Det nye testamente 2023
30. januar–5. februar. Matteus 4; Lukas 4–5: “Herrens Ånd er over meg”


“30. januar–5. februar. Matteus 4; Lukas 4–5: ‘Herrens ånd er over meg’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“30. januar–5. februar. Matteus 4; Lukas 4–5”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Jesus står i ørkenen

Into the Wilderness [Ut i ørkenen], av Eva Koleva Timothy

30. januar–5. februar

Matteus 4; Lukas 4–5

“Herrens Ånd er over meg”

Mens du studerer Matteus 4 og Lukas 4–5, kan du skrive ned dine åndelige inntrykk. Dette vil innby til inspirasjon om hvordan du best kan dekke klassens behov. Du kan også vurdere å bruke Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier så vel som denne oversikten for å finne flere forslag.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Denne ukens lesning inneholder denne uttalelsen: “De var slått av undring over hans lære, for hans tale var med myndighet” (Lukas 4:32; se også Markus 1:22). Be klassemedlemmene dele vers fra Matteus 4 og Lukas 4–5 som hjalp dem å føle denne doktrinære myndigheten selv.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Matteus 4:1–11; Lukas 4:1–13

Vår himmelske Fader har gitt oss kraft og hjelpemidler til å motstå fristelse.

  • Beretningen om Frelseren som motstår Satan, kan hjelpe klassemedlemmene å forstå hvordan Satan prøver å friste dem. Klassemedlemmene kan velge en av fristelsene i Matteus 4:1–11 eller Lukas 4:1–13 og tenke på en tilsvarende fristelse i vår tid (uttalelsen i “Ytterligere ressurser” kan være til hjelp). Hvorfor er det nyttig å vite at Frelseren opplevde fristelser som ligner på dem vi opplever i dag? Hvorfor var Kristus i stand til å motstå fristelse? Du finner andre eksempler i Skriftene på personer som motstår Satan, i 1 Mosebok 39:7–20; 2 Nephi 4:16–35 og Moses 1:10–22.

  • Hva kan hjelpe klassemedlemmene å motstå fristelse? Du kan gjerne be dem gjennomgå Matteus 4:1–11 eller Lukas 4:1–13 for å finne ut hvordan Frelserens kunnskap om Skriftene hjalp ham å svare Satan, slik han gjorde da han sa: “Det står skrevet.” Gi klassemedlemmene tid til å se under “Friste, fristelse” i Veiledning til Skriftene for å finne skriftsteder som kan berike og styrke dem når de føler seg fristet.

Lukas 4:16–32

Jesus Kristus er den profeterte Messias.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å forstå beretningen i Lukas 4:16–32 bedre, kan du forklare at titlene Messias og Kristus begge betyr “den salvede”. Mens klassemedlemmene leser Lukas 4:18–21, kan du be dem tenke på hva det betyr å si at Jesus er Kristus, Messias eller den salvede. De kan også finne det nyttig å lese “Salvede, den” i Veiledning til Skriftene. Hvordan erklærer Jesus at han er Messias i dag? Klassemedlemmene kan gjerne fortelle hvordan de har fått visshet om at Jesus Kristus er deres Frelser.

  • Det kan være noen nyttige lærdommer å hente ved å granske hvorfor Nasarets innbyggere ikke aksepterte Jesus som den profeterte Messias. Hvilke grunner er for eksempel antydet i Lukas 4:22–24? Klassemedlemmene kan så sammenligne disse holdningene med holdningene til enken i Sarepta og Na’aman i Det gamle testamente, personer som ikke var israelitter (se Lukas 4:25–27). Du kan gjerne kontakte noen klassemedlemmer på forhånd og be dem komme forberedt på å gi et sammendrag av hver av disse beretningene (se 1 Kongebok 17:8–24; 2 Kongebok 5:1–17; Lukas 4:16–30). Hva lærer disse beretningene oss om å ha tro på Jesus Kristus? Ser vi noen budskap til oss i Frelserens ord til Nasarets innbyggere?

Matteus 4:18–22; Lukas 5:1–11

Å følge Kristus betyr å gi avkall på vår vilje og godta hans vilje.

  • Noen ganger hender det at veiledningen Herren gir oss, ikke gir noen mening til å begynne med. Klassemedlemmene kan gjerne granske Lukas 5:1–11 og legge merke til hva Frelseren ba Peter om og hvorfor Peter kan ha tvilt på instruksjonene hans. Hvordan kan denne opplevelsen ha påvirket Peters følelser for Frelseren og seg selv? Du kan gjerne be klassemedlemmene fortelle om tilfeller da de viste sin tro på guddommelig veiledning, selv om de ikke hadde full forståelse. Hva ble resultatet når de utøvde sin tro?

    Bilde
    Jesus kaller Peter og Andreas ved innsjøen

    “Følg meg, så vil jeg gjøre dere til menneskefiskere” (Matteus 4:19).

  • Akkurat slik fiskerne “forlot alt” for å følge Jesus Kristus (Lukas 5:11), finnes det ting vi må forlate for å bli hans disipler. Hva lærer Matteus 4:18–22 oss om holdningene og troen til Peter, Andreas, Jakob og Johannes? Det kan være nyttig å ta med et fiskegarn til klassen. Be så klassemedlemmene skrive ned ting de er villige til å gi avkall på eller allerede har gitt avkall på for å følge Kristus, og legge dem i garnet. Vurder å be noen klassemedlemmer fortelle hvordan livet deres har forandret seg når de har valgt å forlate alt for å følge Frelseren.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Typer fristelser.

Etter å ha snakket om fristelsene Frelseren opplevde i ørkenen, nevnte president David O. McKay tre kategorier fristelser:

“(1) En fristelse som angår lyst eller lidenskap,

(2) det å gi etter for stolthet, mote eller forfengelighet,

(3) et ønske om verdslig rikdom eller makt og herredømme over land eller menneskers jordiske eiendeler” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – David O. McKay [2003], 82).

Vi kan forbedre vår undervisning

Takk klassemedlemmene. “Bli ikke så opptatt av leksjonen at du glemmer å takke elevene for deres bidrag. De trenger å vite at du verdsetter deres villighet til å dele sin innsikt og sitt vitnesbyrd” (Undervisning på Frelserens måte, 33).

Skriv ut