Nieuwe Testament 2023
6–12 februari. Johannes 2–4: ‘U moet opnieuw geboren worden’


‘6–12 februari. Johannes 2–4: “U moet opnieuw geboren worden”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘6–12 februari. Johannes 2–4’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2023

Afbeelding
Jezus spreekt met Nicodemus

6–12 februari

Johannes 2–4

‘U moet opnieuw geboren worden’

Johannes 2–4 lezen is een goede manier om uw onderwijs voor te bereiden. Schrijf alle ingevingen op en gebruik dit lesschema voor bijkomende inzichten en lesideeën.

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Schrijf drie kopjes op het bord: Johannes 2, Johannes 3 en Johannes 4. Geef de leerlingen enkele minuten om deze hoofdstukken te lezen en vraag ze dan onder elk kopje een vers te schrijven waardoor zij de leer en gebeurtenissen in dat hoofdstuk beter begrepen. Bespreek de opgeschreven verzen.

Afbeelding
onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Johannes 2:1–11

De wonderen van Jezus Christus hebben ‘zijn heerlijkheid geopenbaard’.

  • Het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen adviseert om Johannes 2:1–11 te lezen vanuit het perspectief van iemand die aanwezig was toen Jezus water in wijn veranderde. Misschien kunnen de leerlingen vertellen wat zij hebben geleerd door dit te doen. Wat komen we in deze verzen over de Heiland te weten? Hoe maakt dit wonder de heerlijkheid van God zichtbaar (zie vers 11)?

Johannes 2:13–22

We kunnen heilige plaatsen en zaken verdedigen.

  • Om de leerlingen meer inzicht te geven in het verslag over Jezus die de geldwisselaars uit de tempel verdreef, kunt u ze vragen na te denken over welke zaken de Heer naast tempels als heilig beschouwt. Hoe kunnen wij deze zaken heilig houden?

Johannes 3:1–21

We moeten opnieuw geboren worden om het koninkrijk van God binnen te gaan.

  • Hoe kunnen we aan iemand uitleggen wat het betekent om opnieuw geboren te worden? Vraag de leerlingen het antwoord op die vraag met de persoon naast zich te oefenen. Vervolgens kunnen ze vragen bespreken zoals: Wat leren we uit de woorden van Jezus in Johannes 3:3–7? Hoe kunnen wij door bekering, doop en bevestiging opnieuw geboren worden? De citaten in de ‘Bijkomende leermiddelen’ kunnen deze bespreking ten goede komen.

  • Sommige mensen geloven niet dat mensen echt kunnen veranderen. Nicodemus is echter een voorbeeld van iemand die veranderde door het evangelie van Jezus Christus na te leven. Om de leerlingen dit duidelijk te maken, vraagt u hun eventueel Johannes 3:1–2; Johannes 7:45–52; en Johannes 19:38–40 te lezen. Wat leren we uit deze verzen over de houding en het geloof van Nicodemus? Hoe veranderde hij stilaan? Welke mensen kennen wij die door het evangelie zijn veranderd?

Johannes 4:5–34

Jezus Christus biedt ons het ‘levende water’ en het ‘voedsel’ dat uit het werk van God bestaat.

  • Ons lichaam heeft dagelijks voedsel en water nodig. Jezus verwees naar deze universele behoeften toen Hij zowel de Samaritaanse vrouw als zijn discipelen onderwees (zie Johannes 4:5–34). Om de leerlingen begrip te geven van wat de Heiland onderwees, kunt u afbeeldingen van voedsel en water op het bord hangen en de leerlingen vragen onder elke afbeelding de waarheden te schrijven die Jezus over geestelijk voedsel en water heeft onderwezen. Hoe stilt de Heiland onze geestelijke honger en geestelijke dorst?

    Afbeelding
    waterstroom

    Jezus Christus biedt ons levend water aan.

  • Bespreek de groei van het getuigenis van de Samaritaanse vrouw over Jezus Christus, en laat de leerlingen nadenken over hoe zij hebben ontdekt dat Hij de Messias is. Zoek klassikaal naar de woorden die de Samaritaanse vrouw in Johannes 4:6–30 gebruikt om naar de Heiland te verwijzen. Hoe blijkt uit die woorden dat zij goed wist wie Jezus was? Hoe is ons getuigenis gegroeid dat Hij de Heiland is?

Afbeelding
leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Wat wedergeboorte betekent.

Ouderling David A. Bednar heeft gezegd: ‘De ommekeer [is] een grote verandering, niet een kleine – een geestelijke wedergeboorte en fundamentele verandering van wat wij voelen en verlangen, wat wij denken en doen, en wat wij zijn. Ja, de kern van het evangelie van Jezus Christus omvat een fundamentele en permanente verandering van onze aard, die mogelijk wordt als wij vertrouwen op “de verdiensten en de barmhartigheid en de genade van de heilige Messias” (2 Nephi 2:8). Kiezen wij ervoor om de Meester te volgen, dan kiezen wij ervoor veranderd te worden – geestelijk wedergeboren te worden.’ (‘U moet wedergeboren worden’, Liahona, mei 2007, 20.)

President Dallin H. Oaks heeft gezegd: ‘Wij zijn wedergeboren toen wij een verbondsrelatie met onze Heiland aangingen door geboren te worden uit water en Geest en door de naam van Jezus Christus op ons te nemen. Wij kunnen die wedergeboorte elke sabbat hernieuwen door aan het avondmaal deel te nemen. De heiligen der laatste dagen bevestigen dat wie op die manier zijn wedergeboren, geestelijk gewonnen zonen en dochters van Jezus Christus zijn (zie Mosiah 5:7; 15:9–13; 27:25). Willen wij niettemin de bedoelde zegeningen van deze wedergeboorte verwezenlijken, dan moeten we ons wel aan onze verbonden houden en tot het einde volharden.’ (‘Bent u gered?’, De Ster, juli 1998, 66.)

Ons onderwijs verbeteren

De leerkracht is niet meer dan de leerling. U hebt als leerkracht een belangrijke rol, maar u bent niet de enige bron van inspiratie in de les. Laat de leerlingen van de Geest leren en met elkaar bespreken wat ze hebben geleerd.

Afdrukken