Lære og pakter 2021
26. juli‒1. august. Lære og pakter 84: “Guddommelighetens kraft”


“26. juli‒1. august. Lære og pakter 84: ‘Guddommelighetens kraft’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“26. juli‒1. august. Lære og pakter 84”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
Joseph Smith mottar Det melkisedekske prestedømme

Restoration [Gjenopprettelse], av Liz Lemon Swindle

26. juli‒1. august

Lære og pakter 84

“Guddommelighetens kraft”

Hva vil du gjøre for å oppfordre klassemedlemmene til å dele det de lærte da de studerte Lære og pakter 84?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Be klassemedlemmene dele med en annen elev en sannhet de fant i kapittel 84, som inspirerte dem eller hjalp dem å forstå Guds prestedømme. Be så noen av dem om å dele det med klassen.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 84:1‒5, 17‒28, 31‒42

Vi har alle tilgang til Guds prestedømskraft og velsignelser.

  • Herren begynner denne “åpenbaring om prestedømmet” (Lære og pakter 84, kapitteloverskrift) med å forklare at et tempel skal bygges i Sion (se vers 1–5). Hvordan kan du hjelpe klassemedlemmene å forstå forholdet mellom templenes hellige formål og prestedømmet? Du kan begynne med å skrive et spørsmål på tavlen som Hva er formålet med prestedømmet? og deretter be klassemedlemmene se etter svar i Lære og pakter 84:17–28, 31–42. Hvordan bidrar templer og tempelordinanser til å oppfylle disse formålene?

  • For å hjelpe klassemedlemmene å forstå hvilken kraft prestedømmet kan ha i deres liv, kan du be dem lese Lære og pakter 84:17–28 og overveie hvordan livet ville vært annerledes uten Guds prestedømme. Oppfordre dem til å fortelle hvorfor de er takknemlige for prestedømmet, sammen med erfaringer de har hatt med prestedømmets kraft – i familien, i kall eller i sitt eget liv. Hvordan kan vi få tilgang til prestedømmets kraft?

  • Presteskapets ed og pakt (se Lære og pakter 84:31–42) har spesiell anvendelse for dem som er ordinert til et embede i prestedømmet. Men mange av de lovede velsignelsene i disse versene er tilgjengelige for alle. For å hjelpe klassemedlemmene å forstå hvordan disse løftene gjelder dem, kan du be dem lese vers 33–42 og snakke om hvordan vi kan “motta” prestedømmet (vers 35), Herrens tjenere og Herren. De kan også lese uttalelsene under “Ytterligere ressurser” for å finne ut hva vi må gjøre for å motta prestedømmets velsignelser. Du kan hjelpe klassemedlemmene å komme på hva som kan inngå i “alt som [Faderen] har” (vers 38), for eksempel hans egenskaper og det livet han lever. Hva annet gjør inntrykk på oss i disse versene og uttalelsene?

    Bilde
    kvinne som tar del i nadverden

    Prestedømmets ordinanser er til velsignelse for alle Guds barn.

Lære og pakter 84:61‒88

Herren vil oppholde dem som tjener ham.

  • Selv om disse versene er rettet til dem som “drar ut og forkynner dette evangelium om riket” (vers 80), kan mange av prinsippene de inneholder, gjelde for alle som tjener Gud. Du kan gjerne gi hver elev en del av Lære og pakter 84:61–88 å lese, og be dem dele med en annen elev det de lærte som kan gjelde for alle som tjener Herren. Klassemedlemmene kan velge et favorittvers eller en gruppe vers å lære utenat eller ha på et sted hvor de vil se det hver dag. Hvilke løfter er de mest begeistret for? Hva ville vi dele fra disse versene for å inspirere nåværende heltidsmisjonærer eller de som forbereder seg til å tjene?

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Alle kan motta alt som Faderen har.

President M. Russell Ballard har sagt: “Alle som har inngått hellige pakter med Herren og som overholder disse paktene, er berettiget til å motta personlig åpenbaring, bli velsignet ved englers betjening og ha samfunn med Gud, og motta fylden av evangeliet og til slutt å bli arvinger sammen med Jesus Kristus til alt vår Fader har” (“Menn og kvinner og prestedømskraft”, Liahona, sep. 2014, 36).

Hjelpeforeningens første presidentskap i Salt Lake stav skrev i 1878: “Vi er virkelig takknemlige for at vi, ved vår himmelske Faders velsignelse, er kalt til å være medarbeidere med våre brødre for å bygge opp Guds rike på jorden, ved å bistå med å bygge templer der vi kan motta velsignelser for tid og evighet. I alle ordinanser som mottas i Herrens hus, står kvinnen ved siden av mannen, både for de levende og de døde, og viser at mannen ikke er noe uten kvinnen eller kvinnen noe uten mannen for Herren” (Mary Isabella Horne, Elmina S. Taylor og Serepta M. Heywood, “To the Presidents and Members of the Relief Society of Salt Lake Stake of Zion, Greeting!Woman’s Exponent, 15. jan. 1878, 123).

Vi kan forbedre vår undervisning

Det sentrale i din undervisning skulle være læren. Sørg for at drøftingene i klassen fokuserer på de grunnleggende læresetningene i Skriftene. Du kan gjøre dette ved å be klassemedlemmene lese skriftsteder og deretter dele sannhetene de har funnet, så vel som sine erfaringer med å etterleve disse sannhetene. (Se Undervisning på Frelserens måte, 20–21.)

Skriv ut