Det nye testamente 2023
6.‒12. februar. Johannes 2–4: “Dere må bli født på ny”


“6.‒12. februar. Johannes 2–4: ‘Dere må bli født på ny’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“6.‒12. februar. Johannes 2–4”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Jesus snakker med Nikodemus

6.‒12. februar

Johannes 2–4

“Dere må bli født på ny”

Å lese Johannes 2–4 er en god måte å begynne å forberede deg til å undervise. Skriv ned eventuelle åndelige inntrykk du mottar, og bruk denne oversikten til å finne ytterligere innsikt og undervisningsforslag.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Skriv tre overskrifter på tavlen: Johannes 2, Johannes 3 og Johannes 4. Klassemedlemmene kan bruke noen minutter på å gjennomgå disse kapitlene og deretter skrive et vers under hver overskrift som hjelper dem å forstå læren og hendelsene i det kapittelet. Snakk om versene de har skrevet.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Johannes 2:1–11

Jesu Kristi mirakler “åpenbarte [hans] herlighet”.

  • Denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier foreslår å lese Johannes 2:1–11 fra perspektivet til en som var tilstede da Jesus gjorde vann til vin. Klassemedlemmene kan kanskje dele innsikt de fikk ved å gjøre dette. Hva lærer disse skriftstedene oss om Frelseren? Hvordan tilkjennega dette mirakelet Guds herlighet? (se vers 11).

Johannes 2:13–22

Vi kan forsvare hellige steder og ting.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å lære av beretningen om da Jesus drev pengevekslerne ut av tempelet, kan du be dem tenke på andre ting, i tillegg til templer, som Herren anser som hellige. Hvordan kan vi bidra til å bevare disse hellige tingenes hellighet?

Johannes 3:1–21

Vi må bli født på ny for å komme inn i Guds rike.

  • Hvordan kan vi forklare for noen hva det vil si å bli født på ny? Vurder å be klassemedlemmene øve på å besvare dette spørsmålet sammen med sidemannen. Når de gjør det, kan de snakke om spørsmål som disse: Hva kan vi lære av Jesu ord i Johannes 3:3–7? Hvordan hjelper omvendelse, dåp og bekreftelse oss å bli født på ny? Uttalelsene i “Ytterligere ressurser” kan bidra til denne drøftingen.

  • Noen tror at vi egentlig ikke kan forandre oss. Nikodemus er imidlertid et eksempel på en som forandret seg som følge av at han fulgte Jesu Kristi evangelium. For å hjelpe klassemedlemmene å forstå dette, kan du be dem granske Johannes 3:1–2; Johannes 7:45–52 og Johannes 19:38–40. Hva kan disse skriftstedene lære oss om Nikodemus’ holdninger og oppfatninger? Hvordan forandret han seg over tid? Hvilke eksempler kan vi gi på personer som har forandret seg på grunn av evangeliet?

Johannes 4:5–34

Jesus Kristus gir oss “levende vann” og “kjøttet” i det å utføre Guds verk.

  • Kroppen trenger daglig mat og vann. Jesus henviste til disse universelle behovene da han underviste både den samaritanske kvinnen og sine disipler (se Johannes 4:5–34). For å hjelpe klassemedlemmene å forstå hva Frelseren underviste om, kan du henge bilder av mat og vann på tavlen og be klassemedlemmene skrive under hvert bilde sannhetene om åndelig mat og vann som Jesus underviste om. Hvordan stiller Frelseren vår åndelige sult og åndelige tørst?

    Bilde
    rennende vann

    Jesus Kristus gir oss levende vann.

  • Å reflektere over utviklingen av den samaritanske kvinnens vitnesbyrd om Jesus Kristus kan hjelpe klassemedlemmene å overveie hvordan de har fått visshet om at han er Messias. Let som klasse etter ordene den samaritanske kvinnen brukte om Frelseren i Johannes 4:6–30. Hva antyder disse ordene om hennes kunnskap om hvem Jesus var? Hvordan har vi vokst i vårt vitnesbyrd om at han er vår Frelser?

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Hva det vil si å bli født på ny.

Eldste David A. Bednar underviste: “Omvendelse … er mektig, ikke liten – en åndelig gjenfødelse og fundamental forandring av det vi føler og ønsker, det vi tenker og gjør, og det vi er. Ja, kjernen i Jesu Kristi evangelium etablerer en fundamental og permanent forandring i selve vår natur, muliggjort ved at vi setter vår lit til ‘Den Hellige Messias’ fortjeneste, barmhjertighet og nåde’ (2 Nephi 2:8). Når vi velger å følge Mesteren, velger vi å bli forandret – å bli åndelig født på ny” (“Dere må bli født på ny”, Liahona, mai 2007, 20).

President Dallin H. Oaks underviste: “Vi ble født på ny da vi inngikk et paktsforhold med vår Frelser ved å bli født av vann og Ånd og ved å påta oss Jesu Kristi navn. Vi kan fornye denne gjenfødelsen hver søndag når vi tar del i nadverden. Siste dagers hellige bekrefter at de som er blitt født på ny på denne måten, er åndelig avlede sønner og døtre av Kristus (se Mosiah 5:7; 15:9–13; 27:25). Men for å realisere de tiltenkte velsignelser ved denne status som gjenfødt, må vi likevel holde våre pakter og holde ut til enden” (“Er du blitt frelst?”, Lys over Norge, juli 1998, 60).

Vi kan forbedre vår undervisning

Læreren er ikke bedre enn eleven. Din rolle som lærer er viktig, men du er ikke den eneste inspirasjonskilden i klassen. Hjelp klassemedlemmene å lære av Ånden og dele det de lærer med hverandre.

Skriv ut