Leer en Verbonden 2021
6–12 september. Leer en Verbonden 98–101: ‘Wees stil en weet dat ik God ben’


‘6–12 september. Leer en Verbonden 98–101: “Wees stil en weet dat ik God ben”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘6–12 september. Leer en Verbonden 98–101’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2021

Afbeelding
heiligen vluchten voor bende

C.C.A. Christensen (1831–1912), De heiligen worden uit Jackson County (Missouri) verdreven, ca. 1878, tempera op katoendoek, 196 x 287 cm. Brigham Young University Museum of Art, geschonken door de kleinkinderen van C.C.A. Christensen, 1970

6–12 september

Leer en Verbonden 98–101

‘Wees stil en weet dat ik God ben’

Met wat voor moeilijkheden of beproevingen hebben leden van uw klas zoal te maken? Bij welke wijze en troostende woorden in Leer en Verbonden 98–101 hebben ze baat?

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag wat in Leer en Verbonden 98–101 de klasleden heeft geholpen om met een beproeving of moeilijke situatie om te gaan.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 98:1–3, 11–16, 23–30, 37; 101:2–5, 9–16

Onze beproevingen kunnen voor ons welzijn samenwerken.

  • De vervolging of tegenstand die we tegenwoordig meemaken, is weliswaar anders dan die van de heiligen in Missouri in 1833, maar de raad van de Heer in Leer en Verbonden 98 is nog steeds van toepassing. Schrijf de volgende of soortgelijke vragen op het bord om de klasleden iets van die raad te laten opsteken: Hoe wil de Heer dat we met tegenstand omgaan? Hoe wil de Heer dat we op vervolging reageren? De leden van de klas kunnen in kleine groepjes in Leer en Verbonden 98:1–3, 11–16, 23–30 naar antwoorden zoeken en hun bevindingen bespreken. Welke leringen komen we tegen waardoor we betere discipelen van Jezus Christus kunnen zijn? De citaten in de ‘Bijkomende leermiddelen’ kunnen deze bespreking ten goede komen.

  • Deze boodschap uit afdeling 98 en 101 kan van nut zijn: de Heer zal ons helpen als we bereid zijn op Hem te vertrouwen. Zet de volgende tekstverwijzingen op het bord en laat de klasleden een paar ervan voorlezen: Leer en Verbonden 98:1–3, 11–12, 37; 101:2–5, 9–16. Waardoor worden ze aangemoedigd om op de Heer te vertrouwen? Wat staat er in deze verzen over hoe we ons vertrouwen in de Heer stellen? (Zie ook Linda S. Reeves, ‘Aanspraak maken op de zegeningen van uw verbonden’, Liahona, november 2013, 118–120.)

Leer en Verbonden 101:1–8; 43–62

Als we de raad van God volgen, zijn we veilig.

  • Hoe kunt u de klasleden laten inzien dat ‘luisteren naar de stem van de Heer’ (vers 7) ons veiligheid biedt? Laat enkele aanwezigen de gelijkenis in Leer en Verbonden 101:43–62 uitbeelden terwijl iemand uit de klas die verzen voorleest. Bespreek daarna de volgende vragen: Wat stellen de verschillende elementen van de gelijkenis voor? Waardoor raakten de dienstknechten de wijngaard kwijt? Wat voor lering kunnen we uit de daden van de dienstknechten trekken? Wat komen we door de daden van de edelman over de Heer te weten? Vergelijk de verzen 1–8 met de verzen 47–61 en bespreek hoe we Zion in ons eigen leven, thuis en als kerk ‘getrouw en wijs’ kunnen opbouwen.

    Afbeelding
    Jezus Christus

    Detail, Christus en de rijke jongeling, Heinrich Hofmann

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

De andere wang toekeren, vergt christelijke moed.

Ouderling Robert D. Hales heeft gezegd:

‘Soms denkt men ten onrechte dat zwijgen, zachtmoedigheid, vergeving en nederig getuigen uitingen van passiviteit en zwakte zijn. Maar onze vijanden liefhebben, hen zegenen die ons vervloeken, goeddoen aan hen die ons haten, en bidden voor wie ons vervolgen (zie Mattheüs 5:44) vergen geloof, kracht en bovenal christelijke moed. […]

‘Als we geen wraak nemen – als we de andere wang toekeren en boze gevoelens geen kans geven – volgen ook wij de Heiland. Wij tonen zijn liefde, het enige waarmee de vijand kan worden ondervangen, en beantwoorden onze criticasters zonder hen op onze beurt te kritiseren. Dat is geen blijk van zwakte. Dat is een teken van christelijke moed.’ (Zie ‘Christelijke moed: de prijs van het discipelschap’, Liahona, november 2008, 72.)

Vergeven is niet door de vingers zien.

Ouderling Kevin R. Duncan heeft gezegd: ‘Broeders en zusters, begrijp me niet verkeerd. Vergeven is niet door de vingers zien. We praten slecht gedrag niet goed en we geven anderen geen toestemming om ons slecht te behandelen omdat ze met moeite, pijn of zwakheid kampen. Maar we kunnen wel meer begrip en gemoedsrust krijgen als we een breder perspectief hebben. […] Vergeving is een prachtig beginsel van genezing. We hoeven niet twee keer slachtoffer te zijn. We kunnen vergeven.’ (‘De genezende zalf van vergeving’, Liahona, mei 2016, 35.)

Ons onderwijs verbeteren

Betrek mensen die het moeilijk hebben ook bij de les. Soms moeten klasleden die het moeilijk hebben bij de les worden betrokken om zich geliefd te voelen. Vraag ze om tijdens een komende les een taak op zich te nemen, nodig ze voor de les uit of zorg ervoor dat ze naar de kerk kunnen komen. Blijf volhouden, ook als ze niet onmiddellijk op uw pogingen reageren. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 8–9.)

Afdrukken