Lære og pakter 2021
9.‒15. august. Lære og pakter 88: “Bygg … et Guds hus”


“9.‒15. august. Lære og pakter 88: ‘Bygg … et Guds hus’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“9.‒15. august. Lære og pakter 88”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
rom med stoler og benker

9.‒15. august

Lære og pakter 88

“Bygg … et Guds hus”

Som lærer i evangeliet har du et ansvar for å hjelpe klassen å “lære hverandre rikets lære” og “visdoms ord” (Lære og pakter 88:77, 118). I tillegg til å dele det du blir inspirert til å undervise fra Lære og pakter 88, kan du oppfordre klassemedlemmene til å undervise hverandre i det de har lært.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Noen ganger kan et bilde tilskynde til å dele. Du kan vise et bilde av en olivengren (eller tegne en på tavlen) og be klassemedlemmene dele vers fra Lære og pakter 88 som hjelper dem å forstå hvorfor Joseph Smith kalte denne åpenbaringen “‘olivenbladet’ … Herrens budskap om fred til oss” (kapitteloverskriften).

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 88:6‒50

Lys og lov kommer fra Jesus Kristus.

  • For å hjelpe klassen å forstå Lære og pakter 88:6–50 kan du skrive lys og lov på tavlen og dele klassen inn i to grupper. Én gruppe kan gjennomgå Lære og pakter 88:6–13, 40–50, og se etter ting de lærer om Jesus Kristus av henvisningene til lys i disse versene. Den andre gruppen kan granske vers 13–26, 34–42, og se etter hva de lærer om betydningen av å følge hans lov. Hva lærer sannhetene om lys og lov i kapittel 88 oss om Frelseren? Hvordan inspirerer de oss til å bli mer lik ham?

Lære og pakter 88:62‒76, 119‒26

Vi kan bli rene gjennom Jesu Kristi forsoning.

  • Herrens befaling om å “hellige dere” forekommer to ganger i kapittel 88 (vers 68, 74). Hvis du føler deg inspirert til å drøfte hva det betyr, kan du begynne med at dere sammen gransker definisjoner av ordet hellige eller gjennomgår noen av skriftstedene som er oppført under “Helliggjørelse” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Du kan også be klassemedlemmene lese Lære og pakter 88: 62–76, 119–26 og drøfte spørsmål som disse med en partner: Hvordan blir vi helliggjort? Hvilke løfter fra Herren finner vi i disse versene? Hvorfor ønsker Herren at vi skal være rene? De kan også finne svar på disse spørsmålene i president Dallin H. Oaks’ budskap “Renset ved omvendelse” (Ensign eller Liahona, mai 2019, 91–94; se også “Ytterligere ressurser”).

Lære og pakter 88:77‒78, 118‒26

Herren ønsker at vi skal søke lærdom ved studium og ved tro.

  • Rådene Herren ga for å bidra til å opprette “profetenes skole” i Kirtland (vers 137), kan hjelpe klassen i deres anstrengelser for å “lære hverandre rikets lære” (vers 77). Dere kan gjerne granske vers 77–78 og 118–26 og drøfte hvordan dere kan gjøre klassen til et “lærdommens hus” (vers 119). Klassemedlemmene kan skrive noen “klasseregler” eller prinsipper basert på disse versene som vil veilede deres læring i klassen. Du kan også be klassemedlemmene fortelle hvordan de prøver å anvende disse prinsippene når de søker lærdom (se vers 118).

    Bilde
    barn som studerer Skriftene

    Vårt hjem kan være et sted for åndelig lærdom.

Lære og pakter 88:119

Tempelet er Guds hus.

  • Vis om mulig et bilde av det nærmeste tempelet på tavlen, og be klassen skrive ved siden av det ord fra vers 119 som brukes for å beskrive Herrens hus. Be dem fortelle om erfaringer som viser hvordan tempelet passer til hver beskrivelse. Dere kan også drøfte hvordan dette verset kan veilede vårt liv.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Renset ved omvendelse.

President Dallin H. Oaks har sagt:

“Omvendelse begynner med vår Frelser, og det er en glede, ikke en byrde …

For å bli renset ved omvendelse, må vi forsake våre synder og bekjenne dem til Herren og hans dommer på jorden når det kreves (se Lære og pakter 58:43). Alma underviste at vi må også “[gjøre] rettferdige gjerninger” (Alma 5:35). Alt dette er en del av innbydelsen om å komme til Kristus som så ofte gis i Skriftene.

Vi trenger å ta del i nadverden hver sabbatsdag. I denne ordinansen inngår vi pakter og mottar velsignelser som hjelper oss å overvinne alle handlinger og ønsker som stenger oss ute fra den fullkommenhet som Frelseren innbyr oss til å oppnå (se Matteus 5:48; 3 Nephi 12:48). Når vi ‘nekter [oss selv] all ugudelighet og elsker Gud av hele [vår] makt, sinn og styrke’, da kan vi bli ‘fullkomne i Kristus’ og bli ‘helliggjort’ gjennom utgytelsen av Hans blod, for å ‘[bli] hellige og plettfrie’ (Moroni 10:32–33). Hvilket løfte! Hvilket mirakel! Hvilken velsignelse!” (“Renset ved omvendelse”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 92).

Vi kan forbedre vår undervisning

Finn ressurser som understøtter prinsippene. I tillegg til forslagene i denne oversikten kan du se etter kirkevideoer, musikk eller kunstverk for å undervise om prinsippene i Lære og pakter 88. (Se Undervisning på Frelserens måte, 17–18.)

Skriv ut