Uusi testamentti 2023
16.–22. tammikuuta. Johannes 1: Me olemme löytäneet Messiaan


”16.–22. tammikuuta. Johannes 1: Me olemme löytäneet Messiaan”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2023, 2022

”16.–22. tammikuuta. Johannes 1”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2023

Kuva
nainen kertoo evankeliumista rautatieasemalla

16.–22. tammikuuta

Johannes 1

Me olemme löytäneet Messiaan

Kun luet ja pohdit lukua Joh. 1, rukoile Hengen johdatusta vastuussasi opettaa Johanneksen todistusta. Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia. Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi sekä tämän opetusehdotuksen ideat voivat auttaa sinua innoittamaan luokassasi olevia ihmisiä ymmärtämään tähän lukuun sisältyvän opin ja soveltamaan sitä käytäntöön.

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Voisit auttaa luokan jäseniä kertomaan, mitä he ovat oppineet, pyytämällä heitä kirjoittamaan paperilapuille kysymyksiä, kommentteja tai oivalluksia siitä, mitä he ovat lukeneet, ja panemaan laput kulhoon. Ota kulhosta lappuja, ja keskustelkaa niistä yhdessä.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Joh. 1:1–5

Jeesus Kristus oli ”alussa – – Jumalan luona”.

  • Mitä Johannes opetti kuolevaisuutta edeltäneestä Kristuksesta? Miksi on tärkeää tietää Kristuksen kuolevaisuutta edeltäneistä rooleista? Voisi olla hyödyllistä kirjoittaa nämä kysymykset taululle ja pyytää luokan jäseniä etsimään vastauksia jakeista Joh. 1:1–5 (ks. myös JSR Joh. 1:1–5 [pyhien kirjoitusten liitteissä]; Moos. 1:32–33; PKO, Jeesus Kristus: ”Kristuksen kuolevaisuutta edeltävä olemassaolo”). Luokan jäsenet voisivat myös kertoa, mitä he oppivat Kristuksen kuolevaisuutta edeltäneistä rooleista asiakirjan ”Elävä Kristus – apostolien todistus” pohjalta (churchofjesuschrist.org).

  • Jos haluat käyttää näitä jakeita keskusteluun Herran luomistyöstä, voisit lukea Joh. 1:3 ja näyttää kuvia, jotka esittävät maapallon kauneutta. Voisit näyttää videon ”Our Home” [Kotimme] (churchofjesuschrist.org). Kehota luokan jäseniä kertomaan, kuinka Vapahtajan luomistyöt auttavat heitä tuntemaan Hänen rakkauttaan.

Joh. 1:1–14

Jeesus Kristus on valo.

  • Voisit pyytää luokan jäseniä etsimään jakeista Joh. 1:1–14 jokaisen kohdan, jossa on sana valo. Miksi valo on hyvä sana kuvailemaan Jeesusta Kristusta? Luokan jäsenet voisivat kertoa, kuinka Vapahtaja ja Hänen evankeliuminsa antavat hengellistä valoa heidän elämäänsä. Voisit kehottaa luokan jäseniä tämän keskustelun kuluessa lukemaan lisää Kristuksen valosta jakeista OL 84:45–46; 88:11–13 tai katsomaan PKO:n artikkelia ”Valo, Kristuksen”. Kuinka me voimme jakaa Vapahtajan valoa muille?

    Kuva
    auringonvalo paistaa rannalla kivimuodostelman läpi

    Vapahtaja ja Hänen evankeliuminsa antavat hengellistä valoa.

  • Jotta voit auttaa luokan jäseniä muodostamaan mielikuvan siitä, mitä Vapahtajasta opetetaan luvussa Joh. 1, voisit laittaa näkyviin useita kuvia (myös sen, joka on Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi -aineiston tämän viikon oppimisehdotuksessa), jotka kuvaavat eri puolia Jeesuksen Kristuksen elämästä ja jumalallisesta tehtävästä. Luokan jäsenet voisivat etsiä jakeista Joh. 1:1–14 sanoja ja ilmauksia, jotka voisivat toimia näiden kuvien otsikoina.

Joh. 1:35–51

Me voimme saada oman todistuksemme Vapahtajasta ja sitten esittää muille kutsun: ”Tulkaa, niin näette.”

  • Luvussa Joh. 1 esiintyy kaksi kertaa kutsu tulla ja nähdä (ks. jakeet 39, 46). Meillä ei ehkä ole mahdollisuutta nähdä Vapahtajaa fyysisesti kuten Andreas ja Natanael näkivät, mutta me voimme vastata tuohon samaan kutsuun. Mitä ”tulkaa, niin näette” mahtaa tarkoittaa meidän aikanamme?

  • Luokan jäsenet voisivat lukea Joh. 1:35–51 ja kertoa, mitä he oppivat näiden jakeiden pohjalta muiden kutsumisesta oppimaan Kristuksesta (ks. myös ”Lisäaineistoa” tai video ”Inviting Others to ’Come and See’”, sivustolla churchofjesuschrist.org). He voisivat myös kertoa, kuinka he ovat löytäneet yksinkertaisia ja luonnollisia tapoja kutsua muita ”tulemaan ja näkemään”.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Me voimme kutsua muita tulemaan ja näkemään.

Vanhin Neil L. Andersen on opettanut:

”Vapahtaja on opettanut meille, kuinka evankeliumista kerrotaan muille. Pidän kertomuksesta, jossa Andreas kysyi: ’Rabbi – – missä sinä asut?’ [Joh. 1:38.] Jeesus olisi voinut vastata ilmoittamalla asuinpaikkansa. Sen sijaan Hän sanoi Andreakselle: ’Tulkaa, niin näette’ [Joh. 1:39]. Mielestäni Vapahtaja sanoi oikeastaan: ’Tulkaa, niin näette sekä missä minä asun että kuinka minä elän. Tulkaa, niin näette, kuka minä olen. Tulkaa, niin tunnette Hengen.’ Emme tiedä kaikkea siitä päivästä, mutta tiedämme sen, että kun Andreas löysi veljensä Simonin, hän julisti: ’Me olemme löytäneet Messiaan – – Voidellun’ [Joh. 1:41].

Kun jotkut vaikuttavat kiinnostuneilta keskustellessamme heidän kanssaan, voimme noudattaa Vapahtajan esimerkkiä ja esittää heille kutsun: ’Tulkaa, niin näette.’ Jotkut hyväksyvät kutsumme ja jotkut eivät. Me kaikki tiedämme jonkun, jota on kutsuttu monta kertaa, ennen kuin hän on hyväksynyt kutsun tulla ja nähdä.” (”Se on ihme”, Liahona, toukokuu 2013, s. 79.)

Näin kehitymme opettamisessa

Auta oppilaita soveltamaan pyhiä kirjoituksia itseensä. Sama kutsu, jonka Kristus esitti opetuslapsilleen – tulkaa, niin näette – voi auttaa niitä, joita opetat, saamaan halun seurata Vapahtajaa. Kannusta oppijoita soveltamaan pyhissä kirjoituksissa olevia periaatteita omaan elämäänsä ja kutsumaan muita tekemään samoin. (Ks. 1. Nefi 19:23; Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 21.)

Tulosta