Nya testamentet 2023
2–8 januari. Matteus 1; Lukas 1: ”Låt det ske med mig som du har sagt”


”2–8 januari. Matteus 1; Lukas 1: ’Låt det ske med mig som du har sagt’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2023 (2022)

”2–8 januari. Matteus 1; Lukas 1”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2023

Bild
Maria och Elisabet

2–8 januari

Matteus 1; Lukas 1

”Låt det ske med mig som du har sagt”

Läs och begrunda Matteus 1 och Lukas 1 innan du läser ytterligare studiematerial, och skriv ner dina andliga intryck. Låt Anden vägleda din planering. Utforska sedan förslagen i det här lektionsförslaget och i Kom och följ mig – för enskilda och familjer.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Ett av Matteus, Lukas och de andra evangelieförfattarnas huvudsyften var att vittna om att Jesus Kristus är Guds Son. Ge klassdeltagarna några minuter till att läsa igenom Matteus 1 eller Lukas 1 och dela med sig av en vers som stärker deras tro på Jesus Kristus. Föreslå för klassdeltagarna att de skriver en lista över skriftställen som vittnar om att Jesus Kristus är Guds Son, medan de studerar Nya testamentet i år. Ni kan till och med göra det tillsammans som klass.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Matteus 1:18–25; Lukas 1:5–80

Vår himmelske Fader verkar genom sina trofasta barn för att åstadkomma sina syften.

  • Det är troligare att klassdeltagarna får meningsfulla upplevelser när de studerar Nya testamentet i år om de kan inhämta lärdomar av det personerna de läser om upplevde. Du kan hjälpa dem med detta genom att skriva upp namnen på personerna i Matteus 1 och Lukas 1 på tavlan tillsammans med skriftställen som handlar om dem, enligt följande:

    Vad kan vi lära oss av de här berättelserna som kan hjälpa oss i dag?

  • För att hjälpa klassdeltagarna tänka djupare på Marias personlighet och hennes roll i Faderns plan kan du visa videorna ”En ängel förutsäger Kristi födelse för Maria” [An Angel Foretells Christ’s Birth to Mary] och ”Maria och Elisabet gläds tillsammans” [Mary and Elisabeth Rejoice Together] (ChurchofJesusChrist.org). Eller så kan ni tillsammans läsa Lukas 1:26–38, 46–56 och titta efter vad Maria sa som säger något om hennes personlighet. Vad mer lär vi oss av Maria?

Lukas 1:5–25

Guds välsignelser kommer i hans egen tid.

  • Det kan finnas personer i klassen som, liksom Elisabet och Sakarias, lever rättfärdigt men ändå inte har fått en välsignelse de hoppas få. Du kan be klassen söka i Lukas 1:5–25 och titta efter vad de kan lära sig av Elisabet och Sakarias om att vänta på Herren. Vilka andra exempel på att vänta på Herrens tidsplan kan klassdeltagarna berätta om ur sina egna liv eller från redogörelser i skrifterna? Vad lär vi oss av de här exemplen? Klassdeltagarna kan också diskutera citatet i ”Övriga resurser”.

Lukas 1:26–38

”Ingenting är omöjligt för Gud.”

  • Ibland kanske klassdeltagarna – liksom Maria – undrar hur Guds plan för dem eller löften till dem ska kunna uppfyllas. För att hjälpa klassdeltagarna förstå att allt är möjligt genom Guds makt, kan du visa bilden Bebådelsen: Ängeln Gabriel visar sig för Maria (Evangeliebilder, nr 28) och be dem tillsammans läsa Lukas 1:26–38. Vad kan vi lära oss om att övervinna det som verkar omöjligt genom att studera Marias ord och handlingar? Be klassdeltagarna berätta om upplevelser de haft av hur Gud hjälpte dem att åstadkomma något som de trodde var omöjligt.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Vänta på Herren.

Äldste Jeffrey R. Holland har sagt att många av oss frågar sig varför vi måste vänta på Guds välsignelser:

”Svaret på sådana frågor är: ’Ja, Gud kan utföra omedelbara mirakel, men förr eller senare behöver vi förstå att vårt jordelivs stunder och årstider endast är under hans ledning.’ … Tro innebär att lita på Gud i goda och dåliga tider, även om det betyder visst lidande innan vi kan se hans arm uppenbaras för oss. …

De som ’väntar på HERREN får ny kraft [och] de lyfter med vingar som örnar. De springer utan att mattas, de vandrar utan att bli trötta’ [Jesaja 40:31, betoning tillagd]. Jag ber att dessa välsignelser ska komma ’snart’ – förr eller senare – till alla er som vill ha lättnad från er börda och befrielse från er sorg. Jag vittnar om Guds kärlek och om återställelsen av hans underbara evangelium, vilket på det ena eller andra sättet är svaret på varje problem vi möter i livet” (”Vänta på Herren”, Liahona, nov. 2020, s. 116–117).

Förbättra vår undervisning

Uppmuntra klassdeltagarna att studera skrifterna hemma. Ett sätt att främja skriftstudier i hemmet är att ge klassdeltagarna tid att berätta för varandra om upplevelser och insikter de fått under sina personliga skriftstudier och skriftstudier med familjen (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 29).

Skriv ut