Nieuwe Testament 2023
20–26 februari. Mattheüs 6–7: ‘Hij onderwees hen als gezaghebbende’


‘20–26 februari. Mattheüs 6–7: “Hij onderwees hen als gezaghebbende”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘20–26 februari. Mattheüs 6–7’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2023

Afbeelding
Jezus predikt aan de oever van het meer

Jezus predikt tot de mensen aan het meer, James Tissot

20–26 februari

Mattheüs 6–7

‘Hij onderwees hen als gezaghebbende’

Begin uw voorbereiding op de les met de voorbereiding van uzelf. Bestudeer Mattheüs 6–7 en schrijf uw ingevingen op. Hierdoor krijgt u openbaring hoe u de behoeften van uw klas het beste kunt vervullen. Kijk daarna in dit lesschema voor ideeën.

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de leerlingen welke passages van de Bergrede volgens hen tegenwoordig het hardst nodig zijn. Moedig de leerlingen aan elkaars inzichten aan te vullen.

Afbeelding
onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Mattheüs 6–7

Als we naar de leringen van de Heer luisteren en ernaar handelen, krijgen we een vast fundament.

  • Welke leringen uit Mattheüs 6–7 zijn in het bijzonder nuttig voor uw leerlingen? Schrijf eventueel verschillende Schriftverwijzingen uit Mattheüs 6–7 met deze leringen op het bord. De leerlingen kunnen een Schriftverwijzing kiezen, die in stilte bestuderen en dan de geestelijke waarheden die ze hebben geleerd op het bord schrijven. Welke invloed hebben deze leringen op ons gehad?

  • De Heiland besloot zijn rede met een gelijkenis waaruit blijkt hoe belangrijk het is om de leringen van de Heiland na te leven (zie Mattheüs 7:24–27; zie ook Helaman 5:12). Om deze gelijkenis aanschouwelijk te maken, laat u de leerlingen samen een sterk fundament van blokken, bekers of ander materiaal bouwen, en dan de sterkte van hun fundament testen. Misschien kunnen ze ook labels op hun bouwmaterialen kleven waarop staat hoe ze de leringen van de Heiland kunnen toepassen. Hoe kunnen deze zaken ons helpen de stormen van het leven te doorstaan?

Mattheüs 6:5–13

De Heiland heeft ons leren bidden.

  • Als de leerlingen het gebed van de Heer bestuderen, kunnen zij vaststellen hoe zij aan de hand van zijn voorbeeld hun gebeden kunnen verbeteren. U kunt ze vragen pakkende zinsneden uit Mattheüs 6:9–13 (of Lukas 11:1–4) op het bord te schrijven. Wat leren we over het gebed door de woorden van de Heiland te overdenken? Het kan erg leerzaam zijn voor de leerlingen om enkele uitspraken van de Heiland te parafraseren als iets wat zij in hun eigen gebeden zouden zeggen. Bijvoorbeeld, ‘geef ons heden ons dagelijks brood’ kan ‘help me alstublieft mijn gezin te onderhouden’ worden.

  • Na Johannes 6:5–13 klassikaal te hebben gelezen, kunt u vragen bespreken zoals: Hoe heeft gebed uw relatie met uw hemelse Vader versterkt? Hoe hebt u door gebed Gods wil leren kennen?

Mattheüs 7:7–11

Onze hemelse Vader verhoort gebeden.

  • Om het geloof van de leerlingen te versterken dat God hun gebeden hoort en verhoort, kunt u bid, zoek en klop op het bord schrijven. Vraag de mensen in de klas dan in de Schriften voorbeelden te zoeken van mensen die gevraagd, gezocht, en geklopt hebben (zie bijvoorbeeld 1 Nephi 11:1; Ether 2:18–3:6; Geschiedenis van Joseph Smith 1:11–17). Wat leren we uit deze voorbeelden over antwoorden op onze gebeden krijgen?

  • U kunt belangrijke context voor Mattheüs 7:7–11 in de Bijbelvertaling van Joseph Smith, Mattheüs 7:12–17 (in het aanhangsel van de tripelcombinatie) vinden. In deze verzen bedenken de discipelen van Jezus wat redenen zijn waarom sommige mensen geen waarheid bij hun hemelse Vader zoeken. U kunt de leerlingen vragen zich een vriend voor te stellen die huiverachtig staat tegenover leiding of zegeningen aan onze Heer te vragen. Hoe kunnen ze zo’n vriend aanmoedigen? Hoe kunnen ze de woorden van de Heiland in Mattheüs 7:7–11 daarbij gebruiken?

Mattheüs 7:15–20

We kunnen ware en valse profeten aan hun vruchten herkennen.

  • De leerlingen zijn waarschijnlijk wel eens aan valse denkbeelden en andere misleidingen door de tegenstander blootgesteld, of dat nu op het internet of via andere bronnen was. Ze hebben misschien ook anderen de dienaren van de Heer horen bekritiseren. Hoe leert u hun onderscheid tussen valse profeten en leringen van ware profeten maken? U kunt verschillende vruchten tonen en vragen wat we kunnen aannemen over de bomen die ze hebben voortgebracht. Hoe verduidelijkt deze oefening Mattheüs 7:15–20? U kunt ook klassikaal enkele recente boodschappen van de hedendaagse profeten lezen. Welke ‘vruchten’ of gevolgen mogen we verwachten als we aan hun raad gehoor geven?

    Afbeelding
    fruit

    We kunnen ware profeten aan hun vruchten herkennen.

  • Door de studie van Mattheüs 7:15–20 kunnen leerlingen hun geloof in de goddelijke zending van de profeet Joseph Smith versterken. Wat zijn de vruchten van wat Joseph Smith heeft bewerkstelligd? Zie voor extra ideeën de boodschap van ouderling Neil L. Andersen: ‘Joseph Smith’ (Liahona, november 2014, 28–31). Hoe kunnen we de vergelijking van de Heiland in Mattheüs 7:15–20 gebruiken om van de profeet Joseph tot onze vrienden en familie te getuigen?

Ons onderwijs verbeteren

Wees niet bang voor stiltes. ‘Goede vragen vergen tijd om te beantwoorden. Zij vereisen overdenking, onderzoek en inspiratie. De tijd waarin u wacht op een antwoord op een vraag, kan een heilig moment van overpeinzing zijn. Weersta de verleiding deze wachttijd te vroeg te beëindigen door zelf uw vraag te beantwoorden of verder te gaan met de les.’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 31.)

Afdrukken