Lære og pakter 2021
2.‒8. august. Lære og pakter 85–87: “Stå på hellige steder”


“2.‒8. august. Lære og pakter 85‒87: ‘Stå på hellige steder’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“2.‒8. august. Lære og pakter 85‒87”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
familie som går til tempelet

2.‒8. august

Lære og pakter 85‒87

“Stå på hellige steder”

Ikke føl deg presset til dekke alle versene ‒ eller engang alle kapitlene ‒ i Lære og pakter i Søndagsskolen. La Ånden veilede deg, og vær lydhør for hva klassemedlemmene synes er relevant for deres liv.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Klassemedlemmene kan gjerne skumlese Lære og pakter 85–87 for å finne et ord eller uttrykk som virker viktig for dem (kanskje et de har markert i Skriftene). Be dem skrive ordene eller uttrykkene på tavlen, og velg noen få å drøfte.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 85:6

Husk at Ånden taler med en mild, lav røst.

  • I Lære og pakter 85:6 benyttet profeten Joseph Smith beskrivende språk for å fortelle hvordan Ånden hadde talt til ham. Hva lærer beskrivelsen hans oss om Den hellige ånd? Du kan gjerne be klassemedlemmene tenke på tilfeller da Ånden talte til dem – hvordan ville de beskrive opplevelsen? De kan finne flere beskrivelser i skriftsteder som disse: Lukas 24:32; Mosiah 5:2; Alma 32:28; Helaman 5:30; Lære og pakter 6: 22–23; 11:12‒13.

  • Kan du komme på en konkretisering eller demonstrasjon som ville illustrere Åndens milde, lave hvisken? Kanskje du kan ha litt hellig musikk som spilles lavt mens klassemedlemmene kommer inn i rommet. Klassemedlemmene kan snakke om hva musikken fikk dem til å føle og hvor mye vanskeligere det ville være å høre den musikken hvis det var distraherende lyder. Dette kan føre til en drøfting om distraksjoner i livet som forhindrer oss i å høre den milde, lave røsten. Klassemedlemmene kan fortelle hva de gjør for å øke sin følsomhet for Ånden ‒ det finnes noen råd under “Ytterligere ressurser”.

Lære og pakter 86:1‒7

De rettferdige blir samlet i de siste dager.

  • Følgende aktivitet kan hjelpe klassemedlemmene å forstå symbolikken i lignelsen om hveten og ugresset: Du kan skrive symbolske ord eller uttrykk fra lignelsen (for eksempel “de som sådde kornet”, “kveler ugresset hveten”, “strået skyter opp”, og “hveten er samlet” [vers 2‒4, 7]) og mulige tolkninger (som “apostlene”, “frafallet”, “gjenopprettelsen” og “misjonærarbeid”) på egne papirstrimler og henge dem på tavlen. Deretter kan klassemedlemmene samarbeide om å sette symbolene sammen med deres betydning, ved hjelp av det de lærer av Lære og pakter 86:1–7 (de kan også lese Matteus 13:37–43). Hvorfor er det viktig at Herren retter denne åpenbaringen “til dere mine tjenere”? (vers 1). Hvilke budskap finner vi som er relevante for vår tjeneste for Herren? (se også vers 11).

Lære og pakter 87:2, 6, 8

Fred finnes på “hellige steder”.

Bilde
kvinne utenfor et tempel

Tempelet er et hellig sted hvor vi kan føle Guds kjærlighet.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å forstå behovet for å “stå på hellige steder”, kan du begynne med å be dem nevne noen av utfordringene vi står overfor i de siste dager. De kan finne noen eksempler i Lære og pakter 87:2, 6. Deretter kan dere drøfte hvordan Herrens oppfordring i vers 8 kan hjelpe med disse utfordringene. Spørsmål som disse kan være til hjelp:

    Hva er viktig med ordet “stå” i dette verset?

    Hva gjør et sted hellig?

    Hva kan trekke en person bort fra et hellig sted?

    Hvordan kan vi forsikre oss om at vi ikke flytter oss?

  • Kanskje klassemedlemmene er villige til å dele med hverandre eksempler på “hellige steder” og hva som gjør dem hellige (du kan gjerne påpeke at et hellig sted kan være mer enn bare et fysisk sted). Videoen “Standing in Holy Places” [Stå på hellige steder] (ChurchofJesusChrist.org) kan gi flere ideer. Når de deler dem, kan du oppmuntre dem til å snakke om hvorfor disse stedene er hellige for dem. Hvordan hjelper disse hellige stedene oss å finne fred midt blant farene i de siste dager?

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Finn “en stille og rolig stund hver dag”.

Søster Vicki F. Matsumori, en tidligere rådgiver i Primærs generalpresidentskap, ga dette rådet: “Fordi Ånden ofte beskrives som en mild, lav røst, er det … viktig å ha en stille stund selv også. Herren har rådet oss: ‘Hold opp, og kjenn at jeg er Gud’ [Salmene 46:10]. Hvis vi sørger for en stille og rolig stund hver dag når vi ikke bombarderes med fjernsyn, PC, videospill eller elektroniske innretninger, gir vi den milde, lave røsten anledning til å gi oss personlig åpenbaring og hviske kjærkommen rettledning, forsikring og trøst” (“Hvordan hjelpe andre å gjenkjenne Åndens hvisken”, Ensign eller Liahona, nov. 2009, 11).

Vi kan forbedre vår undervisning

Ha mennesket i fokus når du forbereder deg. “La din forståelse av dem du underviser, veilede dine [forberedelser] … Kristus-lignende lærere henger seg ikke opp i en bestemt stil eller metode. De er opptatt av å hjelpe elevene å utvikle tro på Jesus Kristus” (Undervisning på Frelserens måte, 7).

Skriv ut