Nya testamentet 2023
13–19 februari. Matteus 5; Lukas 6: ”Saliga är ni”


”13–19 februari. Matteus 5; Lukas 6: ’Saliga är ni’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2023 (2022)

”13–19 februari. Matteus 5; Lukas 6”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2023

Bild
Jesus undervisar på berget

Bergspredikan, av Gustave Doré

13–19 februari

Matteus 5; Lukas 6

”Saliga är ni”

Skriv ner dina andliga intryck när du studerar Matteus 5 och Lukas 6. Uppenbarelse kommer när du strävar efter att tillgodose dina elevers behov.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

President Joseph Fielding Smith sa att Bergspredikan är ”den största [predikan] som någonsin getts, såvitt vi vet” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Fielding Smith [2013], s. 232). Be klassdeltagarna berätta varför de känner att detta är sant.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Matteus 5:1–12

Varaktig glädje kommer av att leva på det sätt som Jesus Kristus lärde.

  • I Bergspredikan uppmanade Frälsaren sina lärjungar att tänka om när det gäller vad ett välsignat liv innebär – ett liv med varaktig lycka. För att inleda en diskussion om varaktig lycka kan du be klassdeltagarna berätta vad som gör dem lyckliga. Vad sa Jesus, enligt Matteus 5:1–12, att en människa blir ”salig” eller evigt lycklig av? Hur skiljer sig Jesu lärdomar från andra sätt som människor försöker finna lycka på?

  • Skriv gärna upp några attribut eller egenskaper på tavlan från vers 3–12, som ”renhjärtad” eller ”en som skapar frid”. Be sedan klassdeltagarna föreslå motsatsen till varje term. Vad lär vi oss om dessa egenskaper genom att betrakta deras motsatser? Be klassdeltagarna begrunda vad de kan förändra för att bli den sorts människa som beskrivs i de här verserna. Vad tillför 3 Nephi 12:3, 6 till vår förståelse av Matteus 5:3, 6?

Bild
Jesus undervisar lärjungar

Frälsaren lärde oss hur vi kan leva lyckligt och bli som vår Fader i himlen.

Matteus 5:14–16

Frälsarens lärjungar ska vara världens ljus.

  • Vad menas med att vara ”världens ljus” (v. 14)? Vad innebär det att gömma sitt ljus ”under skäppan” (v. 15), och varför kan vi frestas att göra det? Citatet av president Bonnie H. Cordon i ”Övriga resurser” och 3 Nephi 18:24 kan hjälpa klassdeltagarna att mer medvetet vara ett ljus för andra. De kan också prata om människor som har varit ett ljus för dem och lett dem i riktning mot Jesus Kristus. Hur kan vi efterlikna de här personerna?

Matteus 5:17–48

Jesus undervisade om en högre lag som kan leda oss mot fullkomlighet.

  • En del av de situationer som beskrivs i Matteus 5 gällde just på Frälsarens tid, men de principer han undervisar om är universella. För att hjälpa klassdeltagarna inse hur de här principerna kan tillämpas i deras egna liv kan du be dem välja ett av följande skriftställen och tänka på ett nutida exempel som illustrerar det Frälsaren undervisade om: vers 21–24; 27–30; 33–37; 38–39; 40–42 och 43–44. De kan göra detta enskilt eller i små grupper och dela sina exempel med resten av klassen.

  • Hur kan du hjälpa klassdeltagarna förstå att Frälsarens befallning att vara ”fullkomliga” (Matteus 5:48) betyder, som president Russell M. Nelson förklarade, att vara ”fullbordade” eller ”avslutade” (”Med fullkomligheten i sikte”, Nordstjärnan, jan. 1996, s. 86–88)? Du kan göra ett pussel av en bild på Jesus och be klassdeltagarna att på baksidan av varje pusselbit skriva en lärdom från Matteus 5 som de känner sig inspirerade att tillämpa i sina liv. Låt dem sedan arbeta tillsammans med att lägga pusslet. Hur gör Jesu Kristi försoning det möjligt för oss att bli ”fullbordade” eller ”avslutade” (se Handledning för skriftstudier, ”Nåden”)? Vad bidrar president Joy D. Jones ord i ”Övriga resurser” till vår förståelse av denna process?

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Att vara ett ljus.

President Bonnie H. Cordon har lärt att ”Herrens uppmaning att låta vårt ljus lysa handlar inte bara om att planlöst vifta med en ljusstråle och i allmänhet göra världen ljusare. Den handlar om att rikta vårt ljus så att andra kan se vägen till Kristus. Det handlar om att samla Israel på den här sidan om slöjan – hjälpa andra se nästa steg framåt genom att ingå och hålla förbund med Gud” (”Så att de ser”, Liahona, maj 2020, s. 79).

Strävan efter fullkomning.

President Joy D. Jones har sagt:

”Herren älskar ansträngning, och ansträngning belönas. Vi fortsätter att försöka. Vi går alltid framåt så länge vi strävar efter att följa Herren. Han förväntar sig inte att vi ska vara fullkomliga i dag. Vi klättrar vidare på vårt eget Sinai berg. Precis som i forna dagar kräver vår resa i sanning ansträngning, hårt arbete och studier, men vår strävan att gå framåt ger eviga belöningar. …

Låt oss djärvt förkunna vår hängivenhet till vår himmelske Fader och vår Frälsare, ’med orubblig tro på honom och med fullkomlig förtröstan på hans förtjänster som är mäktig att frälsa’ [2 Nephi 31:19]. Låt oss med glädje fortsätta denna resa mot vår högsta andliga potential” (”En särskilt ädel kallelse”, Liahona, maj 2020, s. 16–17).

Förbättra vår undervisning

Gör klassdeltagarna mer delaktiga. Många aktiviteter kan utföras som klass, i små grupper eller i form av en paneldiskussion. Använd flera olika metoder för att låta klassdeltagare delta som annars inte skulle fått chansen. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 33.)

Skriv ut