Det nye testamente 2023
13.‒19. februar. Matteus 5; Lukas 6: “Salige er dere”


“13.‒19. februar. Matteus 5; Lukas 6: ‘Salige er dere’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“13.‒19. februar. Matteus 5; Lukas 46”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Jesus underviser på fjellet

Jesus Preaching Sermon on the Mount [Jesus holder bergprekenen], av Gustave Doré

13.‒19. februar

Matteus 5; Lukas 6

“Salige er dere”

Skriv ned dine åndelige inntrykk mens du studerer Matteus 5 og Lukas 6. Åpenbaring vil komme når du prøver å dekke klassens behov.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

President Joseph Fielding Smith sa at Bergprekenen er “den største [prekenen] som noen gang er holdt, så vidt vi vet” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Fielding Smith [2013], 230). Be klassemedlemmene uttrykke sine følelser med hensyn til hvorfor dette er sant.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Matteus 5:1‒12

Varig lykke kommer ved å leve slik Jesus Kristus forkynte.

  • I Bergprekenen oppfordret Frelseren sine disipler til å tenke over hva det vil si å leve et velsignet liv – et liv med varig lykke. For å innlede en drøfting om varig lykke kan du be klassemedlemmene fortelle hva som gjør dem lykkelige. Hva sier Matteus 5:1–12 om hva Jesus sa gjør en person “salig”, eller evig lykkelig? Hvordan er Jesu læresetninger forskjellige fra andre måter mennesker prøver å finne lykke på?

  • Vurder å lage en liste på tavlen over noen kjennetegn eller egenskaper fra vers 3–12, som “rene av hjertet” eller “fredsstiftere”. Be så klassemedlemmene foreslå det motsatte av hvert begrep. Hva lærer vi om disse egenskapene ved å overveie deres motsetninger? Be klassemedlemmene tenke over hva de kan forandre på for å bli den slags person som er beskrevet i disse versene. Hvordan utvider 3 Nephi 12:3, 6 vår forståelse av Matteus 5:3, 6?

Bilde
Jesus underviser disipler

Frelseren lærte oss å leve lykkelig og bli som vår himmelske Fader.

Matteus 5:14–16

Frelserens disipler skal være verdens lys.

  • Hva vil det si å være “verdens lys”? (vers 14). Hva vil det si å gjemme vårt lys “under en skjeppe” (vers 15), og hvorfor kan vi bli fristet til å gjøre dette? Uttalelsen av president Bonnie H. Cordon i “Ytterligere ressurser” og 3 Nephi 18:24 kan hjelpe klassemedlemmene å være mer bevisste på å være et lys for andre. De kan også snakke om personer som har vært et lys for dem og ledet dem til Jesus Kristus. Hvordan kan vi ta etter disse personene?

Matteus 5:17–48

Jesus Kristus underviste en høyere lov som kan lede oss til fullkommenhet.

  • Noen av situasjonene som er beskrevet i Matteus 5, var særegne for Frelserens tid, men prinsippene han underviste i, er universelle. For å hjelpe klassemedlemmene å forstå hvordan de kan anvende dem i sitt eget liv, kan du be dem velge ett av følgende skriftsteder og tenke på et eksempel i vår tid som illustrerer hva Frelseren underviste om: vers 21–24; 27–30; 33–37; 38–39; 40–42 og 43–44. De kan gjøre dette hver for seg eller i små grupper og dele eksemplene sine med klassen.

  • Hvordan kan du hjelpe klassemedlemmene å forstå at Frelserens befaling om å være “fullkomne” (Matteus 5:48), som president Russell M. Nelson forklarte, betyr å være “komplett” eller “ferdig”? (“Fullkommenhet kommer etter hvert”, Lys over Norge, jan. 1996, 86–88). Du kan gjerne klippe et bilde av Jesus til et puslespill, og be klassemedlemmene skrive på baksiden av hver bit en læresetning fra Matteus 5 som de føler seg inspirert til å anvende på seg selv. La dem samarbeide om å legge puslespillet. Hvordan hjelper Jesu Kristi forsoning oss å bli “komplette” eller “ferdige”? (se Veiledning til Skriftene, “Nåde”). Hva bidrar president Joy D. Jones’ ord i “Ytterligere ressurser” til vår forståelse av denne prosessen?

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Vær et lys.

President Bonnie H. Cordon underviste: “Herrens oppfordring til å la vårt lys skinne er ikke bare vilkårlig å svinge en lysstråle og gjøre verden generelt lysere. Det handler om å fokusere vårt lys slik at andre kan se veien til Kristus. Det handler om å samle Israel på denne siden av sløret – å hjelpe andre å se det neste steget fremover med hensyn til å inngå og holde pakter med Gud” (“Så de kan se”, Liahona, mai 2020, 79).

Søk fullkommenhet.

President Joy D. Jones forklarte:

“Herren elsker innsats, og innsats gir belønning. Vi fortsetter å øve. Vi gjør alltid fremgang så lenge vi arbeider med flid for å følge Herren. Han forventer ikke fullkommenhet i dag. Vi fortsetter å bestige vårt personlige Sinai-fjell. Som i tidligere tider krever vår reise innsats, hardt arbeid og studium, men vårt engasjement for å ha fremgang gir evige belønninger …

La oss frimodig erklære vår hengivenhet til vår himmelske Fader og vår Frelser ‘ved urokkelig tro på ham og ved å stole fullt og fast på hans fortjeneste, han som er mektig til å frelse’ [2 Nephi 31:19]. La oss med glede fortsette denne reisen mot vårt høyeste åndelige potensial” (“Et spesielt edelt kall”, Liahona, mai 2020, 16–17).

Vi kan forbedre vår undervisning

Få klassemedlemmene til å delta mer. Mange aktiviteter kan gjøres som klasse, i små grupper, to og to eller som en paneldiskusjon. Bruk forskjellige metoder for å la noen delta som kanskje ellers ikke ville ha fått muligheten. (Se Undervisning på Frelserens måte33.)

Skriv ut