Leer en Verbonden 2021
8–14 november. Leer en Verbonden 129–132: ‘Wanneer wij enige zegening van God ontvangen, is het door gehoorzaamheid’


‘8–14 november. Leer en Verbonden 129–132: “Wanneer wij enige zegening van God ontvangen, is het door gehoorzaamheid”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘8–14 november. Leer en Verbonden 129–132’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2021

Afbeelding
Joseph Smith predikt in Nauvoo

Joseph Smith in Nauvoo, 1840, Theodore Gorka

8–14 november

Leer en Verbonden 129–132

‘Wanneer wij enige zegening van God ontvangen, is het door gehoorzaamheid’

Hoewel een lesplan belangrijk is, is het ook belangrijk om voor de Geest en de behoeften van de klasleden open te staan. Vraag welke beginselen in de afdelingen 129–132 de klasleden aanspreken.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

De klasleden hebben door hun studie van de afdelingen 129–132 wellicht kennis over uiteenlopende evangelieonderwerpen opgedaan. Vraag naar hun bevindingen door enkele onderwerpen op het bord te zetten, zoals engelen, verhoging, gehoorzaamheid, de aard van God en eeuwig huwelijk. (Zet er eventueel ook overig bij voor verdere onderwerpen.) Laat de klasleden een vers in deze afdelingen opzoeken dat met een van de onderwerpen te maken heeft en de tekstverwijzing op het bord schrijven. Lees de verzen vervolgens samen en bespreek wat er over dat onderwerp in staat.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 130:2, 18–23; 131:1–4; 132:20–25

Dit leven is bedoeld om ons op de verhoging voor te bereiden.

  • We weten heel veel niet over de verhoging of het leven in het celestiale koninkrijk. Die zaken gaan ons huidige begripsvermogen wellicht ook te boven. Maar God heeft wel enkele waardevolle aanwijzingen gegeven, zoals die in Leer en Verbonden 130–132. Laat de klasleden een of meer van de genoemde teksten bestuderen. Vraag ze wat ze daarin over de verhoging of het celestiale koninkrijk te weten komen. Hoe is deze kennis over het eeuwige leven ons hier en nu tot zegen?

Leer en Verbonden 130:20–21; 132:5

Zegeningen komen door gehoorzaamheid aan God.

  • In Leer en Verbonden 130:20–21 en 132:5 is sprake van hetzelfde beginsel. Laat de klasleden beide passages lezen en dat beginsel in hun eigen woorden weergeven. Hoe is dit beginsel in ons leven tot uiting gekomen? Hoe kunnen we zekere hoop en troost in Christus vinden als we gehoorzaam zijn maar de verwachte zegeningen vooralsnog uitblijven? In ouderling Dale G. Renlunds toespraak ‘Talrijke zegeningen’ (Liahona, mei 2019, 70–73) treft u meer inzichten in dit onderwerp aan.

Leer en Verbonden 131:1–4; 132:3–25

Onze hemelse Vader heeft eeuwige gezinnen mogelijk gemaakt.

  • Wat kunnen we zeggen tegen een vriend of vriendin die vraagt: ‘Waarom zijn het huwelijk en het gezin zo belangrijk in jullie kerk?’ Laat de klasleden bedenken hoe ze die vraag zouden beantwoorden terwijl ze Leer en Verbonden 131:1–4; 132:3–25; of ouderling Dieter F. Uchtdorfs woorden in de ‘Bijkomende leermiddelen’ lezen. Hoe zijn die leringen van invloed op onze manier van leven?

    Afbeelding
    een man en vrouw bij de Accratempel (Ghana)

    Tempelverordeningen zorgen voor eeuwige familierelaties.

Leer en Verbonden 132:1–2; 29–40

Het meervoudig huwelijk is alleen aanvaardbaar voor God als Hij het gebiedt.

  • Als klasleden vragen over het meervoudig huwelijk hebben, maak ze dan duidelijk dat Joseph Smith en andere heiligen van weleer eveneens vragen hadden. Laat ze de vraag opzoeken die Joseph in Leer en Verbonden 132:1 aan de Heer stelde en het antwoord dat hij in de verzen 29–40 ontving. (Zie ook Jakob 2:27, 30.) Verwijs de klasleden desgewenst naar ‘Answering Gospel Questions’ op topics.ChurchofJesusChrist.org voor manieren waarop ze antwoorden op hun evangelievragen kunnen vinden. Vraag hoe ze naar antwoorden op evangelievragen hebben gezocht en waarom ze trouw blijven ook al is er op sommige vragen geen antwoord.

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Het gezin is ‘de orde van de hemel’.

President Dieter F. Uchtdorf heeft gezegd:

‘Ik ben dankbaar dat ik lid ben van een kerk die het huwelijk en het gezin hoog in het vaandel heeft. Leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen staan er wereldwijd om bekend dat je onder hen de beste huwelijken en gezinnen kunt aantreffen. Ik denk dat dat ten dele komt door de kostbare waarheid die door Joseph Smith is hersteld dat het de bedoeling is dat het huwelijk en het gezin eeuwig zijn. Een gezin is niet iets wat bedoeld is om hier op aarde dingen beter te laten gaan, maar in de hemel afgedaan zal zijn. Integendeel, het vormt de orde van de hemel. Het is een afspiegeling van een celestiaal patroon, naar het voorbeeld van Gods eeuwige gezin.

‘Maar een sterk huwelijk en een hechte gezinsband krijgen we niet gewoon omdat we lid van de kerk zijn. Daar is constante, doelgerichte inspanning voor nodig. De leer van het eeuwige gezin moet ons inspireren om onze beste krachten te wijden aan het behouden en verrijken van ons huwelijk en gezin.’ (‘Ter ere van hen die behouden’, Liahona, mei 2016, 77.)

Ons onderwijs verbeteren

Zorg voor een veilige omgeving. ‘Zet klasleden ertoe aan om een open, liefdevolle en respectvolle omgeving te creëren zodat iedereen zich veilig voelt om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en te getuigen.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland15.)

Afdrukken