Nya testamentet 2023
24–30 april. Johannes 7–10: ”Jag är den gode herden”


”24–30 april. Johannes 7–10: ’Jag är den gode herden’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2023 (2022)

”24–30 april. Johannes 7–10”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2023

Bild
Jesus med en kvinna som fallit till marken

Inte heller jag dömer dig, av Eva Koleva Timothy

24–30 april

Johannes 7–10

”Jag är den gode herden”

Du och dina klassdeltagare får insikter när ni läser Johannes 7–10 den här veckan. Kom ihåg att idéerna i det här lektionsförslaget ska vara ett tillägg till, snarare än en ersättning för, den inspiration du får när du studerar skrifterna.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Påminn klassdeltagarna om vikten av att göra hemmet till den främsta platsen för lärande i evangeliet. Be dem berätta vad den Helige Anden lärde dem när de studerade Johannes 7–10 hemma, enskilt eller med sina familjer.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Johannes 7–10

Jesus Kristus är världens Frälsare.

Bild
Jesus Kristus

Världens ljus, av Howard Lyon

Johannes 7:14–17

När vi lever efter Jesu Kristi lärdomar får vi veta att de är sanna.

  • På vissa sätt är detta att få ett vittnesbörd som att lära sig en färdighet – båda kräver övning och erfarenhet. För att illustrera detta kan du be klassdeltagare som har en särskild färdighet, till exempel jonglering eller att spela ett musikinstrument, att förklara hur de utvecklade sin färdighet. Varför räcker det inte med att läsa om färdigheten eller att se någon annan utöva den? Diskutera som klass hur ansträngningen att öva upp en färdighet kan jämföras med det andliga mönster som Frälsaren beskriver i Johannes 7:14–17. Hur är det annorlunda?

  • Kanske kan klassdeltagarna berätta hur de fått hjälp att få ett vittnesbörd om en evangeliesanning genom att leva efter den. Ge klassdeltagarna tid att tänka på en evangelieprincip de skulle vilja få ett starkare vittnesbörd om, och uppmuntra dem sedan att sätta tydliga mål för att mer fullständigt leva efter den principen.

Johannes 8:1–11

Frälsarens nåd erbjuds alla som omvänder sig.

  • För dem som känner sig fördömda på grund av sina synder kan berättelsen om hur Frälsaren erbjöd nåd och omvändelse till kvinnan som ertappats med äktenskapsbrott vara en källa till uppmuntran. Den kan också tjäna som en varning för klassdeltagare som känner sig frestade att fördöma andra på grund av deras synder. Du kan be klassdeltagarna läsa Johannes 8:1–11 och leta efter svar på frågor som följande: Vad lär den här berättelsen om Frälsarens nåd? Hur kan vi, genom att ta emot hans nåd när vi syndar, bli mindre benägna att frestas att döma andra? (Se Alma 29:9–10.)

  • För att hjälpa klassdeltagarna förstå hur Johannes 8:1–11 angår dem, kan du dela in klassen i tre grupper – en som fokuserar på fariseernas ord och handlingar, en som fokuserar på Frälsarens ord och handlingar, och en som fokuserar på kvinnans ord och handlingar. De kan göra detta medan de läser berättelsen eller tittar på videon ”Gå, och synda inte mer” [Go and Sin No More] (ChurchofJesusChrist.org). Be varje grupp göra en lista över de andliga sanningar de lär sig av sitt tilldelade avsnitt av redogörelsen.

  • Ibland är vi inte medvetna om våra sätt att döma andra. Nedan följer en aktivitet som kan hjälpa klassdeltagarna att övervinna den här tendensen: Be klassdeltagarna hjälpa dig att skriva en lista över olika saker vi dömer människor efter (deras utseende, deras beteende, deras bakgrund, etc.). Ge klassdeltagarna pappersbitar klippta i form av en sten, och be dem välja ett sätt att döma andra som de känner sig skyldiga till och skriva ner det på en papperssten. Vad lär vi oss av Frälsarens ord till fariseerna i Johannes 8:1–11? Be klassen skriva något som påminner dem om att inte döma på baksidan av sina pappersstenar (kanske en fras i Johannes 8).

Johannes 8:18–19, 26–29

När vi lär känna Jesus Kristus lär vi känna Fadern.

  • Vad säger oss Frälsarens ord i Johannes 8:18–19, 26–29 om sambandet mellan honom och hans Fader? När ni har läst och diskuterat de här verserna kan klassdeltagarna skriva en lista på tavlan över saker Jesus gjorde, sa eller lärde. Vad kan vi lära oss om Gud Fadern av de här sakerna?

Förbättra vår undervisning

Lev så att du är värdig Andens vägledning. När du lever efter evangeliet är du värdig den Helige Andens sällskap. När du söker hans vägledning ger han dig tankar och intryck angående hur du kan tillgodose dina klassdeltagares behov. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 5.)

Skriv ut