Nya testamentet 2023
16–22 januari. Johannes 1: Vi har funnit Messias


”16–22 januari. Johannes 1: Vi har funnit Messias”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2023 (2022)

”16–22 januari. Johannes 1”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2023

Bild
kvinna berättar om evangeliet på en tågstation

16–22 januari

Johannes 1

Vi har funnit Messias

När du läser och begrundar Johannes 1, be då om andlig vägledning i ditt ansvar att undervisa om Johannes vittnesbörd. Skriv ner de intryck du får. Kom och följ mig – för enskilda och familjer och idéerna i det här lektionsförslaget kan hjälpa dig att inspirera deltagarna i din klass och hjälpa dem förstå och tillämpa läran i det här kapitlet.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

För att hjälpa klassdeltagarna berätta om det de lär sig kan du be dem skriva ner frågor, kommentarer eller insikter de har fått under läsningen på pappersremsor och lägga dem i en behållare. Ta upp remsor ur behållaren och samtala om dem i klassen.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Johannes 1:1–5

Jesus Kristus var ”i begynnelsen hos Gud”.

  • Vad lärde Johannes om den förjordiske Kristus? Varför är det viktigt att känna till Kristi förjordiska roller? Det kan vara till hjälp att skriva de här frågorna på tavlan och be klassdeltagarna leta efter svar i Johannes 1:1–5 (se även Joseph Smiths översättning, Johannes 1:1–5 [i Handledning för skriftstudier]; Mose 1:32–33; Handledning för skriftstudier, ”Jesus Kristus”, underrubrik ”Kristus i föruttillvaron”). Klassdeltagarna kan också dela med sig av vad de lär sig om Kristi förjordiska roller i ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd” (JesuKristiKyrka.org).

  • Om du vill använda de här verserna för att prata om Herrens skapelser kan du läsa Johannes 1:3 och visa bilder som skildrar jordens skönhet.  Du kan visa videon ”Vårt hem” [Our Home] (ChurchofJesusChrist.org). Be klassdeltagarna berätta hur Frälsarens skapelser hjälper dem att känna hans kärlek.

Johannes 1:1–14

Jesus Kristus är ljuset.

  • Be gärna klassdeltagarna hitta alla förekomster av ordet ljus i Johannes 1:1–14. Varför är ljus ett bra ord för att beskriva Jesus Kristus? Klassdeltagarna kan berätta hur Frälsaren och hans evangelium ger dem andligt ljus i deras liv. Som en del av den här diskussionen kan du be klassdeltagarna läsa mer om Kristi ljus i Läran och förbunden 84:45–46; 88:11–13, eller så kan du hänvisa dem till ”Ljus, Kristi ljus” i Handledning för skriftstudier. Hur kan vi dela med oss av Frälsarens ljus till andra?

    Bild
    solljus genom stenformation på strand

    Frälsaren och hans evangelium ger oss andligt ljus.

  • För att hjälpa klassdeltagarna att visualisera vad som lärs ut om Frälsaren i Johannes 1 kan du visa flera bilder (inklusive den från veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer) som skildrar aspekter av Jesu Kristi liv och gudomliga uppdrag. Klassdeltagarna kan söka igenom Johannes 1:1–14 och titta efter ord eller uttryck som skulle kunna fungera som titlar till de här bilderna.

Johannes 1:35–51

Vi kan få ett eget vittnesbörd om Frälsaren och sedan inbjuda andra att ”komma och se”.

  • I Johannes 1 förekommer inbjudan att ”komma och se” två gånger (se v. 39, 46). Vi har kanske inte möjlighet att se Frälsaren rent fysiskt som Andreas och Natanael gjorde, men vi kan svara på samma inbjudan. Vad kan det betyda att ”komma och se” i vår tid?

  • Klassdeltagarna kan läsa Johannes 1:35–51 och berätta vad de lär sig av de här verserna om att inbjuda andra att lära sig om Kristus (se även ”Övriga resurser” eller videon ”Bjud in andra att komma och se” [Inviting Others to ”Come and See”] på ChurchofJesusChrist.org). De kan också berätta hur de har hittat enkla och naturliga sätt att bjuda in andra att komma och se.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Vi kan inbjuda andra att komma och se.

Äldste Neil L. Andersen lärde:

”Frälsaren lärde oss hur vi ska sprida evangeliet. Jag tycker om berättelsen om Andreas som frågade: ’Rabbi … var bor du?’ [Johannes 1:38]. Jesus kunde ha talat om var han bodde. Men i stället sa han till Andreas: ’Kom och se!’ [Johannes 1:39]. Jag tycker om att föreställa mig att Frälsaren sa: ’Kom och se inte bara var jag bor utan hur jag lever. Kom och se vem jag är. Kom och känn Anden.’ Vi vet inte allting om den dagen, men vi vet att när Andreas fann sin bror Simon så förkunnade han: ʼVi har funnit … Kristus’ [Johannes 1:41].

Till dem som visar intresse för det vi håller på med kan vi följa Frälsarens exempel genom att inbjuda dem att ’komma och se’. En del tackar ja till vår inbjudan och andra gör det inte. Vi känner alla till någon som har blivit inbjuden ett flertal gånger innan de accepterat en inbjudan att ’komma och se’” (”Det är ett underverk”, Liahona, maj 2013, s. 79).

Förbättra vår undervisning

Hjälp eleverna att tillämpa skrifterna på sig själva. Samma inbjudan Kristus gav sina lärjungar – att komma och se – kan hjälpa dem du undervisar att ha en önskan att följa Frälsaren. Uppmuntra eleverna att tillämpa de principer som finns i skrifterna på sina egna liv och att uppmana andra att göra detsamma. (Se 1 Nephi 19:23; Undervisa på Frälsarens sätt, s. 21.)

Skriv ut