Lære og pakter 2021
23.–29. august. Lære og pakter 93: “Motta av hans fylde”


“23.–29. august. Lære og pakter 93: ‘Motta av hans fylde’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“23.–29. august. Lære og pakter 93”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen

Bilde
Stefanus ser Gud og Jesus Kristus

I See the Son of Man Standing on the Right Hand of God [Jeg ser Menneskesønnen stå ved Guds høyre hånd], av Walter Rane

23.–29. august

Lære og pakter 93

“Motta av hans fylde”

De menneskene du underviser er våre himmelske foreldres dyrebare åndesønner og -døtre og har guddommelig potensial. Etter å ha studert Lære og pakter 93, hva føler du deg inspirert til å gjøre for å hjelpe dem å vokse i “lys og sannhet”? (vers 36).

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Skriv på tavlen I Lære og pakter 93 innbyr Jesus Kristus oss til … Be klassemedlemmene foreslå hvordan de vil fullføre setningen.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 93

Vi tilber Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus.

  • I sitt studium av Lære og pakter 93 kan klassemedlemmene ha funnet mange sannheter om vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Be klassemedlemmene om å dele det de fant ut. Du kan også dele klassen inn i grupper og gi hver gruppe flere vers å studere sammen. Hver gruppe kan deretter dele med klassen det de lærte om “hvordan [vi] skal tilbe og … hva [vi] tilber” (vers 19).

Lære og pakter 93:1–39

Vi kan “motta av [Guds] fylde og bli forherliget”.

Bilde
glassvindu

Vi mottar Guds lys når vi holder hans bud og lærer av ham.

  • Lære og pakter 93 inneholder mange sannheter om vår evige natur og potensial som Guds barn. Noen klassemedlemmer kan ha funnet disse sannhetene i sitt studium av kapittel 93 hjemme (se denne ukes oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). De som gjorde det kan dele det de fant ut, og dere kan finne andre sannheter sammen som klasse. Hvordan påvirker disse sannhetene måten vi behandler andre på – eller oss selv?

  • Her er en annen måte vi kan lære om vår evige natur og vårt evige potensial: Klassemedlemmene kan lese sammen vers 24 og skrive på tavlen de tre overskriftene Som vi er, Som vi var og Som vi skal bli. Du kan så dele klassen inn i tre grupper og be hver gruppe granske Lære og pakter 93:6–39, og se etter sannheter om vår nåværende, tidligere eller evige identitet. Hver gruppe kan skrive under overskriftene det de har funnet ut. Hvordan påvirker disse sannhetene valgene vi tar?

Lære og pakter 93:40–50

Vi blir befalt å “sette [vårt] eget hus i orden”.

  • Befalingen om å “sette ditt eget hus i orden” (vers 43) handler ikke om å organisere hyller og skap, men om å undervise – og lære – “lys og sannhet” (vers 42). Klassemedlemmene kan kanskje dele hvordan de prøver å følge dette rådet. Hvilke utfordringer står de overfor? Hvilke sannheter eller prinsipper i Lære og pakter 93 kan være til hjelp?

  • Som en del av deres drøfting av disse versene, kan klassemedlemmene lese deler av president Henry B. Eyrings budskap “Et hjem hvor Herrens ånd dveler” (Ensign eller Liahona, mai 2019, 22–25) og dele innsikt knyttet til sannhetene i Lære og pakter 93:40–50. (Se også uttalelsen i “Ytterligere ressurser”.)

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

“Påse at de er mer flittige og samvittighetsfulle hjemme.”

Eldste David A. Bednar underviste:

“På mitt kontor henger et vakkert maleri av en hveteåker. Maleriet består av en enorm samling individuelle penselstrøk – som ingen isolert sett er særlig interessante eller imponerende. Faktum er at når man står tett inntil lerretet, ser man ikke annet enn en mengde tilsynelatende usammenhengende og uskjønne striper av gul, gullfarget og brun maling. Men hvis man gradvis fjerner seg fra lerretet, faller alle de individuelle penselstrøkene sammen og danner et vakkert landskap med en hveteåker. Mange ordinære individuelle penselstrøk danner til sammen et fengslende og vakkert maleri.

Hver familiebønn, hver stund med skriftstudium og hver familiens hjemmeaften er et penselstrøk på vår sjels lerret. Ingen hendelse synes kanskje å være særlig imponerende eller minneverdig. Men akkurat som de gule, gylne og brune malingstrøkene utfyller hverandre og blir til et imponerende mesterverk, kan vår konsekvente handling i tilsynelatende små ting gi åndelige resultater. ‘Derfor, bli ikke trette av å gjøre godt, for dere legger grunnvollen til et stort verk, og ut av små ting kommer det som er stort’ (L&p 64:33). Det å være konsekvent er et viktig prinsipp når vi legger grunnvollen til et stort verk i vårt eget liv og etter hvert som vi blir mer flittige og samvittighetsfulle i vårt eget hjem” (“Mer flittige og samvittighetsfulle hjemme”, Ensign eller Liahona, nov. 2009, 19–20).

Vi kan forbedre vår undervisning

Uttrykk kjærlighet. “Avhengig av omstendighetene kan det å uttrykke kjærlighet til dem du underviser, bety å gi dem oppriktige komplimenter, vise interesse for livet deres, lytte oppmerksomt til dem, engasjere dem i leksjonen, utføre tjeneste for dem eller ganske enkelt hilse hjertelig på dem når du ser dem” (Undervisning på Frelserens måte, 6).

Skriv ut