Nieuwe Testament 2023
13–19 februari. Mattheüs 5; Lukas 6: ‘Zalig bent u’


‘13–19 februari. Mattheüs 5; Lukas 6: “Zalig bent u”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘13–19 februari. Mattheüs 5; Lukas 6’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2023

Afbeelding
Jezus onderwijst op de berg

Jezus predikt de Bergrede, Gustave Doré

13–19 februari

Mattheüs 5; Lukas 6

‘Zalig bent u’

Schrijf uw ingevingen bij de studie van Mattheüs 5 en Lukas 6 op. U krijgt openbaring als u de behoeften van uw klas probeert te vervullen.

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

President Joseph Fielding Smith heeft gezegd dat de Bergrede ‘de belangrijkste [rede is] die, voor zover wij weten, ooit is gehouden’. (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Fielding Smith [2013], 249.) Vraag de leerlingen waarom zij denken dat dit zo is.

Afbeelding
onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Mattheüs 5:1–12

We vinden blijvend geluk als we de leringen van Jezus Christus naleven.

  • In de Bergrede nodigde de Heiland zijn discipelen uit om te overdenken wat een gezegend leven betekent, een leven van blijvend geluk. Om een gesprek over blijvend geluk te beginnen, vraagt u de leerlingen wat hen gelukkig maakt. Hoe wordt iemand volgens Jezus in Mattheüs 5:1–12 ‘zalig’ of eeuwig gelukkig? Waarin verschillen de leringen van Jezus van de andere manieren waarop mensen proberen gelukkig te worden?

  • U kunt enkele eigenschappen en kwaliteiten uit Mattheüs 5:3–12, zoals ‘rein van hart’ en ‘vredestichter’, op het bord schrijven. Vraag de klas om te bedenken wat het tegenovergestelde van elke term is. Wat leren we over deze eigenschappen door na te denken over het tegenovergestelde? Vraag wat ze kunnen veranderen om meer aan de beschrijving in deze verzen te voldoen. Hoe draagt 3 Nephi 12:3, 6 bij aan uw begrip van Mattheüs 5:3, 6?

Afbeelding
Jezus onderwijst zijn discipelen

De Heiland onderwees in hoe wij gelukkig kunnen leven en zoals onze Vader in de hemel kunnen worden.

Mattheüs 5:14–16

De discipelen van de Heiland moeten het licht van de wereld worden.

  • Wat betekent het om ‘het licht van de wereld’ te zijn? (vers 14.) Wat betekent ons licht ‘onder de korenmaat’ verbergen (vers 15), en waarom zouden we geneigd zijn dit te doen? Het citaat van presidente Bonnie H. Cordon in ‘Bijkomende leermiddelen’ en 3 Nephi 18:24 kunnen de leerlingen helpen om bewuster een licht voor anderen te zijn. Ze kunnen ook vertellen over mensen die een licht voor hen zijn geweest en hen naar Jezus Christus hebben geleid. Hoe kunnen we hetzelfde doen als deze mensen?

Mattheüs 5:17–48

Jezus Christus onderwees in een hogere wet die ons naar volmaaktheid leidt.

  • De omstandigheden die in Mattheüs 5 worden beschreven, zijn typerend voor de tijd van de Heiland, maar de beginselen die Hij onderwees zijn universeel. U kunt de leerlingen laten zien hoe dit op hun van toepassing is, door ze te vragen een van de volgende passages te kiezen en een hedendaags voorbeeld te bedenken voor het onderwijs van de Heiland: verzen 21–24; 27–30; 33–37; 38–39; 40–42; en 43–44. Dit kunnen ze individueel of in groepsverband doen. Daarna kunnen ze hun voorbeelden met de klas bespreken.

  • Hoe kunt u de leerlingen uitleggen dat het gebod van de Heiland om ‘volmaakt’ te zijn (Mattheüs 5:48) betekent, zoals Russell M. Nelson heeft uitgelegd, ‘volledig’ of ‘voltooid’ te zijn? (‘Op weg naar volmaking’, De Ster, januari 1996, 78.) Knip eventueel een afbeelding van Jezus in stukken en vraag de leerlingen op de achterkant van elk stuk een lering uit Mattheüs 5 te schrijven die ze willen toepassen. Laat ze samen de puzzel in elkaar zetten. Hoe worden wij door de verzoening van Jezus Christus meer ‘volledig’ of ‘voltooid’? (Zie Gids bij de Schriften, ‘Genade’.) Wat voegt het citaat van presidente Joy D. Jones in de ‘Bijkomende leermiddelen’ toe aan ons begrip van dit proces?

Afbeelding
leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Een licht zijn.

Presidente Bonnie H. Cordon heeft gezegd: ‘De uitnodiging van de Heer om ons licht te laten schijnen, betekent niet dat we zomaar wat met een lichtstraal zwaaien en lukraak meer licht in de wereld brengen. We moeten ons licht bewust richten zodat anderen de weg naar Christus kunnen zien. Zo vergaderen we Israël aan deze kant van de sluier – door anderen de volgende stap te tonen naar het sluiten en nakomen van heilige verbonden met God.’ (‘Zodat zij kunnen zien’, Liahona, mei 2020, 79.)

Naar vervolmaking streven.

Presidente Joy D. Jones heeft gezegd:

‘De Heer houdt ervan als wij ons inspannen, want inspanningen leveren loont. We blijven oefenen. We maken altijd vooruitgang als we er maar naar streven de Heer te volgen. Hij verwacht niet dat we nu al volmaakt zijn. We blijven onze eigen berg Sinaï beklimmen. Net als in tijden van weleer vergt onze reis dat we ons inspannen, hard werken en studeren, maar als we toegewijd vooruitgang maken, krijgen we eeuwige zegeningen. […]

‘Laten we stoutmoedig onze toewijding aan onze hemelse Vader en onze Heiland verkondigen, “met onwankelbaar geloof in Hem, [ons] geheel verlatend op de verdiensten van Hem die machtig is om te redden” [2 Nephi 31:19]. Laten we met vreugde deze reis naar ons hoogste goddelijke potentieel voortzetten.’ (‘Een bijzonder edele roeping’, Liahona, mei 2020, 16–17.)

Ons onderwijs verbeteren

Zorg ervoor dat de leerlingen beter deelnemen. Veel activiteiten kunnen klassikaal, in kleine groepjes, koppels of als forumgesprek worden gedaan. Gebruik verschillende methoden om mensen die anders buiten de boot vallen te laten deelnemen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 33.)

Afdrukken