Nya testamentet 2023
17–23 april. Matteus 18; Lukas 10: ”Vad ska jag göra för att få evigt liv?”


”17–23 april. Matteus 18; Lukas 10: ’Vad ska jag göra för att få evigt liv?’”, Kom och följ mig – för söndagsskolan: Nya testamentet 2023 (2022)

”17–23 april. Matteus 18; Lukas 10”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2023

Bild
Den barmhärtige samariern

Den barmhärtige samariern, av Dan Burr

17–23 april

Matteus 18; Lukas 10

”Vad ska jag göra för att få evigt liv?”

Läs Matteus 18 och Lukas 10 och skriv ner de andliga intryck du får. När du får intryck kan du, som äldste Richard G. Scott föreslog, fråga dig: ”Finns det mer som jag borde få veta?” (”Att få andlig vägledning”, Liahona, nov. 2009, s. 8).

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

De här kapitlen innehåller många exempel på lärdomar i evangeliet som skiljer sig från det världen lär oss. Kanske kan klassdeltagarna dela med sig av några exempel som de hittat i sin läsning den här veckan. Hur välsignar Herren oss när vi tillämpar hans lärdomar?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Matteus 18:21–35

Vi måste förlåta andra om vi själva ska få förlåtelse av Herren.

  • Hur kan du använda liknelsen om den obarmhärtige tjänaren för att inspirera klassdeltagarna att vara mer förlåtande? Du kanske kan skriva frågor som följande på tavlan och be klassdeltagarna begrunda dem medan en person återger liknelsen: Vem representerar kungen? Vem representerar den obarmhärtige tjänaren? Vem representerar medtjänaren? Vad representerar skulderna? Be klassdeltagarna berätta vilka budskap liknelsen har för dem personligen. (Se även ”Övriga resurser”.)

  • Du kan be klassdeltagarna skapa en version av liknelsen om den obarmhärtige tjänaren som undervisar om samma lärdomar om förlåtelse med moderna situationer och detaljer. (Låt dem gärna arbeta i grupper.) Prata om hur liknelsen besvarade Petrus fråga om hur ofta han skulle förlåta.

Bild
Forntida mynt

Jesus talade om pengar och skuld för att undervisa om förlåtelse.

Lukas 10:25–37

För att få evigt liv måste vi älska Gud och vår nästa.

  • Här följer ett förslag på hur du kan ge klassdeltagarna en ny synvinkel på liknelsen om den barmhärtige samariern: Be dem låtsats att de undersöker ett fall av rån och misshandel på vägen mellan Jeriko och Jerusalem. Be några av klassdeltagarna komma till lektionen förberedda på att representera de olika personerna i liknelsen och prata om hur de har varit involverade i fallet. Vad kan till exempel vara skälen till att prästen och leviten inte stannade för att hjälpa den skadade mannen? Varför stannade samariern? Vilka tankar kan värdshusvärden bidra med? Hur kan den skadade mannen ha känt för var och en av de andra? Försäkra dig om att samtalet inspirerar klassdeltagarna att vara som den barmhärtige samariern och undvika att vara som prästen och leviten.

  • Hur besvarar liknelsen om den barmhärtige samariern de frågor som ställs till Jesus i Lukas 10:25–29? Be klassdeltagarna berätta om tillfällen då de kände sig som ”en man” (v. 30) som desperat behövde hjälp. Hur kom hjälpen? Hur kan vi som församlingsmedlemmar arbeta tillsammans för att hjälpa andra, som den barmhärtige samariern och värdshusvärden gjorde?

Lukas 10:38–42

Vi väljer ”den goda delen” genom att göra dagliga val som leder till evigt liv.

  • När ni har läst Lukas 10:38–42 som klass kan du kanske fråga klassdeltagarna hur de kunde ha reagerat på Frälsarens uppmaning om de hade varit i Martas situation. Hur skulle den här upplevelsen ha kunnat påverka deras framtida val? Hur kan vi veta vilka saker i våra egna liv som förtjänar mer tid och uppmärksamhet? Klassdeltagarna kan söka i president Dallin H. Oaks tal ”Bra, bättre, bäst” (Liahona, nov. 2007, s. 104–108) efter råd som kan hjälpa dem.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Skulderna i liknelsen om den obarmhärtige tjänaren.

Äldste Jeffrey R. Holland kommenterade skulderna i liknelsen om den obarmhärtige tjänaren och sa:

”Det råder delade meningar bland lärda angående värdet på beloppen som nämns här, men för att förenkla matematiken: Om den mindre skulden på 100 denarer var omkring 100 dollar i vår tid, så skulle skulden på 10 000 talenter som så frikostigt efterskänktes vara närmare en miljard dollar – eller mer!

För att vara en personlig skuld är det en astronomisk summa – helt bortom vår fattningsförmåga. (Ingen kan shoppa så mycket!) Nåväl, för den här liknelsens syften är det meningen att det ska vara ofattbart, det är meningen att det ska vara bortom vår fattningsförmåga, för att inte tala om bortom vår förmåga att betala. Det är för att det här är inte en berättelse om två tjänare som grälar i Nya testamentet. Det är en berättelse om oss, den fallna mänskliga familjen, som alla är dödliga gäldenärer, överträdare och fångar. Vi är alla gäldenärer, och domen var fängelse för var och en av oss. Vi skulle alla förbli fångar om det inte hade varit för vår Kungs nåd. Han gör oss fria för att han älskar oss och för att han ’rörs av medlidande med oss’ [se Läran och förbunden 121:4]” (”Var alltså fullkomliga – till slut”, Liahona, nov. 2017, s. 41).

Förbättra vår undervisning

Följ Frälsarens exempel. Leta efter sådant i Frälsarens exempel som kan hjälpa dig bli en bättre lärare när du läser redogörelserna för hans undervisning i Nya testamentet. Vad gjorde Jesus till exempel i Lukas 10:25–37 för att lära den laglärde hur han skulle uppnå evigt liv?

Skriv ut