjuka botade genom handpåläggning, enligt Frälsarens löfte. …

Profetia, uppenbarelse och kunskap. Varje man och kvinna kan vara en uppenbarare och ha Jesu vittnesbörd, som är profetians ande, och förutse Guds sinne och vilja angående dem, undvika det onda och välja det som är gott” (Kyrkans presidenters lärdomar: Brigham Young [1997], s. 252–253).

”Håll fast vid varje god gåva.”

President Dallin H. Oaks berättade hur hans mor välsignades av att söka andliga gåvor: ”Efter att ha mist sin make, kände min mor sig som en halv människa. O, vad hon bad om att få det hon behövde för att uppfylla sitt ansvar att uppfostra tre små barn! Hon sökte, hon var värdig, och hon välsignades! Hennes böner besvarades på många sätt, bland annat genom att hon fick andliga gåvor. Hon fick många, men de som jag mest kommer ihåg är trons, vittnesbördets och visdomens gåva” (”Spiritual Gifts”, Ensign, sep. 1986, s. 72).

Förbättra vår undervisning

Avsätt tid för att eleverna ska kunna vara delaktiga. ”När elever berättar vad de lär sig känner de inte bara Anden och stärker sina egna vittnesbörd, de uppmuntrar också andra klassdeltagare att själva upptäcka sanningar” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 29–30).

Skriv ut